Gå til innhold

Skal kjøpe bærbar, står mellom 2stk

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar pc og jeg står mellom 2 stk.

Multicom S96S

Pris: 10 705

Prosessor: Intel Core 2 Duo Mobile T7100

Prosessorhastighet: 1.8GHz

Minne: 2GB DDR2 667MHz SO-DIMM (2x1GB)

harddisk: 160GB SATA 5400RPM

Skjermkort: NVIDIA GeForce Go 8600

HP Pavilion dv6525

Pris: 8 542

Prosessor: Intel Core 2 Duo T7100

Prosessorhastighet: 1.8 GHz

Minne: 2GB DDR2 667 Mhz

harddisk: 120 GB SATA 5400 rpm

Skjermkort: Intel GMA X3100

Skjermkortene f.eks, hvilket er best? Jeg letet etter X3100 men fant ingenting og burde jeg ha mer RPM, bedre prosessor? Pris er ikke så viktig, men vil ikke at det skal bli noe mere enn 11 000.

Det er hvertfall de jeg står mellom foreløpig, begge er 15". Vet liksom ikke så mye om pc, men hva burde jeg gå for, ettersom jeg skal bruke den til spilling (Command and Conquer 3, FIFA altså nye spill) og skolebruk. Setter pris på all hjelpa jeg får :) Linker til bærbarene nedenfor.

http://www.xd.no/aspx/loginVnet.aspx?Retur...8496&plid=78496

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10520844

Endret av PrinceTore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om jeg var deg ville jeg gått for den fra Multicom.

Intel GMA X3100 er VELDIG mye svakere enn DX10-skjermkortet Nvidia Go 8600.

Ellers er de visst like med unntak av harddisk der S96S har 40GB større harddisk.

8908280[/snapback]

nesten så jeg tror at jeg skal gå for den fra multicom, men dt er den pris forskjellen som vipper meg mot hp hele tida, 2200 er en del penger som jeg kan bruke på andre ting til pc

men vi får se har ikke bestemt meg enda :)

Endret av PrinceTore
Lenke til kommentar

Skal du spille kan du glemme den HP maskina. Det er ett integrert skjermkort som er veldig dårlig. Spesifikasjonsmessig er de helt like ellers med unntak av 40GB større disk på den hos Multicom. Du trenger ikke 7200rpm harddisk, med mindre du er tilkobla strøm hele tiden da det er ett batterisluk samt øker ikke loading veldig mye.

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Ett spørsmål: hvorfor akkurat disse to maskinene? De er ganske forskjellige, både mht pris og bruksområde. Jeg er ganske sikker på at du kan finne bedre maskiner til 11000 kroner, synes det er drøyt å selge såpass dyre maskiner med WXGA skjermer, det burde minst vært en WSXGA skjerm. Synes hvertfall at 1280*800 er for lite på en 15" bærbar.

Dersom du ikke skal spille ressurskrevende spill, så er HPen mer enn god nok. Har alltid selv kjøpt bærbare med for gode skjermkort, eneste resultatet er at du får dårlige batterilevetid enn med de mer kjipe fra Intel. På 2D merker du ingen forskjell og X3100 driver fint Vista Aero.

Lenke til kommentar
Ett spørsmål: hvorfor akkurat disse to maskinene? De er ganske forskjellige, både mht pris og bruksområde. Jeg er ganske sikker på at du kan finne bedre maskiner til 11000 kroner, synes det er drøyt å selge såpass dyre maskiner med WXGA skjermer, det burde minst vært en WSXGA skjerm. Synes hvertfall at 1280*800 er for lite på en 15" bærbar.

Dersom du ikke skal spille ressurskrevende spill, så er HPen mer enn god nok. Har alltid selv kjøpt bærbare med for gode skjermkort, eneste resultatet er at du får dårlige batterilevetid enn med de mer kjipe fra Intel. På 2D merker du ingen forskjell og X3100 driver fint Vista Aero.

8908773[/snapback]

hva er forskjellen på WXGA og WSXGA da?

Og 1280x800, er det nødvendig å ha noe høyere da?

Lenke til kommentar

8911479[/snapback]

Jeg synes det, WSXGA gir ca 1440*900 dersom jeg ikke husker feil, det er merkbart i daglig bruk. Du får bla "bedre" plass på skrivebordet med en skjerm som har høyere oppløsning. Selv synes jeg WXGA stort og rart skrivebord, men så er jeg vandt med høyere oppløsning. Synes også dette er viktigere på en bærbar fordi man blir ofte sittende nærmere skjermen enn på en stasjonær, da gjør det lite om pixlene er noe større.

Igjen betyr bruksområdet litt, skal du skrive rapporter etc og kanskje ha flere vinduer oppe, så er det ingen tvil om at en skjerm du kan plassere 2 vinduer side ved side på en fornuftig måte er fordelaktig. Kanskje ikke så viktig dersom hovedformålet er surfing og spilling.

Lenke til kommentar

8911479[/snapback]

Jeg synes det, WSXGA gir ca 1440*900 dersom jeg ikke husker feil, det er merkbart i daglig bruk. Du får bla "bedre" plass på skrivebordet med en skjerm som har høyere oppløsning. Selv synes jeg WXGA stort og rart skrivebord, men så er jeg vandt med høyere oppløsning. Synes også dette er viktigere på en bærbar fordi man blir ofte sittende nærmere skjermen enn på en stasjonær, da gjør det lite om pixlene er noe større.

Igjen betyr bruksområdet litt, skal du skrive rapporter etc og kanskje ha flere vinduer oppe, så er det ingen tvil om at en skjerm du kan plassere 2 vinduer side ved side på en fornuftig måte er fordelaktig. Kanskje ikke så viktig dersom hovedformålet er surfing og spilling.

8912906[/snapback]

takk for hjelpa :thumbup: Kjøpte nettopp S96S'en :D Gleder meg til den kommer :D

Lenke til kommentar
takk for hjelpa  :thumbup: Kjøpte nettopp S96S'en  :D  Gleder meg til den kommer  :D

8913719[/snapback]

Gå for multicomen

8914316[/snapback]

Høh...... Lest i tråden i det hele tatt? Det er jo i innlegget over at han sier at han allerede har kjøpt denne maskinen.... :roll:

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...