Gå til innhold

Bildeoptimalisering - LG LCD 26'' i Windows Vista

Gjest Slettet-xHHpelJc

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-xHHpelJc

Nå har jeg nettopp anskaffet meg Windows Vista Ultimate, og prøver å optimalisere bildet jeg får på TV-en jeg har koblet opp (LG Electronics 26LC3R-ZJ - i følge NVIDIA Control Panel). Jeg har koblet den opp ved hjelp av en DVI til HDMI-kabel (hvor DVI-enden er koblet til grafikkortet, NVIDIA GeForce 6600GT, og HDMI-enden er koblet inn i TV-en). Jeg har nettopp installert nyeste driver for GeForce 6 Series for 32-bit Windows Vista, og prøver nå å få et så godt bilde som mulig, med høyest mulig oppløsning.

Siden TV-en er HD-Ready, har den full støtte for 720p, så jeg går utifra at det ville være best å kjøre i 1280x720. Dette er også den høyeste oppløsningen jeg kan velge uten at det går kraftig utover refresh-raten (alt over 1280x720 har 30Hz (Interlaced) som høyeste refresh-rate-mulighet). Problemet mitt er at ingen oppløsninger ser ut til å passe på skjermen, hvorav 1280x720 blir altfor stort. Nå kjøre jeg 1176x664, som virker som oppløsningen som passer best. Selv den passer ikke helt, hvor noe av bildet forsvinner i hver kant, og hele skjermen ikke benyttes til å vise høyden. Jeg har prøvd å leke rundt i NVIDIA Control Panel, uten særlig hell. Hva kan jeg gjøre?

Takk.

Tilleggspørsmål: Et litt mindre prioritert spørsmål. Hvordan kan jeg koble opp TV-en og subwooferen til PC-en, slik at begge gir best mulig lyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde problemer med å finne en PDF manual (regner med du har sjekket manualen til LCD), men kan bare komme med forløpige bemerkninger:

- skjermens paneloppløsning ser ut til å være 1366 x 768, 60Hz...strengt talt er det denne du i så fall skal kjøre fra PC

- noen skjermer har problemer med å kjøre full oppløsning / 1:1 (ubehandlet bilde) med DVI...kan i så fall anbefale VGA om mulig, dersom dette kjøres skikkelig kan det faktisk bli en merkbar forskjell på bildet selv om du "kun" kjører analogt...kjører selv ~10m til projektor, går helt greit faktisk med en 400kr+ kabel :)

- nVidia har oppløsningene klare, så det skal ikke være problematisk å velge disse

- hvis du framdeles har problemer med bildet som kuttes/croppes, se i menyene på LCD etter "overscan"...overscan fra PC = ikke interessant, men veldig kjekt på vanlig TV :)

EDIT: Skrev om ATi, rettet til nVidia.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...