Gå til innhold

Spørsmål ang. eventuelle medisinstudier


troe-n

Anbefalte innlegg

Hei verden. :w00t:

 

Jeg er en 17-åring som for tiden har sommerferie etter et nokså slitsomt skoleår, VK1. Neste år er siste år på den videregående skole, og jeg må begynne å tenke på hva som skal skje videre. Jeg har en del spørsmål, og derfor henvender jeg meg til dere.

 

Min største drøm, helt fra barndommen, har vært å bli lege -- spesielt en som jobbet for noe godt i verden (før ønsket jeg å bli med i Røde Kors, nå er den store drømmen å bli medlem av Leger uten Grenser). Selv om mye av det kanskje kan avskrives som barnslig idealisme relatert til et ønske om å forandre verden til noe bedre, henger drømmen fremdeles fast i meg.

 

Å studere i Norge virker naturligvis mest tiltanende for meg, ettersom jeg da ikke vil støte på noen problemer med språket. Jeg leser, hører, forstår og skriver engelsk svært godt, men uttalen er det verre med; derfor vil jeg helst være innenfor landegrensene, der jeg slipper å snakke så mye engelsk. Den enorme hindringen når det gjelder å studere her er jo såklart de omtrent sinnssvake opptakskravene -- og jeg tror at, dersom jeg først kommer inn, vil jeg klare å holde meg ombord gjennom studiet og bli lege gjennom de norske universiteter.

 

Etter å ha regnet litt på det, vil jeg (i verste fall) få et vitnemål med et karaktersnitt på 5,33. Gjør jeg det bedre, vil jeg ha mulighet til å ende opp nærmere 5,5, men det ville være urealistisk å anta at jeg kunne komme høyere enn dette. På VK1 tok jeg biologi, matematikk, kjemi og fysikk, og dette fortsetter jeg med på VK2, bortsett fra at jeg dropper ut av biologi (noe jeg i ettertid angrer på). Dermed vil jeg, om jeg har forstått og regnet riktig, få til sammen 8,5 ekstrapoeng. Dette betyr at jeg i verste fall vil søke på primærkvoten med 61,8 poeng, som -- dessverre -- er akkurat litt for lite til å komme seg inn der jeg ønsker. Dersom jeg gjør det litt bedre (og her snakker vi om små marginer), vil jeg kanskje kunne komme inn på universitetet i Tromsø, og det ville jeg ikke være ufornøyd med, for å si det sånn.

 

Men dersom det skulle vise seg at jeg ikke klarer å komme inn på "første forsøk" her i Norge, hvilke muligheter har jeg nå? Det ser ut til at jeg vil bli vervet inn i militæret, men jeg vurderer å ta siviltjeneste dels på grunn av min halvveis pasifistiske ideologi og dels fordi jeg tror det vil være lærerikt for meg som fremtidig medisinstudent å jobbe i samfunnet, forhåpentligvis på et eldrehjem eller noe i den dur. Her følger tre spørsmål:

  1. Vil jeg få studiepoeng for siviltjeneste på samme måte som jeg ville fått for militærtjeneste?
  2. Vil jeg kunne søke meg inn på medisinstudier som primærkvote selv om jeg har hatt et år i militær eller sivil tjeneste?
  3. Vil opptakskravene endre seg som følger av Kunnskapsløftet i 2009 -- dvs, er det positivt, negativt eller spiller det ingen rolle om jeg ikke søker meg inn første året etter videregående?

Et alternativ ville være å ta opp 3Bi som privatist. Er 3Bi mye mer utfordrende enn 2Bi? Uansett, tror det vil gå greit. Dersom jeg tar 3Bi i løpet av neste skoleår, vil jeg da kunne fortsette å søke på primærkvoten, eller vil jeg nå søke på ordinær kvote når jeg går ut av videregående?

 

Det var vel det konkluderende spørsmålet. Jeg beklager for at dette ble såpass langt, og jeg blir dypt takknemlig dersom noen kan klarne opp i noen av spørsmålene mine for meg.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da det evt. blir aktuelt for deg å søke, er det andre regler som gjelder:

 

Kilde: http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/#melding6

 

Tilleggspoeng

 

Fra og med opptaket 2009 gis det ikke lenger tilleggspoeng for relevant praksis. 23/5-søkere får fra og med opptaket 2009 tilleggspoeng på lik linje med andre søkere.

 

  1. Tilleggspoeng for alder:

          * Det skal gis 2 alderspoeng pr. år fra og med det året søkeren fyller 20 år, maksimalt 8 poeng.

          * For 23/5-søkere skal det gis 2 alderspoeng pr. år fra og med det året søkeren fyller 24 år, maksimalt 8 poeng.

  2. Tilleggspoeng for høyere utdanning, ett år på folkehøgskole, militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste:

          * Det skal gis 2 tilleggspoeng for enten et fullført studium eller samlet 60 studiepoeng ved universitet eller høgskole, eller ett år på folkehøgskole, eller fullført førstegangstjeneste eller siviltjeneste.

          * Det skal gis 1 tilleggspoeng for et fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng.

          * Det gis maksimalt 2 poeng etter denne bestemmelsen.

 

Realfagspoeng

 

    * Det skal gis inntil 4 realfagspoeng.

    * Alle programfag i programområdet for realfag med et omfang på 140 timer gir 0,5 realfagspoeng, bortsett fra Matematikk R2 og Fysikk 2 som gir 1,0 realfagspoeng.

    * Søkere med studieforberedende Vg3 i utdanningsprogram for naturbruk får 0,5 realfagspoeng.

    * Søkere med IB-diplom får 0,5 realfagspoeng for matematikk, biologi, fysikk og kjemi tatt på Standard Level, 1,0 realfagspoeng for biologi og kjemi tatt på Higher Level, og 1,5 realfagspoeng for matematikk og fysikk tatt på Higher Level.

    * Søkere med vitnemål fra fransk Baccalauréat får realfagspoeng som følger:

          o Bestått linje S Scientifique gir 3,0 realfagspoeng.

          o Bestått linje ES Economique gir 0,5 realfagspoeng.

 

Fra og med opptaket 2009 gis det ikke lenger fordypningspoeng.

Poengberegning

 

    * Fra og med opptaket 2009 skal det ikke lenger regnes middelverdi av karakterer i samme fag.

    * Karakterpoeng er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10.

 

"Førstegangsvitnemål"

 

    * Fra og med opptaket 2009 får "primærvitnemål" betegnelsen "førstegangsvitnemål", slik at vi får en kvote for førstegangsvitnemål (50%) og en ordinær kvote (50%).

    * I kvoten for førstegangsvitnemål blir det fra og med 2009 ikke mulig å få regnet med karakterer og poeng for nye fordypnings- og realfag som er tatt etter at søkeren fikk sitt førstegangsvitnemål.

 

Per i dag holder det med et rent karaktersnitt på rundt 5,1 for å komme inn via ordinærkvoten. Dette forutsetter p.t. at du har skaffet maksimalt antall tilleggspoeng (12). Men, som du ser, er det andre regler fra og med 2009:

 

- Man får alderspoeng fra år 20 (maks 8)

- Man får kun 2 poeng for enten 60 studiepoeng / folkehøgskole / militæret

 

Vi ser at maksimalt antall tillegspoeng er 10, og da må man være 23 år for maks antall alderspoeng. Før kunne man få 12 poeng, som var det meste man kunne ha, ved å ta 120 studiepoeng på universitetet (2 år).

 

Jeg tror at virkningen av denne endringen betyr at det rene karaktersnittet på sekundærkvoten dras opp.

 

Når det gjelder spørsmålene dine:

 

1. Er ganske sikker på at siviltjeneste == militærtjeneste med hensyn til poeng.

2. Du vil selvsagt kunne søke i primærkvoten (tror det er til du er 20 år), men poengene fra militæret/siviltj. vil ikke bli tatt med i vurderingen for denne kvoten.

 

Når det gjelder å ta 3BI, så vil du fortsatt kunne søke i primærkvoten så lenge du ikke har forbedret noen karakterer på vitnemålet ditt. Man kan altså legge til nye fag og likevel konkurrere i primærkvoten (til du er 20 år tror jeg).

Endret av eskihw
Lenke til kommentar

Tusen takk for et godt og utfyllende svar :). Da ser det ut til at det i alle fall ikke nytter å vente ... Det får enten briste eller bære. Enten blir det gode nok karakterer til å komme inn her i Norge innen 2008, eller så får jeg pakke sakene, samle mot til meg og dra utenfor de komfortable landegrenser.

 

Igjen, dypt takknemlig for at du tok deg tid til å svare så utdypende på spørsmålene mine. Ypperlig. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du sier du helst ikke vil snakke så mye engelsk, men husk at hvis du vil bli med Leger Uten Grenser er det det minste de forventer av deg.

Det er også et pluss dersom kan fransk eller spansk, avhengig av hvor du vil være.

Lykke til med utdanningen og ta språkproblemene som en mann. :fun:

 

Til Dimdal; ja, det er fint med slike leger, men husk også at bakeren ikke baker brød for at du skal slippe å være sulten.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

vel, så vidt jeg har forstått, får du poeng alt etter hvilke fag du har tatt og alder (2009 modellen)...

 

R1 = 0,5

R2 = 1,0

FY1 = 0,5

FY2 = 1,0

KJ1= 0,5

KJ2= 0,5

 

Fagene jeg har uthevet er dem man trenger for å komme inn på medisin altså gir det kun 2 ekstrapoeng + eventuelle alderspoeng som er 2 pr. år fra og med 20...

 

Jeg har kun satt meg inn i poengene for primærsøkende da, ettersom jeg ikke har kommet langer i systemet enda... :p

 

Har ikke jeg forstått rett?

 

Edit: så nå at tråden var død for lenge siden men... :p

Endret av Birthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...