kozzo Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 hallo folkens jeg har hørt at det er sparsomt å bygge pc selv, for da sparer man en del, og da kan man i tillegg bygge pcen til det man akkurat hva man skal bruke det til, som for eksmepel spill. men på den andre siden har jeg hørt at hvis man bygger så har mange opplevd at etter man har bygget pcen så begynner det etter 2-3 måneder å få problemer med pcen, drivere, maskinvare osv. de sier hvis man kjøper fra butikk, da er den ferdig bygget og da kommer det i tillegg med garanti og alt hvis det skjer. kjenner i tillegg noen som har bygget selv og sier det er ikke vits å bygge for da får man en del problemer senere. er dette sant, er det noen som har hatt problemer når man bygger selv?? osv hva mener dere egentlig?? PS: har tenkt å bygge fra en nettbutikk sånn at de kan bygge for meg, er det anbefalt? fra for eksemepl SHG.NO eller KOMPLETT.NO. HJELP Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Abosulutt penger og spare på å bygge selv. ellers er det noen nettbutikker som bygger sammen for 500- ca. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Jeg syns det er mye bedre å bygge selv, for det første som du nevner, kan den skreddersys. Og for det andre føler jeg meg mye tryggere på feilsøking. Hvis noe skulle gå galt, kan jeg lettere finne ut av det. Det er jo også mye lettere for meg å oppgradere, jeg veit akkurat hva jeg har i PC´n til enhver tid. Mitt intrykk er at mange maskiner som Lefdal (etc.) reklamerer for, ofte har flaskehalser. Altså at noen deler ikke er like kjapt som resten av systemet, og dermed bremser det opp. At SHG\komplett bygger det for deg, ser jeg egentlig ikke noe problem med, da velger du selv deler, og det blir bygget på en mer fornuftig måte (min erfaring. Noen ferdigPC´r (altså fra lefdal\elkøp) har kabinett som er bygget "kun" for de delene som er i), mens fra komplett er det mer som om du skulle ha satt det sammen selv (noen "snarveier" kan derimot bli tatt). Ulempen med dette er jo at du kanskje blir litt mer nervøs dersom noe skulle skje, fordi du ikke vet helt hva som må gjøres, eller hva som kan være galt. Du har fortsatt den "terskelen" du må over, hvis du har lyst til å oppgradere. Vil avslutte med å si at det er lett å bygge PC, det er bare ett byggesett, med litt dyre deler Er vanskelig å gjøre noe skikkelig galt, hvis du tar det med ro. EDIT: når det kommer til det rene økonomiske, tror jeg ikke det er mye å spare lenger. I alle fall ikke fra nettbutikker, der det ofte kan være billigere å kjøpe pakker, enn enkelteler. Endret 20. juni 2007 av Mixy Lenke til kommentar
kozzo Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 vel får se, er så mye kritikk på dette område, men det er vel greit nok å bygge selv. men har hørt at levetiden for å bygge selv er mindre. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 hehe.. bare tøv det siste du sa. maskina lever like lenge uansett.. det er bare opptil hver enkelt komponent hvor lenge den vil leve. Lenke til kommentar
19andr1 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det er jo ikke kun det økonomiske du tjener på når du selv bygger en pc, jeg bygger min pc fordi jeg ønsker å lære hvordan en pc er bygd opp, hvilke deler gjør sitt osv. Tror det kan være et stort pluss å faktisk vite hva en pc. Istede for se på den som "boksen med det rare i". En annen ting du tar opp er garanti, du må ikke glemme at det er garanti på hver eneste del du putter i pc'n. Mvh Andreas Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 i utgangspunktet så er det jo GØY å bygge PC -- herlig tilfredstillende å få det til å funke. I forhold til det økonomiske aspektet så er det vel noen kroner å spare, men problemet oppstår når du oppdager gleden ved å stappe mer stasj i maskinen. Man blir fort kresen, og det er lett å tenke som så at de sparte kronene kan komme godt til nytte i en bittelitt bedre maskin Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det store plusset er jo at du kan velge det som passer deg av deler. High end, budsjett- etc. Du kan sette opp den råeste maskinen som klokker mye bedre og yter mye bedre enn den dyreste hos Ekspert(skal ikke så mye til da) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 hallo folkens jeg har hørt at det er sparsomt å bygge pc selv, for da sparer man en del, og da kan man i tillegg bygge pcen til det man akkurat hva man skal bruke det til, som for eksmepel spill. men på den andre siden har jeg hørt at hvis man bygger så har mange opplevd at etter man har bygget pcen så begynner det etter 2-3 måneder å få problemer med pcen, drivere, maskinvare osv. de sier hvis man kjøper fra butikk, da er den ferdig bygget og da kommer det i tillegg med garanti og alt hvis det skjer. At du får problemer med "drivere og slikt" er mer betinget på bruker enn hvor PCen kommer fra. Og du stiller ikke det grann sterkere med garantien fra butikken, ettersom det i 99% av tilfellene ikke er noe galt med utstyret ditt. Er det noe galt med maskinvare har du uansett Garanti eller i verste fall reklamasjonsrett på enkeltdelene i PCen din uansett. Garantien butikkene kjører med dekker som regel ikke brukerfeil eller software uansett ettersom det ikke er noe direkte galt med varen (igjen, brukerfeil)(Noen kjører såkalt oppetidsgaranti da, vet ikke hva den dekker av brukertabber og software "feil") kjenner i tillegg noen som har bygget selv og sier det er ikke vits å bygge for da får man en del problemer senere. er dette sant, er det noen som har hatt problemer når man bygger selv?? osv Med mindre man gjør noe galt er det INGENTING som tilsier at du skal få mer problemer senere med en hjemmebygget PC enn en kjøpt, snarere tvert imot. Du har da mer kontroll over hva du putter inni den og kan velge kvalitet fremfor pris. (tro meg, på masseproduserte PCer blir det spart inn på alle fronter de føler de kan) hva mener dere egentlig?? PS: har tenkt å bygge fra en nettbutikk sånn at de kan bygge for meg, er det anbefalt? fra for eksemepl SHG.NO eller KOMPLETT.NO. HJELP 8907021[/snapback] Å få nettbutikken til å bygge for deg kan være en god ide. Men du LÆRER ikke noe av det Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hvis du bygger selv, så skreddersyr du pc-en din selv, og kan få den akkurat som du vil, imotsetning til ferdige maskiner. I høst kjøpte vi inn 6-7 pc-er som vi bygde selv på jobb. På flere av disse har det vert problemer, imotsetning på ca 10 andre ferdige DELL pc-er vi kjøpte, som ikke har hatt en eneste feil enda. Men det kan være en tilfeldighet. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Problemet med å bygge selv dersom du ikke har peiling, er dersom du har fått én mandagsvare som ødelegger oppsettet. Har vært borti folk som ikke kan feilsøke, og de vurderte det slik at det var feil på minnebrikker, hovedkort etc. Den vanligste feilen er at folk skrur inn for mange (!) skruer når de skal feste hovedkortet. Da blir som regel en skrue stående opp midt under, og kortslutter hele driten. Om du leverer en slik PC inn, tar det komplett osv. 10 min og sjekke at minnebrikker er ok, at hovedkort er ok osv. Du får alt i retur, samt 750kr timen + frakt. Har du litt peilig så finner man ut av det meste. Det hender man får deler som ikke liker hverandre, men slikt ordner seg. Det er gøy å bygge selv. Få maskinen stillegående. clocke opp 200MHz. Finne optimale vifteplasseringer, binde opp kabler... Skjønner ikke at folk heller vil grave i en oljet bil, enn å leke med datadeler.. Edit: også svare på topic: Dersom du skal oppgradere, eller vil ha mulighet til å oppgradere, kan det være fordel å ha iallefall valgt ut deler selv. Så kan man heller få en butikk til å bygge den dersom man er usikker på hvordan det gjøres. Pcer fra Lefdal kommer ofte med noname minnebrikker, og strømforsyning som akkurat holder til det oppsettet den kommer med. Dersom du f.eks. vil ha ny HDD er det ikke sikkert at 1 - du har plass i kabinettet, 2 - at du har ledige kabler, strøm eller data, evnt sata 3 - strømforsyningen kan være for svak til ditt nye middelklasse skjermkort, fordi Lefdal sitt fantastiske 8400 DX10 kort, knapt kunne kjøre Civilization2. Endret 21. juni 2007 av Sovehest Lenke til kommentar
k0n Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Jeg mener at grunnen til at noen selvbygde datamaskiner svikter, er for at de som har bygd maskinen har vært uforsiktig å sette i komponenter. Tenker da har på svake statiske utladninger, og at personen ikke er jordet. Det går som regel 2-4 mnd før man merker noe, da som regel i ustabilitet. Har selv bygd pc, denne har fungert i mange år. Edit: og at man "peller" på koblingspunktene på cpu, ram og pci komponentene. Dette kan medføre dårligere kontakt i senere tid, på grunn av fettet på hendene. Endret 21. juni 2007 av k0n Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Når du velger å bygge pcen selv er ikke pengene du sparer det du må tenke mest på. Men hva du står til rådighet med... du har nemmelig mye lettere å bytte deler. Kjøper du f.eks en hp maskin, kan det hende de har laget en del delene spesielt for denne maskinen og utbytte kan føre til at maskinen stopper å fungere. Samt har jeg sett en del maskiner som har klistret på en lappe på kabinettet der det står garantien ryker om du åpner kabinette. Lenke til kommentar
randreas69 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 vel får se, er så mye kritikk på dette område, men det er vel greit nok å bygge selv. men har hørt at levetiden for å bygge selv er mindre. 8907572[/snapback] Skjønner ikke det med levetid. Jeg fikk komplettdata til å lage meg et "HK i tower" som arvet en harddisk jeg hadde fra før. Så legger jeg til et fetere skjermkort senere. Lydkortet tok kvelden men det var 9 mnd senere. Men så kjører jeg Linux da. Da jeg holdt meg til Sounblaster og Nvidia har jeg ikke forandret en töddel i oppsettet på to år. Sjarmen med Gentoo som jeg kjører er at jeg som bruker ikke "registrerte" at hovedkortet hadde endret seg. Men win98se ble installert fra scratch. Har man selv en finger med i byggingen forstår man PC'ns natur og takler problemer myyye bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå