Korpmettaren Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Kan noen forklare meg hva som er fordelen med tokretsbremser? Er det at hvis det oppstår en lekkasje så forsvinner bremsevirkningen på bare ett hjul? Eller tar jeg helt feil nå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Bremsekretsene er som regel opplagt diagonalt, hadde du bare hadd en krets (som i gamle dager) hadde bilen vært helt fri for bremser hvis f.eks. en bremseslange skulle lekke. med ett 2-krets bremsesystem had du da fortsatt brmser på minst 2 andre hjul i ett slikt tilfelle, pedalen vil gå så å si i bunn men bedre enn ingen ting. I tilleg har man jo håndbrekk som en siste utvei. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Takk for raskt svar. Hadde det i baktanken, men var ikke helt sikker Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Som regel virker den ene kretsen på begge forhjulene og ett bakhjul, og den andre på begge forhjulene og det andre bakhjulet. Noen (f. eks 80-talls Peugeot 205) har en krets som virker på høyre foran og venstre bak, og en som virker på venstre foran og høyre bak. En annen variant er en krets foran og en bak, men den er mer sjelden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Som regel er det vel delt opp i en krets foran og en krets bak? Enkelte biler har begge forhjulene og et bakhjul på en krets, og begge forhjulene og det andre bakhjulet på den andre (triangelkretser). Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Korrekt som Almar84 sier. Normalt sett har biler 2 kretser, så du fremdeles har bremsekraft på feks venstre framhjul, høyre bakhjul.. Eller omvendt. Volvo introduserte i 140/240-serien sitt diagonale 2-krets system. Bremsekretsene var lagt i en trekant, den ene trekanten var kobla til begge framhjul og venstre bakhjul. Den andre trekanten til begge framhjul og høyre bakhjul. Om en krets feila, ville fremdeles begge framhjulene ha full bremsekraft (som tross alt er viktigst). Med andre ord ca. 80% av full bremsekraft ville man fremdeles ha, og det uten ekstra bremsekraft pga. en spesiell bremsesylinder/bremsekraftsforsterker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå