^fmj Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Flere av bildene fra ferien i fjor er på et eller annet vis blitt delvis ødelagte, når jeg forsøker å åpne dem vises ikke hele bildet. Rundt 50% av bildet er bare svart!? Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hvordan er de lagret da ? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 De er overført rett fra minnebrikken og lagt i en mappe på disken. Formatet er JPG. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Har de ligget på disken lenge før de ble skadet da eller ? Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Flere av bildene fra ferien i fjor er på et eller annet vis blitt delvis ødelagte, når jeg forsøker å åpne dem vises ikke hele bildet. Rundt 50% av bildet er bare svart!? 8908123[/snapback] Kan du laste opp et av bildene som er skadet her? Ellers viser det igjen hvor viktig det er med backup... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Nei, vi snakker måneder. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Flere av bildene fra ferien i fjor er på et eller annet vis blitt delvis ødelagte, når jeg forsøker å åpne dem vises ikke hele bildet. Rundt 50% av bildet er bare svart!? 8908123[/snapback] Kan du laste opp et av bildene som er skadet her? Ellers viser det igjen hvor viktig det er med backup... 8908449[/snapback] Har lagret bildene på to forskjellige harddisker, men noen bilder er blitt skadet på begge. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Der er et eksempel. Endret 20. juni 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Bumpetibump 8931942[/snapback] Ja det ser ikke bra ut... Er du sikker på at de har vært ok på pc'en før? Dvs at de ikke har blitt skadet ved overføring? Det høres mest sannsynlig ut, eller et program som har behandlet de etterpå. Det er ekstremt viktig å verifisere bildene som er overført FØR de slettes. Hadde de blitt ødelagt etterpå ville de neppe vært lesbare i det hele tatt. Har du brukt et spesielt program til å behandle de etterpå, som kanskje ikke har vært kompatibelt? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Hadde de blitt ødelagt etterpå ville de neppe vært lesbare i det hele tatt. Jeg har faktisk opplevd det, at filer har blitt "truncated" - kappet av et lite stykke uti og dermed har nederste delen av bildet forsvunnet. Det har vært JPG det også. Ser ut til at trunkerte JPG-filer kan leses så langt datastrømmen rekker, har ikke satt meg inn i dette men vil gjette på at JPG er bygd opp på den måten at dimensjonene på bildet (bredde x høyde i pixler) fastsettes veldig tidlig i filen og så fylles bildedataene utover flaten fortløpende, fra topp til bunn. Forskjellige programmer viser den avkappede delen på forskjellige måter også, ser det ut til, sikkert ulikheter i dekoding. Noen programmer gir svart, noen grått, noen gir gjentagende syntetiske mønstre i samme farger som resten av bildet... Skulle likt å vite mer om hva som forårsaker dette. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Bumpetibump 8931942[/snapback] Ja det ser ikke bra ut... Er du sikker på at de har vært ok på pc'en før? Dvs at de ikke har blitt skadet ved overføring? Det høres mest sannsynlig ut, eller et program som har behandlet de etterpå. Det er ekstremt viktig å verifisere bildene som er overført FØR de slettes. Hadde de blitt ødelagt etterpå ville de neppe vært lesbare i det hele tatt. Har du brukt et spesielt program til å behandle de etterpå, som kanskje ikke har vært kompatibelt? 8933675[/snapback] De er bare overført ratt fra minnekortet, brukte ikke noe program. Om alle var iorden etter overføring er jeg usikker på, men jeg vet at flere har blitt skadet mens de har ligget på pcen. Skal være mulig å fikse, fant et program som ordnet de, men det kostet borti 700 kr. Endret 28. juni 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Skal være mulig å fikse, fant et program som ordnet de, men det kostet borti 700 kr. 8966624[/snapback] Men et slikt program er veldig verdifullt å ha da, når du først har det... Plutselig kan du eller noen du kjenner ha uflaks eller gjøre en fatal feil... Har også kjøpt et for å redde feriebildene til brodern, som formatterte minnekortet en av de siste dagene... Photorescue reddet alt sammen!! Den kan du prøve gratis først, for å se om den gjør jobben... Den kostet bare ca 300 da jeg kjøpte den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå