orange Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hei, Jeg har et spørsmål jeg trenger hjelp til å formulere riktig. Jeg opplever når jeg tar bilder at bildet har høyest kvalitet når jeg ser det i 100% størrelse - bildet er da skarpest og ser "riktig ut" Bildene jeg tar består ofte av langt flere pixler enn hva jeg klarer å se på skjermen på en gang så jeg kan ikke se hele bildet hvis det skal vises i 1:1 - jeg må derfor zoome ut slik at bildet tilpasser seg oppløsningen på skjermen. Denne tilpasningen (kompresjon) synes jeg ødelegger mye av kvaliteten på bildet, så ofte løser jeg det ved å "crop`e" så mye som mulig for å komme så nær opp til 100% som mulig. Spørsmålet blir da? Hva skyldes denne forringelsen i kvalitet - er det programvare, skjerm, kamera, filformat, opptikk eller er det "bare sånn det er"? Jeg bruker et IXUS 500 som jeg synes kan ta greie bilder med macro - men kun når man ser pixlene i 1:1 med en gang jeg zoomer inn eller ut i bildet påvirkes kvaliteten til det negative. Jeg er altså, i denne omgang, ute etter det som skjer når man zoomer ut. Håper noen skjønner hva det er jeg har prøvd å beskrive her, og kan hjelpe med å belyse problemet og om det finnes noen måter å omgå det på. Regner med det har med opptikken - men vil gjerne høre hva andre har å si. Også gjerne hvis det finnes et begrep/ord på det jeg forsøker å forklare. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Kvaliteten på bildet når du "zoomer ut" avhenger av programmet som gjør det for deg. For å få best kvalitet bør du gjøre bildet mindre i et bildebehandlingsprogram som Adobe Photoshop som bruker avanserte algoritmer for at bildet skal se bra ut når du forandrer størrelsen på det. Med Photoshop ser faktisk bildene ofte bedre ut når du gjør de mindre, fordi skarpheten pr pixel øker. Jeg tror også det finnes mindre gratisprogrammer som kan forandre størrelsen på bilder for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå