Gå til innhold

Er vafler middag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
.

Fattern mener at vaffler er middag dersom man spiser ertesuppe til. Jeg syntes fremdeles det ikke er middag siden ertesuppe bare består av vann og erter. Dessuten smaker det svovelsyre.

Eller tar jeg feil? Kan man spise vafler til middag? :hm:

8906282[/snapback]

Vet ikke hva som er skrevet før, men en gammel rett er ertesuppe og pannekaker m/ syltetøy(etterpå). Kjempegodt, er nok mere enn erter og vann da.

Men du får la fattern/muttern fjerne svovelsyra da. :p

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Hentet fra ABCnuheter.no:

Christian lurer på om Vafler er middag.

Og her er kanskje trumfkortet, Christian

: Bent Stiansen, eier av luksusrestauranten Statholdergaarden og verdensmester i kokkekunst, er enig med deg.

- Resonnementet til Christian er riktig. Det er lite forskjell på vafler og pannekaker, så en kan like godt spise vafler som pannekaker til middag. Men ingen av delene er å anbefale å spise ofte, siden de ikke er særlig bra ernæringsmessig sett

jeg går god for en som er verdensmester i kokkekunst. dessuten har vi hatt vafler til middag før, så for meg funker det som middag og dessert/kos ;)

en ting til. pannekaker (gjerne kombinert med iskuler) er også hyppig brukt til dessert, så kan like gjerne si at det er både middag og dessert. det samme kan sies om vafler.

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Bent Stiansen kan si hva han vil, en mestekokk kan ikke forandre på tradisjon, dette er hans mening og det får stå for hans regning. Vafler er i.f tradisjon her nord en desert eller " en av de 7 sortene" til ettermiddagskaffen med trollkrem,multekrem, syltetøy eller brunost på.

Pannekaker funker derimot både som middag (med flesk og fruktsuppe til o.l) og dessert (med smør og sukker eller hva du måtte ønske å fylle dem med).

Vafler derimot er IKKE middag.

Lenke til kommentar
Bent Stiansen kan si hva han vil, en mestekokk kan ikke forandre på tradisjon, dette er hans mening og det får stå for hans regning. Vafler er i.f tradisjon her nord en desert eller " en av de 7 sortene" til ettermiddagskaffen med trollkrem,multekrem, syltetøy eller brunost på.

Pannekaker funker derimot både som middag (med flesk og fruktsuppe til o.l) og dessert (med smør og sukker eller hva du måtte ønske å fylle dem med).

Vafler derimot er IKKE middag.

8982589[/snapback]

nei, en mesterkokk kan såklart ikke det, men nå går ikke jeg utifra tradisjon, for tviler på at andre land har de samme tradisjonene som Norge når det gjelder vafler. siden andre land sannsynligvis har andre tradisjoner. hvis vi gjør det så enkelt, og sier at vafler er vafler ( Ikke en av de 7 sortene f. eks.), så handler det vel mer om hva folk synes.

eneste forskjellen mellom pannekaker og vafler er vel menneskers syn på vaflene/pannekakene og hvordan de ser ut, og pannekaker går i stekepanna, mens vafler går i vaffeljernet. blir som å sammenligne stenovns-pizza med ovn-pizza. like ingredienser, ser forskjellige ut, og forskjellige måter å lage dem på bare.

(syns sammenligninga var grei nok, hehe. kan gå ut ifra at dette er en vegetarpizza, lettere å se på det som et alternativ til dessert/kaffekos enn vanlig pizza)

Personlig syntes jeg vafler funker som en kjapp middag, på lik linje med pannekaker. ikke noe man har til middag på Julaften eller Nyttårsaften mao.

noen som er med meg? :)

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Neida, vafler forbindes ikke med middag, er egentlig ikke en dessert-rett heller. Vaffler blir å ligne med småkaker og det er en vesentlig forskjell i grunnoppskriften til pannekaker nemlig sukker - i tillegg til bakepulver.

Lenke til kommentar
Neida, vafler forbindes ikke med middag, er egentlig ikke en dessert-rett heller. Vaffler blir å ligne med småkaker og det er en vesentlig forskjell i grunnoppskriften til pannekaker nemlig sukker - i tillegg til  bakepulver.

8983168[/snapback]

går også an å lage vafler uten bakepulver, selv om det er vanligst med bakepulver. pannekaker med litt sukker, slik man gjør med vaflene, er ingen hindring. det med sukker er for å få en søt smak på selve vaflene. tviler det hadde vært noe problem å gjort med pannekaker også. røra består mer eller mindre tilnærmet av de samme ingrediensene. tror ikke jeg hadde merka vesentlig forskjell på vaffelrøre uten bakepulver i panna og pannekakerøre i vaffeljernet..

jaja, blant folket er nok ikke vafler middag, men funker som middag for meg :)

men er skjeldent vi har det som middag.

Er det bare jeg på forumet som har spist det til middag før? :dontgetit:

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Vaffler er dessert, frokost eller kveldsmat!

Ertesuppe skal til pannekaker, ifølge mamma og pappa, men jeg holder meg unna :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...

Det er da ikke sukker i pannekaker.

Vaffler er ikke middag nei! Vaffler spiser man når man får kaffebesøk eller vil kose seg litt en kveld :)

Pannekaker er best med blåbærsyltetøy. En gang jeg oppdaget ALT for sent at vi manglet blåbærsyltetøy spiste jeg pannekaker med jordbærsyltetøy. Ufattelig godt det og:)

Lenke til kommentar

pannekaker kan bli jævlig god middag som metter bare se her:

Fylte Pannekaker

Pannekakerøre

Kjøttstuing

200 g kjøttdeig

1 løk

salt og pepper

1 ts basilikum eller oregano

1 liten boks tomatpuré

1 knivsodd sukker

1/2 del vann

enn vafler?:

Pizzabrød i vaffeljern

2 skiver brød

1 skive kokt skinke

1 tykk skive Norvegia,Jarlsberg eller

annen hvit ost

1 ss pizzasaus

JAGGU vafler ble middag!

Lenke til kommentar

Ordet middag kjem av at det er hovudmåltidet midt på dagen, så det er ingenting som hindrer ein i å kalle kva som helst middag, marshmallows og brus for den del.

Vafler er ikkje middag for meg, det er dessert, kaffimat. Middag er som oftest varmmat, til nød spekekjøtt, salat, eggerøre og liknande. Har aldri høyrt om å etet vafler til middag før eg såg denne tråden og forstår ikkje heilt korleis nokon kan lage og servere vafler og kalle det for middag. Middag skal ha kjøtt, poteter, ris, pasta eller liknande og grønnsaker. Vafler med syltetøy er søtt og ein dessert.

Pannekaker er for så vidt same ingrediensene, men dei er ikkje like søte og har ofte bacon på. Pannekaker er ein litt utradisjonell middag, einaste eg kjem på i farten som har syltetøy.

Det finnes dei som eg vafler med pølser, det kan gå som middag sidan du har kjøtt i vaflene. Det er enkel mat, akkurat som vafler er enkel mat, ein skikkeleg middag har, som nevnt over, kjøtt, grønnsaker, poteter, ris eller pasta.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...