Gå til innhold

Hjelp til dybdeskarphet!

Anbefalte innlegg

Heisann er helt ny når det gjelder fotografering.

Jeg har et Canon Powershot A710 IS og har lyst og lære meg

og ta bilder hvor bare en del av bildet er fokusert og skarpt, mens

resten er blurry..

Har prøvd og lest litt rundt og finner ikke helt ut av det..

Er det i det hele tatt mulig med det kameraet jeg har?

:)

Endret av briandingsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dybdeskarphet:

Det er fullt mulig på kameraet ditt,bruk instillingen Av (Aperture value/blender prioritet)på hjulet oppå kameraet ditt,og sett verdien på det minste du får det på.

Stor blenderåpning (små/lave tall) gir liten dybdeskarphet (mye blurr).

Blenderen har veldig mye å si for dybdeskarpheten men også ting som hvor langt unna du er/brennvidden i forhold til avstanden til bakgrunnen.

Fks. i macro modus blir det ofte liten dybdeskarphet,eller dersom visst du zoomer så langt det går/lange brennvidder og bakgrunnen er langt unna.

Prøv fks. å ta et bilde av et ansikt til en person hvor du som fotografen står langt unna men ansiktet dekker hele søkeren/skjermen pga. du har zoomet maks + at du har små blender tall og bakgrunnen er langt unna,så vil du se effekten i praksis.(Litt lang setning :D ).

Endret av naits81
Lenke til kommentar

Det som naits81 skriver er teorien om hvordan du får liten dybdeskarphet, men de er likevel ikke så enkelt som det. I tillegg til avstand og blenderåpning, spiller også brennvidde inn. Når produsenter oppgir brennvidde på et kompaktkamera, så skriver de ofte hva som er såkallt ekvivalent brennvidde, dvs hva som brennvidden ville tilsvart på et kamera for 35mm film. For å oppnå skikkelig uskarp bakgrunn, så må du opp i en viss reell brennvidde. Desverre kommer sjelden kompaktkameraer opp i de brennviddene, fordi den lille sensoren gjør at de reelle brennviddene er mye kortere enn de er på et speilrefleks. Derfor er det ikke mulig å få skikkelig uskarp bakgrunn på et kamera som ditt. Jeg misstenker nemlig deg for å ønsker deg skikkelig uskarp bakgrunn, og det er desverre ikke mulig å oppnå med optikken i den type kamera som du har valgt.

Alternativet for deg er å gjøre bakgrunnen uskarp i Photoshop. Ønsker du å oppnå den effekten optisk, må du nok spytte inn litt ekstra kroner inn i et digitalt speilreflekskamera. Du har et godt kamera til de fleste fotografiske behov, men ingen kompaktkameraer er altså idèellt til akurat den typen bilder som du beskriver her.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen naits81 og PMnormal

Jeg får stilt den ned til F2.8 , men når jeg zoomer stiger den automatisk..

Jeg får dessverre ikke helt den ønskede effekten, men får

prøve meg litt mer fram, til nøds kan jeg jo bruke photoshop..

Finnes det noen andre gode tips til stilige effekter som kan oppnås

med denne type kamera?

:)

Endret av briandingsen
Lenke til kommentar

Stilige effekter med det kameraet? Tja.. :D

15 sekund lukketid kan en leke seg mye med. Om kvelden/natten, still opp kameraet på stativ, ta et 15-sekund-bilde av et traffikert lyskryss eller en vei med biler på. Eller en båt som kjører forbi. Et fakkeltog. Hvasomhelst som har lys.

Kort lukketid og blitz kan du leke deg med vanndråper og slike ting som du finner mye av her på akam.

Om du bruker makro så bør du kunne få uskarp bakgrunn vil jeg tro. Har aldri prøvd kameraet ditt, men når du også har 6x optisk zoom så bør det kanskje gå å få bakgrunnen litt uklar ivertfall. Zoom helt inn, la motivet være et stykke i fra deg, men likevel fylle mye av bildet. La bakgrunnen være LANGT bak...

Nå har S3IS mer zoom og slikt, men det bør vel gå an å få LITT uklart?

De to bildene jeg legger ved her er tatt ved samme innstillinger tror jeg, bare flyttet fokuspunkt.

post-19551-1182377148_thumb.jpg

post-19551-1182377177_thumb.jpg

Lenke til kommentar

PMnormal har desverre rett når det gjelder kompaktkamera og begrenset mulighet for uskarp/blur bakgrunn i forhold til hovedmotivet. Når du zoomer inn, klarer ikke kamerat å ha største blenderåpning, f.eks 2.8, og den øker til f.eks 3.5. Se på spesifikasjonene på ditt kamera, så ser du største blender oppgitt på maks vidvinkel og maks tele. Problemet gjelder også for de fleste objektiver til speilrefleks (finnes noen svært dyre unntak), men den reelle blenderåpningen er som sagt større her pga format på bildebrikke.

Det er muligheter for å få brukbare bilder med uskarp bakgrunn også på kompaktkamera. Selv om blenderåpningen minker når du zoomer, så vil dette i mange tilfelle allikvel gi uskarp bakgrunn dersom bakgrunnen er relativt langt unna hovedmotivet. Prøv å ta motivet fra en annen vinkel med en ensidig farget bakgrunn som er relativt langt borte, så blir det ganske så blurry.

Her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...