Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å hindre butikktyver - hva er lov?


Cuneax

Anbefalte innlegg

Du kan ikke bruke makt for å holde igjen en person for å ha stjelt alkohol og gå ut av butikken med dette.

9094379[/snapback]

Joda, det kan du. Spørsmålet er om det er verd å bli skadet i forsøket på å stoppe ham.

 

Kommer tyven igjen kan du bruke makt for å hindre at dette skjer igjen, altså selvforsvar av liv og eiendom.

Hvor har du dette fra. Det høres ut som en god, hjemmesnekret teori.

 

Gå opp i post 29 og les, og lær. Det er Straffeprosesslovens §171 og § 179 som åpner adgang til maktbruk.

 

Les tidligere poster, så slipper vi å ta hele diskusjonen om igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke bruke makt for å holde igjen en person for å ha stjelt alkohol og gå ut av butikken med dette.

9094379[/snapback]

Joda, det kan du. Spørsmålet er om det er verd å bli skadet i forsøket på å stoppe ham.

 

Kommer tyven igjen kan du bruke makt for å hindre at dette skjer igjen, altså selvforsvar av liv og eiendom.

Hvor har du dette fra. Det høres ut som en god, hjemmesnekret teori.

 

Gå opp i post 29 og les, og lær. Det er Straffeprosesslovens §171 og § 179 som åpner adgang til maktbruk.

 

Les tidligere poster, så slipper vi å ta hele diskusjonen om igjen.

9094452[/snapback]

 

Nettopp, man kan ikke bruke fysisk makt for å holde igjen en person mistenkt for tyveri men man kan bruke makt for hindre det igjen!

Lenke til kommentar
Nettopp, man kan ikke bruke fysisk makt for å holde igjen en person mistenkt for tyveri men man kan bruke makt for hindre det igjen!

9094535[/snapback]

 

Hva mener du med "Nettopp.. Du har visst enda ikke skjønt det. Les tidligere poster så forstår du det kanskje.

Du kan bruke fysisk makt for å holde igjen en person mistenkt for tyveri.

(skulle egentlig ha skrevet det med store bokstaver for å hjelpe deg, men det er jo ikke anbefalt her på forumet, så jeg får understreke det for deg.)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Hva mener du med "Nettopp.. Du har visst enda ikke skjønt det. Les tidligere poster så forstår du det kanskje.

Du kan bruke fysisk makt for å holde igjen en person mistenkt for tyveri.

(skulle egentlig ha skrevet det med store bokstaver for å hjelpe deg, men det er jo ikke anbefalt her på forumet, så jeg får understreke det for deg.)

9094774[/snapback]

 

Du kan holde igjen en person dersom han er mistenkt for ett lovbrudde med strafferamme over 6 mnd fengsel.

 

Nasking gir maks straff på inntil 6 mnd.

 

Derfor mener ihvertfall jeg at man ikke kan bruke makt for å holde igjen personen!

 

Edit, klipp av post 29:

 

Naskeri reguleres av Strl. § 391a

For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.

Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

 

Mistenkte har åpenbart overtrådt et straffebud.

 

Pågripelse reguleres i utgangspunktet i Strpl. §171

 

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:

 

Edit 2: Kan så klart hende jeg tar feil, repeterer bare det jeg har lært på vekterkurset :)

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Du kan holde igjen en person dersom han er mistenkt for ett lovbrudde med strafferamme over 6 mnd fengsel.

 

Nasking gir maks straff på inntil 6 mnd.

 

Derfor mener ihvertfall jeg at man ikke kan bruke makt for å holde igjen personen!

9094797[/snapback]

 

Dette er et utdrag fra Frekkas sin utmerkede post 29. Les og lær! Og husk å lese tidligere poster nøye, så slipper vi å ta diskusjonen på nytt, det blir så tungvint.

 

Jeg vil bemerke at villkårene i § 171 må være oppfylt for at noen skal kunne pågripes. Tidligere var det ikke adgang til å pågripe for naskeri dersom mistenkte avsto fra den kriminelle handling. Dette vil si at mistenkte kunne levere fra seg tyvegodset og spasere ut. Dette ble løst med en lovteknisk endring i strl ved at strafferammen i §391a ble endret til "Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler." Dette medfører altså at det andre hovedvilkåret i strpl § 171 oppfylles, altså at for å kunne pågripe noen må strafferammen ligger over 6 mnd fengsel.

 

Edit: Du redigerte ditt innlegg mens jeg svarte på ditt opprinnelige svar. Derfor virker det hele litt oppå hverandre. Du tar helt feil, men du har rett i at det var hva du lærte på vekterkursetlegg for da var nok loven ikke forandret enda.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Edit: Du redigerte ditt innlegg mens jeg svarte på ditt opprinnelige svar. Derfor virker det hele litt oppå hverandre. Du tar helt feil, men du har rett i at det var hva du lærte på vekterkursetlegg for da var nok loven ikke forandret enda.

9094852[/snapback]

 

 

Mottatt :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
En gang jeg var i en pakkisjappe, så jeg en lapp på veggen med følgende info: Tyveri anmeldes ikke, det straffes. :D

...Det er bare til å ta seg en tur til Sharif's. Det henger et digert skilt det står på inne i verkstedhallen.

 

Jeg har også blitt "tatt" for å putte noe i lomma da jeg var yngre. Kastet meg ut av butikken, bare fordi jeg ikke gadd å ta med meg kurv eller noe.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor grensen mellom å bli holdt tilbake og det å frarøve frihet ligger.

 

Jeg for en hadde blitt ganske arg om noen hadde prøvd å holde meg tilbake i en butikk, mener de som leker politi burde være 110% sikre på at de har rett person før de prøver seg på noe.

 

Hadde også nektet å blitt med til noe lukket rom. Men hadde sikkert slått meg til ro med å sette meg rett ned ved skranken i vente på politi om de nektet meg å forlate lokalene.

 

Er også disse (se politi og ikke lekepoliti) som kan kreve ransakelse og ID. Er ikke at jeg ØNSKER å være vanskelig, men om "dere" skal feilanklage meg for å være en tyv, så skal jeg være ganske sikker på at butikken får nok negativ reklame til at de ansatte tenker seg om 2 ganger nestengang de føler for å leke politi.

 

Og om dere leger fysisk hånd på en kunde, bør dere i alle fall være 150% sikre på at det er grunnlag for det. Vi vet jo alle hvor godt VG/Dagbladet liker sånt, bare se på alle vekter sakene som har vært tatt opp i avisene siste året.

 

Med alle pengene rimi-hagen og gjengen har på bok, kan jeg ikke helt se for meg at man har behov for å gå på flere på en person og "dra" ha tilbake til butikken som en omtalte før i tråden. Men 20 spenn for en boks med øl er jo nesten det samme som å brenne ned butikken, så kanskje det var riktig gjort.

 

Vi brukte såklart litt makt for å få han inn i butikken igjen.

 

såklart..

 

Nå vet jeg mange av dere vil si jeg troller, greit nok, og de fleste i denne tråden er ikke enige i hva jeg sier kanskje, men for å komme med en siste kommentar.

 

Rart at politiet ikke har vært ute å lagt klare retningslinjer for hvordan man skal gjøre ting. Tenker ikke på det å sitere loven, man "dumb it down" for de ansatte i butikker osv. Enkel og grei rutine for butikk tyveri. Ville jo oppklart endel, da vi ser minst 3 delvis forskjellige tolkninger i denne tråden.

Lenke til kommentar
Ikke direkte smart kanskje, men er ikke jeg som styrer disse greiene. Beste trikset jeg har er som nevnt over. Se alle kunder i øynene og hils på de. Ha alltid et øye med døra uansett hva du gjør i butikken.

Se etter folk som virker nervøse og gå bort til de og spør om du kan hjelpe.

 

Bare alle kunne gjort det, vet ikke hvor mange ganger jeg har vært på Obs og lett etter ansatte for hjelp, men når jeg bare ser på varer og ikke behøver hjelp da strømmer de til som hauker og vil hjelpe meg.

 

Kanskje jeg burde prøve å virke veldig nervøs når jeg skal lete etter noe i store butikker, da får jeg ansatte som forfølger meg, og hjelpen er ikke langt unna :wee:.

Lenke til kommentar
Tja. Jeg har et forslag (men har aldri prøvd så jeg kan ikke gå god for det, men jeg har hatt tanken i hodet en del ganger). Du vet de feite stripsene man bruker for å bunte resirk sekkene i panteautomaten? Tipper de fungerer ganske bra på armer og bein også ;-)

De funker veldig godt, og blir brukt blant annet av militærpoliti og en del tropper med politimyndighet på utenlandstjeneste.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+432
Tja. Jeg har et forslag (men har aldri prøvd så jeg kan ikke gå god for det, men jeg har hatt tanken i hodet en del ganger). Du vet de feite stripsene man bruker for å bunte resirk sekkene i panteautomaten? Tipper de fungerer ganske bra på armer og bein også ;-)

Du skal være meget forsiktig med dette. Hvis den mistenkte får skader av det, kan vedkommende saksøke deg. Politiet og militærpolitiet bruker såkalte flexcuffs, strips-håndjern som er spesiallagd til formålet, og for å forhindre nerveskader osv. Kjøp heller et par ekte håndjern på eBay (anbefaler Peerless eller Smith & Wesson), det er ikke så dyrt og man risikerer ihvertfall ikke noe søksmål, så lenge håndjernene er riktig påsatt, dobbel-låst og ikke for stramme.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har jobbet i butikk i snart 10år. Har ikke vært nødt å bruke makt, vold eller å holde igjen imot deira eigen vilje. Folk flest når dei blir,,konfrontert/tatt. Tilstår oppgir navnet sitt (evt foreldres navn om dei er unge). Sak blir fylt ut til politiet.

 

Medansette har vært borte i folk som stormer ut og stikker av da. Eg har latt ein person gå (hadde valget å holde igjen ein rusa person som stal). Lot han gå og takken var att han truet meg på livet. (skal sies han vart tatt seinere på dagen av politiet og arrrestert for andre saker).

 

Har vært på ranskurs, fekk beskjed om at dersom ein person steler. Og deretter kastet fra seg varene (tyvgodset) og stikker var det lite ein kan gjere. Gjerne gi ein beskrivelse til politiet eller om personen var kjend gi navnet. Å stoppe han ville blitt mitt problem.

 

Men dersom personen springer avgårde med butikkens varer har eg lov til å stoppe han, (bør ikke overdrive slik at han blir skadet). Slår vedkommede har eg lov til å forsvare meg.

 

Er sikkert sagt før men....dersom ein person som er tatt for å stele nekter å oppgi navn må politiet tilkalles og dei kan få navnet til personen...(fleste rutinerte tyver prøver å unngå dette fordi dersom politiet kommer kan det bli ein sak,, butikkanmmeldelse skjer som regel ingenting)

 

 

Butikken eg jobbet på blei knivranet for ei stund tilbake. Raneren handler der den dag i dag og ansatte som blei ranet går på bakrommet (ønsker ikke å treffe han). Har fått beskjed om å ikke komme inn.

 

Og folk lurer på korfor varer blir dyrere, det steles sinnsykt mye. Bruker ordet steling eg da men det heiter vel nasking.

Lenke til kommentar
Du kan ikke bruke makt for å holde igjen en person for å ha stjelt alkohol og gå ut av butikken med dette.

Kommer tyven igjen kan du bruke makt for å hindre at dette skjer igjen, altså selvforsvar av liv og eiendom.

hvordan kan du da bevise at han har stjålet når du lar han unnslippe med tyvegodset?

blir evt bare ord mot ord

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...