Arnold Layne Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Installer UbuntuStudio eller VideoLinux. Der har du gode redigerings distroer. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Har prøvd Ubuntu Studio men ble ikke videre imponert. VideoLinux har jeg ikke hørt om en gang - har du noen erfaringer med den? Mvh Dan Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Nja, har nettopp innstallert. (Så tidlig som i går ) Derfor skal jeg ikke legge ut om mine erfaringer, men er forløpig veldig fornøyd. Men du kan se på hjemmesiden deres: www.videolinux.net Endret 25. juni 2007 av ArnoldLayne Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Ser at den bruker Kino. Så vidt jeg har "forsket" meg frem til holder ikke dette programmet mål. Ingen separate lydspor og manglende muligheter for å legge på voice gjør at det ikke egner seg for mitt bruk. Mulig jeg tar feil, men da har de skjult funksjonene godt ... Mvh DAn Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ok, forståelig. Men hva bruker du i Windows? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Bruker Magix Movie Edit Pro 10. Kjører Win2k på en gammel AMD Athlon 1.8GHz CPU og bare 512MB RAM så det aller nyeste er ikke særlig aktuelt. Dessuten var den billig - bare kr 500,- :-) Mvh Dan Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Akkurat, men det funker vel fint det? Selv bruker jeg Adobe Premiere Pro (eneste grunnen til at jeg bruker windows) Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Jada, fungerer strålende. Når det kommer til konsumentprogrammene for windows er det vel mye hipp som happ hva man velger. Det meste er veldig likt og gjør stort sett de samme tingene. Grunnen til at jeg vil vekk fra windows er fordi jeg føler jeg står foran en oppgradering snart ettersom utvalget av programmer som kan kjøre på min maskinvare blir mindre og mindre. Å oppgradere innen windowssegmentet er helt uaktuelt på grunn av at jeg ikke liker å måtte "spørre" eller "gi beskjed" til en programvareleverandør (les: Microsoft) hver gang jeg vil bytte skjermkort eller harddisk. Dessuten er prisnivået på dagens programvare alt for høy i forhold til de reelle kostnadene produsentene har. Selvfølgelig er jeg villig til å betale for programmer som løser oppgaver jeg selv tjener penger på, men med den oppgraderingspolitikken leverandører til windowsplattformen opererer med har jeg lite lyst til å bidra med noe i den sammenhengen. Det burde ikke være nødvendig å måtte oppgradere noe som allerede fungerer fint bare fordi noen synes det er på tide ... Mvh Dan Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ahhh. Godt å høre. Helt enig. XP var det faren min som invisterte i og ettersom jeg fikk APP gratis fra jobben hans beholdt jeg Windows. Alle andre oppgaver gjør jeg i Linux. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Er det noen fordel å bruke da f.eks. Ubuntu Studio eller Videolinux framfor en mer "flerbruksdistro" som man legger inn programmene på? Skal prøve å få fart i videoredigeringa igjen og ønsker her også å gå mest mulig vekk i fra Windows... Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Ubuntu Studio er bare en komplett grafisk plattform som fint kan kjøre andre programmer. Grunnen til å bruke det fremfor andre distroer må vel være at programmene du trenger allerede er innstallert og satt opp. Hovedgrunnen til at jeg bruker VideoLinux er vel designet, blanding av Vista og Gnome, og at de programmene jeg trenger er ferdig innstallert, som nevnt tidligere. Endret 25. juni 2007 av ArnoldLayne Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Ubuntu Studio inneholder en del programmer som kan være "vriene" å få til å samkjøre. Blant annet inneholder Kino ffmpeg implementert. Ellers er kjernen vel optimalisert for lyd og bilde med "low-latency" - dvs lav, eller ingen, forsinkelse under redigering. Man kan visst fint installere studioutgaven i en annen distro, og man kan selv velge hvilke programmer man ønsker å bruke. Ellers kan alle programpakkene som finnes i Studio også installeres enkeltvis i andre linux-versjoner. Mvh Dan Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hadde helt glemt denne. Har du prøvd lives? Har ikke no peiling på videoredigering, men du kan jo prøve det. Kan lastes ned her : http://www.getdeb.net/release.php?id=978 (Bare husk å velge riktig *buntu utgave Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Hehe, kona kommer til å kverke meg. Installerte Windows i går og proklamerte at det kom til å forbli slik. Nå er det vel på'an igjen ... Mvh Dan Lenke til kommentar
kommers Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Fyr opp en live-CD, installer programmene (til ramfs) og test dem uten å røre harddiskene, så slipper du å tukle med Windows'en dersom den er konas favoritt. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Ingen fare med det - hun kjører selv Linux på sin pc (hun trenger ikke videoredigeringsprogram) - men jeg har visst brukt noen timer med formateringer og sånn de siste dagene ... Mvh Dan Lenke til kommentar
kommers Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Åja. Hyggelig å høre at jeg misforstod situasjonen ganske bra da. Det går jo an å bruke en live-CD for din egen del da (om du ikke har noe dual-boot-opplegg), men du kjenner vel din egen smerteterskel bedre enn jeg gjør ;-) Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Joda, fruen kjører Linux på jobben. Pc'en der nede var så treg at vi heiv ut Windows og la inn Kubuntu. Nå bruker hun OpenOffice, Cinepaint og Firefox som var det den største selvfølge i verden, og i dag installerte hun pinadø noe java-greier helt på egenhånd for å spille et spill. Ikke verst det etter bare noen timers bruk ... Mvh Dan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå