UrgeLoL Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Vi har diskutert opp i mente hva som leser raskest av xbox 360's 12XDVD rom og Ps3's 2xBlu-Ray, og hadde egentlig kommet til den konklusjonen at 12x dvd var raskere enn 2x blu-ray. Helt til jeg leste denne posten på Beyond 3d forumet. Fant ikke noen gammel tråd, selv om jeg vet at vi har diskutert dette før. 2x Blu-ray Drive (72Mbps(9MB/s)) Single Layer (2x CLV) - Constant Linear Velocity (Same speed across entire disk) Double Layer - Couldn't find any data but no games have been released on a double layer yet. Entire Blu-ray Disk is read at 9MB/s. 12x DVD-Rom Drive SL (9.25MB/S-15.85MB/s(AVG ~8x(10.57MB/s) DL (4.36MB/s-10.57MB/s(AVG ~6x(7.93MB/s) SL(DVD-5) 12x Max (5-12x Full CAV) - Constant Angular Velocity (Speed Varies from edge to edge) DL(DVD-9) 8x Max (3.3-8x Full CAV) - Constant Angular Velocity (Speed Varies from edge to edge) SL DVD is 1.57MB/s > SL Blu-ray DL DVD is 1.07MB/s < SL Blu-ray Majority of 360 games are on DVD-9. Kilde Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Så kommer 1000 kroners spørsmålet; betyr det noe? Den slags statistikk har muligens noe å si for dem som skal lage et spill og skrive systemene for lesing og bufring av data, men for sluttbrukerne har det lite å si. Trodde den evinnelige tallkrigen ville ha gitt seg innen nå... Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Er også en tråd om dette på MaxConsole forumet. Er ikke lett å bli klok på. Det er litt uenighet som vanlig its not common knowledge because the 360 rom is rated at 12x for dvd9 not dvd5 so your theory of read speads for the media doesnt hold water. probably because the 360 runs dual layer at 12x genius. your getting your stats from a 7yr old dvd-rom. Hastighet er ikke problemet med X360's DVD spiller, det er heller støyen som er et problem Tror ikke noen av konsollene er for treige, det gjelder bare for utviklerne å gjøre en god nok jobb med organisering av data og streaming. Det eneste jeg er sikker på er at Motorstorm har verre loadetider enn noe X360 spill jeg har prøvd...... Endret 20. juni 2007 av Norse360 Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Dette betyr nå ikke så mye egentlig. Det er nå pr dags dato PS3 som henger etter når det gjelder lastetid, og som også har blitt bemerket flere ganger under anmeldelser av multiplattformspill. Ikke kast stein i glasshus. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Kjekt å huske at det finnes minst 3 forskjellige dvd-rommer fra forskjellige produsenter som brukes i x360 også Og som Norse360 påpeker så er tallene i den første posten her helt feil i tillegg:D Du kan bedre enn dette Urgelol Det må da være noe annet dritt om 360 du kan finne på det store internettet vårt? Eller i hvert fall noe positivt om PS3? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Du kan bedre enn dette Urgelol harhar.gif Det må da være noe annet dritt om 360 du kan finne på det store internettet vårt? Eller i hvert fall noe positivt om PS3? Jeg håper det var en spøk? UrgeLol prøver jo bare og få frem fakta som folk har bommet på før, han prøver på ingen måte og rakke ned på 360. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Du kan bedre enn dette Urgelol harhar.gif Det må da være noe annet dritt om 360 du kan finne på det store internettet vårt? Eller i hvert fall noe positivt om PS3? Jeg håper det var en spøk? UrgeLol prøver jo bare og få frem fakta som folk har bommet på før, han prøver på ingen måte og rakke ned på 360. 8907685[/snapback] Fakta? Noen har tydeligvis ikke så høye krav til "fakta". Han finner info som han føler stiller X360 i et dårligere lys, samtidig som PS3 kommer litt bedre ut av det. Han er vel verken noe bedre eller verre enn noen andre her. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Rolig? Kan vi diskutere artikkelen nå ? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Du kan bedre enn dette Urgelol harhar.gif Det må da være noe annet dritt om 360 du kan finne på det store internettet vårt? Eller i hvert fall noe positivt om PS3? Jeg håper det var en spøk? UrgeLol prøver jo bare og få frem fakta som folk har bommet på før, han prøver på ingen måte og rakke ned på 360. 8907685[/snapback] Fakta? Noen har tydeligvis ikke så høye krav til "fakta". Han finner info som han føler stiller X360 i et dårligere lys, samtidig som PS3 kommer litt bedre ut av det. Han er vel verken noe bedre eller verre enn noen andre her. 8907753[/snapback] Haha ja ikke sant! Flott måte dere framstiller meg på må jeg si. Poenget med posten, som har flere kilder til tallene den framstiller, var å belyse akkurat dette med det faktiske hastigheten til både ps3 og xbox 360's optiske medium. Sony fanboys og xbox 360 fanboys bruker dette ofte som argument, så kan være greit å få fram noen fakta? Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Alt dere fanboys kan finne på å diskutere. Laste tider er laste tider og de finnes på begge konsollene og hvilken som har et sekund eller to kortere laste tid bryr meg midt i der solen aldri skinner. Hadde vi snakket om at den ene hadde 30 - 60 sekunder kortere lastetid så ja da hadde det gjort seg. Det som heller kunne blitt sagt var noe slik som at ok Xbox 360 har kortere lastetid, men når spillene blir større og du må skifte dvd så vil jeg gå ut ifra at det sekundet du kanskje sparte blir tatt igjen av tiden ved å save spillet, ta ut disken og sette inn den nye disken uansett. :!: Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Dette er en ting som har blitt debattert flere ganger, og jeg synes det er greit at UrgeLoL kommer med en saklig fremstilling over hvordan forholdet mellom DVD og BD faktisk er. De tilsvarene i denne tråden bærer forøvrig en bitter smak av dårlig taper, og at man skal diskreditere budbringeren fremfor å muligens tilnærme seg at det faktisk kan ha litt substans dette er priceless! Lenke til kommentar
SteveVice Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Nå er det jo ikke akkurat så stor enighet i tråden på Beyond3d heller om at de tallene er riktige. en bruker der har et veldig godt poeng: I'm not too sure about these numbers. Each layer on a 360 disc has 3.4GB of usable space, where this is positioned on the physical disc and how the data is arranged in the space will both have an impact on average read speeds. It has also yet to be adequately evidenced in my opinion that the 360 suffers from lower performance on the second layer. Not only are the drives not (or at best variants of) commercially available drives, but things like read speed are governed by firmware not model number. These numbers (for the first layer) are also somewhat contradicted by Fredrik Lonn of Avalanche (Just Cause), who claims that in lieu of seek times, a safe estimate for read speed should be 10MB/s. http://www.gamasutra.com/features/20.../lonn_01.shtml Quote: Some consoles only have a DVD for reading data. How fast we can read data depends on data layout and the quality of the media. Every time we switch layers to read from, it will cost us about 100 ms. In practice, you want all streamed data on a single layer and use the second layer for in-game movies or other data that is not used frequently. Each seek will cost us about 100 ms, and a safe estimate for sustained data rate is 10 MB/s. Which brings me to my next point of contention, these figures are idealistic in that they require sequential data. They do not take into account seek times, which are crucial in sustaining data throughput. What a Blu-ray drive (if it does genuinely operate in CLV for games) offers in consistency it loses out on seek times. Hva med søketider? Det er en grunn til at spill til PS3 i tilfeller må doble opp dataen over disc'en for at det skal korte ned på søketiden, for å komme likt med DVD. Disse tallene har noe å si for filmer, men for spill som ikke er sekvensiell data så blir dette ganske urelevant. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Jeg sjekket litt rundt på Blu-ray.com og fant en sammenligning. Den setter Blu-ray i et godt lys, men om du leser det rett får vi disse tallene. (leste ikke alle tall i første post, derfor la jeg det til) DVD 12x : 15.9 MB/s (hentet fra spesifikasjonene til 360) Blu-ray 2x: 72.0Mbps = 72/8 = 9 MB/s Selv om Blu-ray klarer å holde en bedre konstant rate med lesehastighet, hjelper det ikke i lengden. Hvor mye betydning det har er vel litt vanskelig å si, men Xbox 360 er en fordel på hastighet, mens PS3 har det på lagring. Nå skal vi ikke glemme at utviklere legger til ekstra lesedata på Blu-ray pga. kapasiteten, for å hjelpe på lastetidene osv. Endret 21. juni 2007 av TCi Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg sjekket litt rundt på Blu-ray.com og fant en sammenligning. Den setter Blu-ray i et godt lys, men om du leser det rett får vi disse tallene. DVD 12x : 15.9 MB/s (hentet fra spesifikasjonene til 360) Blu-ray 2x: 72.0Mbps = 72/8 = 9 MB/s Selv om Blu-ray klarer å holde en bedre konstant rate med lesehastighet, hjelper det ikke i lengden. Hvor mye betydning det har er vel litt vanskelig å si, men Xbox 360 er en fordel på hastighet, mens PS3 har det på lagring. Nå skal vi ikke glemme at utviklere legger til ekstra lesedata på Blu-ray pga. kapasiteten, for å hjelpe på lastetidene osv. 8911023[/snapback] Nå var vel litt av poenget her, at DL DVD plater leses tregere. DL(DVD-9) 8x Max (3.3-8x Full CAV) - Constant Angular Velocity (Speed Varies from edge to edge) Så den sammenligningen blir da kanskje feil? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Mulig, men hastigheten er fremdeles høyre som da fører til høyre dataoverføring. Selvsagt ikke konstant, men i lengden burde DVD-9 alltid slå Blu-ray. Som også SteveVice poster (jeg også), utviklere legger til ekstra data for å lette lastetiden. Er dette tatt med i betraktningen? Det vi kan være enige om er vel at det er veldig mange variabler som ikke er tatt med i vurderingen til å si alt med sikkerhet. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 ja, og mye av poenget med tråden var å få fram flere fakta enn dvd=15mb/s og blu-ray 2x=9mb i sekundet. Tror de er ganske likeverdige, med hver sine positive og negative sider. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Jeg har ikke peiling på om dataene Ugrelol fremviser her er rett eller ikke. Min erfaring er at X360 ikke har noe stort problem nå det kommer til lastetider. Men det jeg skulle si at det er rart at utviklere i et par intervju jeg har lest har kommentert at lesehastigheten til ps3's BluRay er lavere enn X360 og det skaper noe ekstra småproblemer, når Urgelol viser det motsatte. Endret 21. juni 2007 av Slettet-NIoHlfL Lenke til kommentar
TCi Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) ja, og mye av poenget med tråden var å få fram flere fakta enn dvd=15mb/s og blu-ray 2x=9mb i sekundet. Tror de er ganske likeverdige, med hver sine positive og negative sider. 8911134[/snapback] Sant. Men du må også ta i betrakting på størrelsen på lagringsmediet. Siden Blu-ray disker er større og lagrer mer data, vil dette da fører til lengre lastetider. Dvs. søketiden blir høy. Derfor legger da utviklere inn flere lastepunkter på en plate (data som blir brukt ofte). Dette vil nok mest gjelde spill i denne sammenhengen. Uansett er Blu-ray mer framtidsrettet. Personlig tror jeg ikke hverken HD DVD eller Blu-ray blir lenge, da det kommer langt bedre alternativer ganske snart med flere TerraByte lagring og langt raskere overføring. Endret 21. juni 2007 av TCi Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Du kan bedre enn dette Urgelol harhar.gif Det må da være noe annet dritt om 360 du kan finne på det store internettet vårt? Eller i hvert fall noe positivt om PS3? Jeg håper det var en spøk? UrgeLol prøver jo bare og få frem fakta som folk har bommet på før, han prøver på ingen måte og rakke ned på 360. 8907685[/snapback] Heheh ja det var en spøk Jeg brukte en smiley som rekker tunge for å vise dette men nok en gang så faller slike spøker gjennom på internett. Noen(jeg) lærer aldri tydeligvis Urgelol pleier tåle en støyt Poenget mitt var at tallene i den artikkelen så langt jeg har lest drøssevis av steder tidligere ikke stemmer da dvd9 også leses i 12x. Bare det at det finnes 3 forskjellige fabrikanter av dvd-drev til maskinen er også en sak. Tallene fra artikkelen er basert på en 12x DVD fra Hitachi. Og jeg er rimelig sikker på at det er den minst vanlige dvd-spilleren i 360, Toshiba og Samsung var i alle de første millionene av 360 som kom på markedet. I tillegg er tallene for en helt annen 12x spiller en den som brukes i 360. 360 bruker Hitachi-LG GDR-3120L v78 eller v79 mens artikkelen baserer sine "fakta" på Hitachi GD-7500. Er folk med meg nå? Urgelol siterer en _forumpost_ som inneholder faktafeil så det holder. Derfor prøvde jeg å spøke litt. Det var basert på Norse360 sitt innlegg quotet her under at jeg sleivet litt til Urglelo Er også en tråd om dette på MaxConsole forumet. Er ikke lett å bli klok på. Det er litt uenighet som vanlig its not common knowledge because the 360 rom is rated at 12x for dvd9 not dvd5 so your theory of read speads for the media doesnt hold water. probably because the 360 runs dual layer at 12x genius. your getting your stats from a 7yr old dvd-rom. Hastighet er ikke problemet med X360's DVD spiller, det er heller støyen som er et problem Tror ikke noen av konsollene er for treige, det gjelder bare for utviklerne å gjøre en god nok jobb med organisering av data og streaming. Det eneste jeg er sikker på er at Motorstorm har verre loadetider enn noe X360 spill jeg har prøvd...... 8905893[/snapback] Så jeg står på mitt at dette var dårlig research av Urgelol. Man må ikke poste alle "nyheter" som kan tolkes positivt for PS3 bare fordi man finner dem. Edit: Så nå at det også brukes Hitatchi GDR-8050L dvd-spillere i 360. Men jeg har aldri sett GD7500 brukt. Endret 21. juni 2007 av Darth MToffy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå