Gå til innhold

Råd om partisjonering og videoredigering i Linux

Anbefalte innlegg

Har nå testet diverse og funnet ut at jeg kommer til å kjøre Kubuntu. Samtidig har "forskningen" medført at jeg har funnet ut at jeg trenger en Windowspartisjon med muligheter for å bruke et videoredigeringsprogram.

Så er saken at jeg har 1 stykk 40GB og 1 stykk 80GB harddisk i datamaskinen. Hvordan bør jeg partisjonere dem for best mulig utnyttelse?

Dele 40GB i 2 på 20GB og henholdsvis Linux og Windows på hver sin, og bruke 80GB som lagringsdisk. Jeg bruker som sagt en del video og trenger mye plass til dette (1 time = ca 13GB)

Eller bør jeg dele 80GB i to på 40GB hver og bruke 40GB disken som lagringsdisk?

Eller holder det med å dele 40GB i 10/30 hvor windows får den minste?

Alle råd mottas med takk.

Og ja - det blir nok Linux'en jeg kommer til å bruke mest ...

Mvh Dan

Endret av Dan Hansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle råd mottas med takk.
Er ny med Linux selv, men dette ville jeg ha gjort;

Disk en:

20 gig: Windows(noe mye, men da kan du installere mye uten å bekymre deg for plass).

swap: 2xmengden ram*

resten: Linux

(*Andre vil si at 512mb er mer en nok for swap, og at 2xmengden ram er en utdatert tommelfingerregel. Selv har jeg ikke fasiten, men du gjør ikke noe feil med å følge den utover at du mister plass).

Disk to:

80gig: Home(Linux).

Bruk Ext2 driver for å få lese/skrive støtte i av ext3 filsystemet i Windows.

Før du gir deg med «forskningen» din så kan jeg tipse deg om den «ultimate» siden for video og lydredigeringsprogrammer for Linux, se særlig under «Film production tools available on Linux» Link

Du har vel ikke sett på distroen Ubuntu Studio vel? Den er mye lik Kubuntu, men har en del vide/lyd programmer i seg.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei du og takk for svar.

Aller helst vil jeg jo slippe å partisjonere bare for å ha en windowsinstallasjon - men må jeg så må jeg.

Nå var det imidlertid mye snadder på den siden du linket til, så jeg gir den noen uker til med "forskning" før jeg gir meg.

Ellers har jeg kikket på Ubuntu Studio, men fant vel ut at jeg a) ikke trenger alt det musikkdilldallet, og b) liker KDE-grensesnittet bedre.

Har du ellers noen erfaringer med videoredigering i Linux?

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Har du ellers noen erfaringer med videoredigering i Linux?
Nei, bare i Windows(Adobe Premier).

KDE er flott, raskt, enkelt, masse gode programmer; du går ikke feil der :) Det fine med dualboot når man kommer fra windows(emm.), er at man kan skifte over i sitt eget tempo. Det kommer stunder man sier "genialt", mens andre ganger tar tålmodigheten slutt - da er det greit å ha noe å falle tilbake på.

Legg også merke til på den siden hvor mange kjente filmer som er laget på Linux :)

Lenke til kommentar
Ja, og det kan ikke lagre i mpeg2 eller wmv.

Mvh Dan

8930302[/snapback]

så konverter med ffmpeg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ffmpeg

Jeg synes både kino og avidemux er helt greie for mine redigeringsformål. Ffmpeg er også en glimrende applikasjon. Jeg vil påstå at du skal ha ganske spesielle behov hvis du ikke finner applikasjoner som gjør jobben like greit. Formatet wmv bør alle holde seg unna, det er proprietært og lukket, kun laget for å hindre konkurranse.

Fra ubuntu studio kan du meget lett installere kde, og kjøre alle applikasjonene likevel:

$ sudo aptitude install kubuntu-desktop

Lykke til!

Lenke til kommentar
Formatet wmv bør alle holde seg unna, det er proprietært og lukket, kun laget for å hindre konkurranse.

VC-1, a.k.a. Microsoft Windows Media Video 3 or 9, is widely used and should see even wider use due to the introduction of HD-DVD. The format for this codec is open and known.

Microsoft chose to standardize the Windows Media Video 9 codec for a number of reasons, including accessibility and interoperability. Standardizing enables independent implementations and ensures those implementations will be interoperable.

Lenke til kommentar

Jeg stiller egentlig ikke de helt store kravene. Det må sies.

Jeg jobber med nyhetsklipp, og bruker rene kutt. Legger heller ikke på tekst eller menyer eller fancy effekter, men etterhvert kan det bli ønskelig å legge på en tekstlinje for å fortelle hvem intervjuobjekter og lignende er.

Grunnen til at jeg må ha mpeg2 er at det er det tv-selskapene vil ha, og wmv er det nettavisene vil ha. Så enkelt er det. Vil de ha råopptak i DV kjører jeg simpelthen inn og leverer direkte i redaksjonene.

I dag fyrer jeg opp Magix, henter inn klippet, finpusser kanskje litt i starten og slutten på hver scene, og eksporterer hele greia ut i de formatene jeg ønsker. Kjempelett, hurtig og slår aldri feil.

Har som sagt installert Ubuntu Studio en gang, men syntes det var litt mye lyd og litt lite bilde, og jeg likte ikke grensesnittet, men alt dette kan sikkert endres på.

Gjorde også noen overfladiske forsøk med Kino, Avidemux, Pitivi og Jahshaka, uten egentlig å finne meg til rette i noen av dem. Klarte heller ikke å lagre noe, men fikk en feilmelding jeg ikke husker akkurat nå.

For å være litt "on-topic" så har jeg nå partisjonert 40GB disken min i to à 20GB og har alt jeg trenger i Win2k på den ene, og kommer til å bruke den andre til iherdig testing.

For en ting er sikkert - jeg skal bort fra Windows - for godt ...

Mvh Dan

Lenke til kommentar
VC-1, a.k.a. Microsoft Windows Media Video 3 or 9, is widely used and should see even wider use due to the introduction of HD-DVD. The format for this codec is open and known.

Takk for informasjonen, jeg er vel preget av tidligere dårlige erfaringer med wmv, wma, ntfs, etc., var ikke klar over at de har standardisert formatet. Fantastisk at de endelig begynner å åpne opp noe. Har du noen erfaringer med hvor langt dette er kommet for GNU applikasjoner, er støtten for wmv formater blitt stabil og god?

Dan Hansen, i lys av informasjonen til olear trekker jeg naturligvis min holdning til wmv tilbake, for en gangs skyld ser det ut til at MS har endt opp med å bidra til standardisering med et åpent format. Hvor godt støttet dette formatet er nå vet jeg ikke, men ffmpeg burde kunne avhjelpe deg uansett i format spørsmålet. Synd du ikke fant deg til rette i kino eller avidemux. Hvis det bare var GUI, og du bare trenger litt tilvenning, så kan du jo gi det noe tid, ellers kan du sjekke ut andre alternativer. Du finner en del her:

http://cvs.cinelerra.org/

http://www.jahshaka.org/

http://kdenlive.org/

http://lives.sourceforge.net/

http://www.mainconcept.com/site/?id=954

http://www.pitivi.org/wiki/Main_Page

http://openmovieeditor.sourceforge.net/HomePage

Lenke til kommentar

GUI'et skal jeg nok klare å venne meg til.

Problemet var at når jeg valgte å eksportere til mpeg2 og wav fikk jeg følgende feilmelding; "Error writing to KINO/MJPEG audio filter - aborting."

Har nå testet å lagre i rå DV og det fungerte fint.

Så gjenstår det bare å finne ut hvordan jeg kan konvertere denne til ønsket format, muligvis i ffmpeg.

Noen tips?

Mvh Dan

Lenke til kommentar
GUI'et skal jeg nok klare å venne meg til.

Problemet var at når jeg valgte å eksportere til mpeg2 og wav fikk jeg følgende feilmelding; "Error writing to KINO/MJPEG audio filter - aborting."

Har nå testet å lagre i rå DV og det fungerte fint.

Så gjenstår det bare å finne ut hvordan jeg kan konvertere denne til ønsket format, muligvis i ffmpeg.

Noen tips?

Mvh Dan

8932545[/snapback]

Jeg ville først forsøkt noe slikt:

$ ffmpeg -i din_DV_fil_med_ekstensjon konvertert_fil_navn_med_ekstensjon

Eksempelvis, for å konvertere en avi fil film.avi til mpeg format med nytt navn eddie.mpg holder det med:

$ ffmpeg -i film.avi eddie.mpg

Ønsker du å detaljstyre konverteringen, så har du diverse opsjoner til å gjøre dette, f. eks. -vcodec opsjonen som setter hvilken video koding du ønsker (jeg ville vel bare prøvd med mpeg2 her, hvis det er formatet du ønsker, har ikke sjekket hvordan det funker riktignok).

Du finner mange flere eksempler i man sidene:

$ man ffmpeg

Dessuten har vel olear utstrakt erfaring med programmet, så han kan sikkert gi deg noen gode tips.

Lenke til kommentar
Prøvde denne; "$ ffmpeg -i din_DV_fil_med_ekstensjon konvertert_fil_navn_med_ekstensjon" , og det ser ut til det fungerte. Hvertfall ble det en *.mpg-fil ut av det, men hvordan kan jeg vite om det er mpeg1 eller mpeg2?

Mvh Dan

8933219[/snapback]

Sikkert mange måter å sjekke dette på, det første jeg kommer på er å starte filmen i mplayer fra kommandolinja, da rapporterer mplayer hvilke codec'er som brukes både til video og audio:

$ gmplayer konvertert_fil_navn_med_ekstensjon

Husk også at du manuelt kan sette codec'er for både bilde og lyd, har ikke testet dette, men du kan jo forsøke noe slikt (i en linje):

$ ffmpeg -i din_DV_fil_med_ekstensjon -vcodec mpeg2 -acodec wav konvertert_fil_navn_med_ekstensjon

(noen får rette meg her hvis jeg surrer med forskjellige formater, du vet vel best selv hvilke du vil ha Dan).

Endret av Del
Lenke til kommentar
Prøvde denne; "$ ffmpeg -i din_DV_fil_med_ekstensjon konvertert_fil_navn_med_ekstensjon" , og det ser ut til det fungerte. Hvertfall ble det en *.mpg-fil ut av det, men hvordan kan jeg vite om det er mpeg1 eller mpeg2?

Mvh Dan

8933219[/snapback]

Sikkert mange måter å sjekke dette på, det første jeg kommer på er å starte filmen i mplayer fra kommandolinja, da rapporterer mplayer hvilke codec'er som brukes både til video og audio:

$ gmplayer konvertert_fil_navn_med_ekstensjon

Husk også at du manuelt kan sette codec'er for både bilde og lyd, har ikke testet dette, men du kan jo forsøke noe slikt (i en linje):

$ ffmpeg -i din_DV_fil_med_ekstensjon -vcodec mpeg2 -acodec wav konvertert_fil_navn_med_ekstensjon

(noen får rette meg her hvis jeg surrer med forskjellige formater, du vet vel best selv hvilke du vil ha Dan).

8933659[/snapback]

Alternativt:

Start filmen i VLC mediaspiller og gå til View>Stream and Media info>Advanced information

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...