SimenHM Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hei dere! holder på å bygge meg htpc og leter etter hardware konstant og ønsker litt tilbake meldinger på deler om dere har erfaringer eller tips om de. Har kjøpt: Lian Li kabinett mist 500w strømforsyner m/kabler asus premium vista edition s775 vista premium edition 64 harddisk cd rom 4gb ram Har ikke kjøpt: cpu skjermkort Blu-ray (venter til prisene faller) tv kort (bakkenett?) Noen tips på cpu som drar blu-ray lett (tenkt litt på q6600 når den faller i pris neste mnd, spørs hvor mye den faller?) skjermkort Asus GeForce 8600GTS 256MB GDDR3 Silent( er det bra? noen erfaringer? håper noen kan komme med noen tips!!1 Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 8600 burde funke det^^ har en kompis som har det han er fornøyd men han spilte en del så endte med at han pælma på en vifte på kjøleribbene Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Så det burde holde en stund! Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 jaja i og med at du kaller det en stue pc dvs film osv^^ men personlig ville jeg kansje gått opp på 8800gts men men det er ikke 100% quiet gitt Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 jaja i og med at du kaller det en stue pc dvs film osv^^ men personlig ville jeg kansje gått opp på 8800gts men men det er ikke 100% quiet gitt 8908569[/snapback] Blri nok bare for stua.. minst mulig lyd.. ellers klikkere kona i vinkel. blir til film kansje litt små spilling hvis muligheten byr seg men ikke mye... blir nok blu-ray etter vært, og oppløsninga på korta virka bra forhold til de andre korta i samma klasse.. Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 yes yes hehe kone pc du må døpe den Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 for nesten gjøre det... hehe Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Noen tips på cpu? hvor bra cpu må man ha for å kjøre blu-ray kommer til å gå for skjermkort nevnt tidligere (så lenge ingen fra råder meg det?) har hørt om Nvidia purevideo som avlaster cpu med skjermkorte.. litt usikker på cpu folkens.. noen som har no tips???? Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 hehe jeg kan ikke intel mange ville gått bort fra 6600 siden **** klokker fra 6600 osv men det er jo en stue pc hehe ikke vet jeg intel ekke min greie Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Noen som har kjennskap til en cpu som holder til htpc som skal ha blu-ray? Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Skjønner ikke hvorfor du stresser med CPU. En E4300 er sikkert rikelig, hvorfor skulle CPU bli begrensende. Kjøp et skjermkort med hardware decoding av HD video (GF 8600, 8500 eller ATI HD 2400, 2600) edit: Finnes ingen TV-kort pt. som håndterer/vil håndtere det nye norske bakkenettet. Endret 21. juni 2007 av Filla Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 ok.. nei har lest litt her og der.. leste også en artikkel i pc world om htpc for noen uker siden om cpu til htpc, i forhold til blu-ray. de anbefalte c2d, da hadde ikke intel kommet med sin E4000 serie. Tenkte jeg kansje noen hadde noen tips siden enkelte modeller faller i pris neste mnd. Vet at quad core faller i pris i slutten av juli. Siden de ikke kom med noen konkret i pc world iforhold til c2d og hvor bra den skulle være. Er det jo greit å forhøre seg om hva som trengs.. kjipt å kjøpe noe som ikke holder mål.. Jeg stresser ikke...... Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 leste et inlegg istad iforhold til tv kort(nye bakkenette) at enkelte kort kunne ta imot det nye nette med ny driver. Det krevde en del av cpu... noen som kjenner til det? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 - Beklager, mente ikke å være hard i ordbruken. Det er godt mulig at det VIL bli kort som kan ta i mot RiksTV sine bakkenett-kanaler, men man vet ikke PT hvilke det vil være. - En C2D prosessor vil være god nok for HD / Blue Ray visning, spesielt om du velger et skjermkort som "hjelper til" med jobben. Lykke til Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 No hard feelings.. takker for tipse. tenkte på en cpu til rundt 1500,- men hvis quad faller til 2000,- frister det veldig(leste på hardware at de falt til rundt der i dollar, men nå bor vi Norge). Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Jeg ville heller valgt en kraftigere CPU og satset på integrert grafikk, i stedet for en svakere CPU og et heftig grafikk-kort. Mange vil nok spørre hvorfor? Her er argumentene: 1. Det viktigste i en htpc er lavt støynivå. Ved å velge komponenter med lavt strømforbruk får man lavere varmeutvikling, som igjen betyr færre og mer saktegående vifter. En kraftig CPU bruker marginalt mer strøm enn en svakere CPU. Integrert grafikk bruker betydelig mindre strøm enn et dedikert grafikk-kort. Et dedikert grafikk-kort bruker ofte mer strøm enn hele systemet til sammen. Det er med andre ord en betydelig økt varmeutvikling ved bruk av dedikerte grafikk-kort. 2. For at det dedikert grafikk-kort skal kunne "hjelpe til", er man låst til å bruke bestemte dekodere, noe man ikke er dersom prosesseringen gjøres av CPU. 3. Bortsett fra spilling og andre 3D bruksområder, vil man har mer nytte av en kraftigere CPU enn et heftig grafikk-kort. 4. Kostnaden med et dedikert grafikk-kort kan være betydelig. Disse kronene kan man heller investere i en kraftigere CPU. Når maskinen begynner å bli gammel og man har lyst på mer ytelse, kan man sette inn et dedikert grafikk-kort uten å måtte bytte andre komponenter. Ergo enkelt med tanke på fremtidig oppgradering. Bare for å ta et eksempel: Alternativ 1: Hovedkort med ATI G690 grafikk: Asus M2A-VM til kr 484,- (m-ATX) Prosessor: AMD Athlon64 FX-62, 2800 MHz til kr 2495,- (En svakere og billigere prosessor enn AMDs toppmodell vil også duge utmerket, selv med integrert grafikk. For AMD prosessorer se etter "EE" Energy Efficient".) Totalpris: kr 2979,- (+minne, harddisk osv.) Gjennomsnittlig strømforbruk for CPU/grafikk: max 85 watt (sånn ca, vil jeg anslå) Alternativ 2: Hovedkort Asus M2N4-SLI til kr 558,- (ATX) Prosessor: f.eks. AMD Athlon 64 X2 3600+ sokkel AM2 til kr 488,- Grafikk-kort: Gainward GeForce 8600 GTS 512 MB til kr 2078,- Totalpris: kr 3133,- (+ minne, harddisk osv.) Gjennomsnittlig strømforbruk for CPU/grafikk: over 200 watt (sånn ca, vil jeg anslå) NB! Jeg mener ikke at disse eksemplene nødvendigvis er det beste oppsettet for en htpc, da jeg personlig hadde valgt komponenter opprinnelig beregnet på bærbare maskiner. Hensikten med eksemplene er at jeg vil hevde at alternativ 1 er både billigere, yter vel så godt til HD-DVD/Blu-ray som alternativ 2. Alternativ 1 har dessuten et mye lavere strømforbruk, noe som medfører mindre støy i stuen. Hvis man skal spille 3D-spill, er alternativ 2 best. Edit: Leste først nå din første post. (hehe) Du har jo kjøpt en del komponenter allerede, så dermed kom mine anbefalinger noe vel sent. Likevel så sletter jeg ikke dette, i tilfelle andre er interessert. Endret 22. juni 2007 av reidar76 Lenke til kommentar
SimenHM Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 den er grei.. takker for tipse da blir nok en liten stue pc etter hvert på "lille tv rommet" også..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå