steinrr Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Jeg har blitt forelagt en påstand om at det finnes noen CF-minnekort, bl.annet Lexar som bare de beste Canon-kameraene(les:Mark-serien) klarer bruke. Dette skulle visstnok gjelde noen kort i Lexar sin professional serie. Er det noe hold i dette? Jeg trodde at et CF-kort var et CF-kort og at alle som støttet CF kunne bruke alle CF-kort samme hvor raske de var. Greit nok at de ikke får utnyttet hastigheten til kortet, men en skal vel kunne bruke kortet for det? (Jeg vet også at noen kamera ikke støtter kort ovr 2GB, men det var ikke dette som var issue i dette tilfellet.) Lenke til kommentar
GLN Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Tror det vil si at mark-serien har en bra skrivehastighet, og vil da få dårlige bilder med "dårlige" cf-kort, for den for ikke tid til og skrive inn hele bildet på brikken. Men Lexar har noen høyhastighets brikker som kan ta denne skrivehastigheten, men det har også Sandisk, en skrivehastighet på 20mbit/s. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Tror det vil si at mark-serien har en bra skrivehastighet, og vil da få dårlige bilder med "dårlige" cf-kort, for den for ikke tid til og skrive inn hele bildet på brikken. Dette tror jeg nok ikke stemmer - kameraet unnlater ikke å skrive hele bildet til kortet - det vil bare ta lenger tid før kameraet kan ta neste bilde (hvis buffer er fullt). Lenke til kommentar
andreash Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Tror det vil si at mark-serien har en bra skrivehastighet, og vil da få dårlige bilder med "dårlige" cf-kort, for den for ikke tid til og skrive inn hele bildet på brikken. Dette tror jeg nok ikke stemmer - kameraet unnlater ikke å skrive hele bildet til kortet - det vil bare ta lenger tid før kameraet kan ta neste bilde (hvis buffer er fullt). 8907221[/snapback] Det er helt riktig, det tar bare lengre tid å tømme bufferminne på kameraet. Jeg sverger til Lexar 133x (Pro serien) og Sandisk 133x (extreme III) + raskere i disse merkene (Extreme IV for Sandisk) Andreas Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Nå er det vel ingenting som heter mark-serien, det er bare at det ikke finnes noen nummer som er under 1. Hvis du ikke tenker på mark-serien som de markene man finner i bakken da. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Så for å oppsummere: CF kort er CF kort, det finnnes enkelttilfeller der enkelte kamera ikke liker enkelte CF kort, men i det store og hele er det det samme hva du bruker. De fleste vil uansett anbefale deg å holde deg til renomerte merker innen CF som Lexar eller Sandisk. Det er ikke det at noen kort bare kan brukes på enkelte kamera. Det som er ment er at det bare er enkelte kameramodeller som er raske nok til å dra full nytte av de raskeste CF kortene. Andre kamera kan fint bruke dem, men da blir overføringshastigheten begreset av overføringshastigheten på kamera, ikke på minnebrikkene. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Ja, dette er også min oppfatning, så det er litt rart at rykter (les: fotobutikk-ansatte) hevder noe annet. Det var såvidt jeg fikk kjøpt mitt Sandisk Extreme IV 4GB til min 20D pga dette (litt overdrevet da...) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Litt overdrevet, ja, siden 20D/30D er konsumetmodeller som faktisk klarer seg fint med Sandisks rimelige blå/røde serie, siden bufferminnet er så stort og raskt. Selv bruker jeg et slik og et raskere 133-kort, og merker ingenting i praksis før kortet settes i kortleser. Da har man stort sett tid til å vente litt ekstra, for forskjellen er ikke så stor at det skaper irritasjon da heller. Andre, og rimeligere kameramodeller stiller det seg annerledes med. Hadde jeg brukt et slik kort på en K100D (i SD-variant), så hadde jeg nok irritert meg kraftig over hastigheten av og til. Endret 21. juni 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Litt overdrevet, ja, siden 20D/30D er konsumetmodeller som faktisk klarer seg fint med Sandisks rimelige blå/røde serie, siden bufferminnet er så stort og raskt. Selv bruker jeg et slik og et raskere 133-kort, og merker ingenting i praksis før kortet settes i kortleser. Da har man stort sett tid til å vente litt ekstra, for forskjellen er ikke så stor at det skaper irritasjon da heller.Andre, og rimeligere kameramodeller stiller det seg annerledes med. Hadde jeg brukt et slik kort på en K100D (i SD-variant), så hadde jeg nok irritert meg kraftig over hastigheten av og til. 8914712[/snapback] Jeg gikk fra Ultra II til Extreme III og trodde heller ikke jeg skulle merke noe forskjell. Men det var faktisk merkbare forskjell på visning av bilder. Gikk mye fortere å bla. Men regner ikke med at det er noe forskjell mellom III og IV på mitt kamera - men en kan jo planlegge for fremtidige kamera (men ikke fortell kona det...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå