Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å hindre butikktyver - hva er lov?


Cuneax

Anbefalte innlegg

Har hørt at MP (militærpolitiet) bruker strips i tilfeller de ikke har mange nok håndjern tilgjengelig..  :thumbup:

8914355[/snapback]

Det samme gjør faktisk vanlig politi også. Det brukes også på fly dersom en person slår seg vrang og må holdes fast. Forøvrig så antar jeg at det er strips som er spesiallagd for formålet. Vanlige strips kan gjøre en god del skade dersom de brukes på feil måte.

8914403[/snapback]

Jaja, hva så? Han prøvde jo å stjæle :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Man har kun lov å bruke makt som står i samsvar med lovbruddet. Fucker du opp fyren sitter du i en bra klemme er jeg redd. Og om man tenker slik kan man jo likegreit ta med fyren på bakrommet og ta i bruk et balltre på fingrene hans, da stjeler han i hvertfall ikke mer på en stund ;-) Vil dog ikke anbefale dette

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Tja. Man har kun lov å bruke makt som står i samsvar med lovbruddet. Fucker du opp fyren sitter du i en bra klemme er jeg redd. Og om man tenker slik kan man jo likegreit ta med fyren på bakrommet og ta i bruk et balltre på fingrene hans, da stjeler han i hvertfall ikke mer på en stund ;-) Vil dog ikke anbefale dette

8914439[/snapback]

Var det ikke det man gjorde i gamle tider? Neida, skjønner jo hva du mener. Er man uheldig kan man treffe på en veldig gretten politimann hvos du kan være i knipe bare å holde han igjen desverre. Har vært borte i mye rart med politi fra MC etter å ha ringt etter de ca 7 ganger nå :)

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg fingerknusing er det minste de fortjener, men jeg holder meg til loven jeg. En peson som stjeler en kneip og en pakke smør fordi han ikke har mat kan jeg nesten ha litt medlidenhet for. Men de som stjeler øl eller 50 pakker ost fortjener det værste spør du meg.

Lenke til kommentar

Alastor: Ja, det funker bra. Å vite at man er observert gjør det hele skumlere for de fleste vil jeg tro.

 

Har hatt en del forsøk i butikken der jeg jobber, men en god stund siden nå. Nå er de lettstjelte varene flyttet, men mp3-spillerne var noe av det populære for tyvene før.

 

Han ene løp som satan og vi løp 2 stykker etter. Etter 5-6 minutter og blodsmak i munn tok vi han igjen, men da lå han rundt en stolpe og holdt seg fast. Vi brukte såklart litt makt for å få han inn i butikken igjen. Heldigvis var det en hjelpsom kunde som kom hjalp oss også. :)

Han nektet å legimitere seg og truet med tapetkniv. Da ringte vi politiet, men de nektet faktisk å komme. Først når han kuttet seg selv å hånda kom dem etter en stund.

 

Han prøvde å stjele for ca. 2.500 kr... etter hva jeg kan skjønne gjorde vi ikke noe ulovlig?

Lenke til kommentar
Hei

 

I dag gikk jeg rundt på gulvet i butikken der jeg jobber og får beskjed av en kollega om å bli med inn på kontoret for å se på videoovervåkningen. Jeg blir delvis informert om at en kunde skal ha tatt alkohol. Deretter blir jeg ropt ut til kassa, hvor kollegaen i kassa sier at jeg må sjekke sekken til en person som står og har betalt. Jeg er ikke helt sikker på hva som har skjedd akkurat der og da, men antar at personen kan ha tatt øl og plassert det i sekken. Jeg spør ham høflig om jeg kan se i sekken hans og han slår seg særdeles vrang. Han svarer veldig fiendtlig "nei" og jeg spør ham flere ganger på vei ut, hvor han i tillegg bruker litt fysisk makt for å komme seg forbi meg. Han går ut av butikken og sykler vekk.

 

Jeg går inn på kontoret og vi finner fram til opptak der vi ser ham tydelig stjele øl.

 

Spørsmålet er: Hva skal vi som ansatte egentlig gjøre i en slik situasjon? Har jeg rett til å rive av ham sekken og se nedi? Hva skal man egentlig gjøre?

8905144[/snapback]

 

God gammel slager dette her. La oss først se på de rettslige problemstillingene.

 

1. Har du anledning til å pågripe mistenkte?

 

Tar utgangspunkt i at straffbarhetsvillkårene er oppfylt som en forenkling.

 

Naskeri reguleres av Strl. § 391a

For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.

Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

 

Mistenkte har åpenbart overtrådt et straffebud.

 

Pågripelse reguleres i utgangspunktet i Strpl. §171

 

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når: 1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,

2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,

3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,

4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.

 

Utgangspunktet i norsk rett er at de straffeprosessuelle tvangsmidlene skal besluttes av påtalemyndigheten jf strpl § 175 (Juristene i Politiet)

 

Det er likevel åpnet for at at pågripelse kan foretas av private jf srtpl § 176

 

Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

 

Fare ved opphold innebærer at det vil være en fare for at den som har overtrådt et straffebud vil kunne unndra seg forfølging av lovbruddet. Her; Han stikker, du får aldri tak i han igjen, hans identitet er ukjent, det finnes ikke bevis. (La oss se bort fra video for enkelhets skyld). Fare ved opphold betyr på godt norsk at det ikke er tilstrekkelig med tid for å kontakte Politiet/Påtalemyndigheten.

 

Jeg vil bemerke at villkårene i § 171 må være oppfylt for at noen skal kunne pågripes. Tidligere var det ikke adgang til å pågripe for naskeri dersom mistenkte avsto fra den kriminelle handling. Dette vil si at mistenkte kunne levere fra seg tyvegodset og spasere ut. Dette ble løst med en lovteknisk endring i strl ved at strafferammen i §391a ble endret til "Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler." Dette medfører altså at det andre hovedvilkåret i strpl § 171 oppfylles, altså at for å kunne pågripe noen må strafferammen ligger over 6 mnd fengsel.

 

Mistenkte hadde her tydeligvis ikke noen intensjon om å samarbeide, og du har således adgang til å holde han tilbake. Et interessant spørsmål er jo graden av makt du har anledning til å bruke. I dette tillfellet ville du nok vært berettiget til å holde vedkommende tilbake med fysisk makt. Dette innbærer at du/dere natulig ville kunne holde han igjen, "sitte på han" osv. Merk strpl § 176 annet ledd, pågrepne skal straks overleveres politiet.

 

Adgangen tilpågripelse er nok objektivt sett tilstede. Spørsmålet her vil jo være hva du selv vil velge å utsette deg for. Det nevnes i tidligere innlegg at du skal være 100% sikker på at vedkommende har tatt noe før du griper inn. Dette kan ikke understrekes nok når det gjelder privat håndhevelse. Er mang en vekter og buktikkansatte som har kommet i en kattepine ved å holde folk tilbake urettmessig. En gylden regel vil nok være at du selv skal ha sett at vedkommende har tatt noe, før du eventuelt stopper vedkommende.

Syns egentlig situasjonen endte greit for ditt vedkommende, du verken skal eller bør sette deg i en situasjon du kan få vanskeligheter. Det er vel ikke verdt å utsette seg selv for bruk av vold for et par skarve øl..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som tidligere nevnt i post 27 så har handelsnæringen utarbeidet rettningslinjer som de anbefaler for sine medlemmsbedrifter å følge. Det viktigste er likevel å følge de rutinene som man har på arbeidsplassen. Fremfor alt bør en vurdere egen sikkerhet i forhold til gevinsten ved å fakke en butikktyv. Er det verd risikoen? Hvis ikke, så la vær. Det er tross alt bare penger.

 

3. TYVERI  FRA UTENFORSTÅENDE

 

 

3.1. Når skal man gripe inn, og hvordan gjøres dette?

 

Når det gjelder naskerier og tyverier, griper man først inn, dersom man med  grunnlag i sikre observasjoner  er overbevist om at det har foregått noe straffbart.

 

Kunden må ha passert siste betalingspunkt før han stoppes. Husk at forretningens utgang vil være siste betalingspunkt der kassen er plassert inne i forretningen.

 

Man bør på en høflig og bestemt måte anmode tyven om å bli med til side for en nærmere samtale.

 

Det er viktig å opptre rolig og behersket. Bedriftens representant skal aldri opptre slik at det setter egen eller kollegers sikkerhet i fare.

 

 

3.2. Etablerte rutiner for håndtering av  butikktyverier

Virksomheten må ha etablert regler og rutiner for  hvem som skal håndtere butikktyverier og hvorledes varsling skal skje. Dette bør være nedfelt i egen instruks i bedriftens sikkerhetsperm.

 

Man bør på forhånd ha valgt seg et egnet rom eller kontor for samtaler med den som mistenkes for butikktyveri.  Dette bør bære et lokale uten verdigjenstander og fritt for gjenstander som kan benyttes som slagvåpen.

 

På vei til samtalen med mistenkte kan det være hensiktsmessig å gå bak ham.  Da unngår man at vedkommende forsøker å kaste stjålne gjenstander fra seg og man ivaretar egen sikkerhet.

 

 

3.3. Konfrontasjon, forklaring og erkjennelse

Tyven skal konfronteres med mistanken og bes forklare seg. Man bør be om å få se innholdet i vesker, lommer osv., men man har ingen rett til å ransake.

 

Brukes det vaktselskap kan vekter på samme måte be kunden bli med for å gi en nærmere forklaring.  Det bør imidlertid ikke være en vekter som alene mottar forklaringen og det bør helst være to stykker tilstede.

 

 

Erkjenner kunden forholdet bør dette skrives ned og bekreftes med kundens underskrift. Erkjennelsen kan gjerne noteres  på anmeldelsesskjemaet dersom anmeldelse er aktuelt.  Se nærmere om dette nedenfor.

 

Man må være nøyaktig med å skrive ned det som har skjedd da dette kan være av vesentlig betydning for bevisvurderingen i saken. Ansatte eller vekteren bør så snart som mulig også skrive ned det de har vært vitne til. Dette gjelder selv om kunden har erkjent forholdet fordi tilståelsen kan bli trukket tilbake senere og eventuelt påstått avgitt under press.

 

Det er viktig også å skrive ned navn og adresse på eventuelle vitner.

 

3.4. Pågripelse og ransaking

Pågripelse er et straffeprosessuelt tvangsmiddel som foretas av politiet etter  nærmere bestemte regler og beslutninger. Pågripelse besluttes av retten eller påtalemyndigheten og iverksettes av politiet eller noen påtalemyndigheten har anmodet. Når det er fare ved opphold kan politiet foreta pågripelse uten slik beslutning. Dette gjelder også for enhver annen dersom mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spør.  Følgelig finnes en viss adgang til sivil pågripelse, men man må være ytterst varsom og aldri risikere egen eller kollegers sikkerhet.

 

Den som har foretatt pågripelse uten å høre til politiet skal straks overgi den pågrepne til politiet.

 

Som vilkår for pågripelse gjelder at det skal foreligge skjellig grunn til mistanke for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder.  Som en følge av dette forelå det tidligere ikke adgang til pågripelse ved naskerier idet strafferammen lød på bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Dette er nå endret ved  at staffen etter loven er  satt til bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Heretter foreligger følgelig adgang til pågripelse ved naskerier, såfremt vilkårene for øvrig er oppfylt.

 

Ransaking er et tvangsmiddel som bare kan anvendes av politiet under etterforskning  etter nærmere bestemte regler og beslutninger.

 

Husk også at det bare er overfor politiet man plikter å oppgi personalia.

 

 

3.5. Skal politiet kontaktes?

 

 

Dersom kunden motsetter seg å legitimere seg eller oppgi navn eller adresse, må politiet kontaktes.  Videre bør dette skje om kunden nekter å vise frem innholdet i vesker og lommer.

 

Ut over dette vil det være naturlig å kontakte politiet  ved berettiget mistanke om andre og mer alvorlige forhold.

 

 

3.6. Sjekkliste for håndtering av butikktyverier

Som vedlegg er det inntatt en sjekkliste for håndtering av butikktyverier og naskerier.

 

 

SJEKKLISTE FOR HÅNDTERING AV BUTIKKTYVERIER

 

 

1. Vær sikker på at  tyveri har funnet sted. Siste betalingspunkt skal være passert før du griper inn.

 

2. Av sikkerhetsgrunner bør du helst ikke være alene når du tar kontakt med mistenkte. Bruker bedriften vaktselskap, kontakt dette! Har virksomheten eller senteret etablerte rutiner for håndtering av slike saker, følg disse!

 

3. Opptre rolig og behersket.

 

4. Tilkjennegi hvem du er og be vedkommende om å bli med til et rom der  dere kan snakke sammen.

 

5. Gå bak vedkommende for å unngå at han kaster fra seg  varer underveis.

 

6. Bruk et på forhånd utpekt rom til samtalen. Unngå kontorer som inneholder verdier og  gjenstander som kan brukes som slagvåpen.

 

7. Det bør være to tilstede under samtalen.

 

8. Konfrontere vedkommende med mistanken og be ham vise frem innholdet i poser, vesker, lommer og lignende. Husk at dette må skje frivillig. Ransaking er et straffeprossesuelt tvangsmiddel som bare kan brukes av politiet etter nærmere bestemt beslutning.

 

9. Dersom mistenkte er villig til å vise frem det han har i sin besittelse, skilles betalt fra ubetalt.

 

10. Finner du ubetalte varer som stammer fra forretningen og ikke kan dokumenteres betalt, skal mistenkte opplyses om at saken kan komme til å  bli politianmeldt.

 

11. Fyll ut anmeldelsesskjema som om mulig undertegnes av mistenkte dersom vedkommende erkjenner forholdet. Hvis forholdet ikke erkjennes, kontakt politiet.

 

12. Be mistenkte dokumentere sin identitet ved id-kort eller lignende. Motsetter han seg dette, kontaktes politi eller vekter.

 

13. Noter ned hendelsesforløpet, det kan ha betydning dersom mistenkte ikke  erkjenner forholdet eller senere går tilbake på sin forklaring.  Noter også  ned navn og adresse på eventuelle vitner.

 

14.  Anmeld som hovedregel forholdet. Husk at gyldig påtalebegjæring  alltid må følge anmeldelsen.

Lenke til kommentar

Der som jeg bodde var det et lignende problem.

 

Var på Rema 1000 skulle kjøpe noe dagligvarer, når jeg var endelig ferdig hørte jeg bråk bak meg, jeg snudde meg og den enne kasse arbeidern rota ned i sekken til en annen og eieren var sint så han slo i stykker kredittkort greia og ødela den skille greie når kasse fyren ruller varer nedover.

Når han gikk ut døra, så han sint på meg og sa "IDIOT" og gikk..

 

Etter senere tid fant jeg ut at han hadde stjelt noe øl og greier.

Lenke til kommentar
Der som jeg bodde var det et lignende problem.

 

Var på Rema 1000 skulle kjøpe noe dagligvarer, når jeg var endelig ferdig hørte jeg bråk bak meg, jeg snudde meg og den enne kasse arbeidern rota ned i sekken til en annen og eieren var sint så han slo i stykker kredittkort greia og ødela den skille greie når kasse fyren ruller varer nedover.

Når han gikk ut døra, så han sint på meg og sa "IDIOT" og gikk..

 

Etter senere tid fant jeg ut at han hadde stjelt noe øl og greier.

9005836[/snapback]

... og det er derfor man skal be vedkommende vise hva de har i sekken, og ikke rote neddi der selv.

Lenke til kommentar

Der jeg har jobbet det siste året har vi vært utsatt for butikktyveri som alle andre steder.

 

Vi har ingen kameraovervåking og er 95% av tiden alene på jobb i butikken.

 

Ikke direkte smart kanskje, men er ikke jeg som styrer disse greiene. Beste trikset jeg har er som nevnt over. Se alle kunder i øynene og hils på de. Ha alltid et øye med døra uansett hva du gjør i butikken.

Se etter folk som virker nervøse og gå bort til de og spør om du kan hjelpe. Om du mistenker noen kan du følge de rundt i butikken. Hvis de ser at du har de under oppsyn vil de mest sannsynlig bare forlate butikken, hvertfall om de har urent mel i posen.

 

Og som sagt.. holde oppsyn med hele butikken. Det hjelper ikke å ha fokus på bare en person. Folk jobber ofte i grupper. Og selv om en ungdom eller alkoholisert/narko avhengig fyr virker litt tvilsom så kan likegodt olga på 75 stappe noe i veska.

 

Vær hyggelig, snakk med alle. (Såfremt du klarer. Dog, folk liker vel som regel ikke å bli pratet for mye til i matbutikker som i eksemplene nevnt ovenfor.)

 

De har ikke stjålet før de går ut døren, og når de har gått ut døren er sjansen for å stoppe de mye mindre. Du må komme de i forveien. Om jeg er jævlig usikker på noen så har jeg som regel et jernrør av noe slag stående bak kassa.. Å leke litt med det mens du kikker rundt og da gjerne på de du er usikker på tror de at du er gæren og vil mest sannsynlig ikke tørre å prøve seg på noe.

 

Men, du kan ikke ha øyne over alt. Og derfor vil alltid stjeling foregå. Største faren er hvis noen har klart det en eller flere ganger så vil de muligens fortelle det til venner i samme krets at det er enkelt å stjele der, så mange flere forsøk vil oppstå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om jeg er jævlig usikker på noen så har jeg som regel et jernrør av noe slag stående bak kassa.. Å leke litt med det mens du kikker rundt og da gjerne på de du er usikker på tror de at du er gæren og vil mest sannsynlig ikke tørre å prøve seg på noe.

9026704[/snapback]

 

Haha, herregud... :!:

 

Jobbet i selv i butikk på et kjøpesenter og vi hadde en enkel prosedyre for butikktyver. Dersom vi tok noen skulle vi forsøke å geleide dem inn bak på kontoret til sjefene. Hvis dette ikke gikk skulle vi sporenstreks ringe vekterne. Tilbakeholding var strengt forbudt, så med mindre de frivillig gikk med på å bli satt på kontoret for konfrontasjon med sjefen var det lite å gjøre.

 

Så hadde butikken da også et relativt stort svinn, spesielt av dyre fiskesneller og lignende (var en sportsbutikk). Syns egentlig ikke det gir noen mening at det ikke skal være lov å holde igjen folk som blir tatt på fersken med tyvegods i sekken ved kassa. Har de ikke tatt det ut av sekken da har de ikke til hensikt å betale for det.

Lenke til kommentar
Syns egentlig ikke det gir noen mening at det ikke skal være lov å holde igjen folk som blir tatt på fersken med tyvegods i sekken ved kassa.

9093734[/snapback]

Hvis du ikke har fått det med deg, så er det faktisk lov å holde dem igjen. Det er diskutert opp og i mente tidligere i tråden. Loven ble forandret for litt siden.

Lenke til kommentar

Har selv gått på vekterkurs, er en stund siden men det er slik at du som vekter ikke har noe mer myndighet enn en butikkansatt.

 

Du kan ikke bruke makt for å holde igjen en person for å ha stjelt alkohol og gå ut av butikken med dette.

 

Kommer tyven igjen kan du bruke makt for å hindre at dette skjer igjen, altså selvforsvar av liv og eiendom.

 

Tror ikke du kan bruke den regelen om tyven allerede har tyvegodset i lommen, ihvertfall ikke med så ufarlige og lite verdifulle ting som alkohol.

 

Stjeler tyven noe farlig, for eksempel en kniv eller ammunisjon kan det brukes makt for å stoppe han da han kan utgjøre en fare senere.

 

Det jeg stiller spørsmål til er butikkens opplæring og informasjon om situasjonen som de setter deg inn i, stryk fra meg ihvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...