Gå til innhold

HP Recovery CD - må betales for?

Anbefalte innlegg

Hei! Referer til denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=772775&hl=

Sendte e-post til HP og spurte om dette og da fikk jeg en link der en slik cd kan bestilles. Men det står at jeg må betale for dette? Er det virkelig sånn? Virkelig jo helt lamt det da ettersom en slik cd burde ha fulgt med maskinen. En partisjon kan jo gå fyken (som faktisk skjedde) og da har jeg jo ingen mulighet for å fikse dette.

Ingen som tilfeldigvis kan laste opp Recovery Partisjonen eller laste opp en slik CD? Har jo XP SP2-cd, men den godtar ikke serienummeret som står under den bærbare. Spørs om jeg bare må ringe Microsoft da eller? Er jo faktisk en del software jeg ikke får tak i uten Recovery CDen.. Lastet ned alt relevant fra HPs sider, men f.eks lyset på trådløs-kontrolleren lyser orange uansett. Og under Enhetsbehandling er det et par-tre Unknown devices.

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville prøvd å ringe Microsoft, det burde strengt tatt ikke være noe problem for dem å ordne dette. Kan hende du må mase litt men..

Til HPs forsvar er det en app som ligger i startup og maser om at du skal brenne recovery DVD/CD-er de første gangene du starter opp. (Var det på min iallefall.)

Var forøvrig litt rart at du plages med drivere selv om du har lastet ned alt fra HPs sider. Det du kan gjøre er å finne ut akkurat hvilke komponenter som står i PCen og laste ned drivere fra produsentene av dem, om det er mulig.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Det er vel en Windows OEM-lisens du har på den maskinen din, og da er det HP som System Builder som skal gi deg support.

Du har kjøpt fra HP, ikke fra Microsoft, så bli ikke overrasket om Microsoft sier drit & dra - på en hyggelig måte, selvsagt.

Lisensnøklene for OEM- og "Retail"-versjonene kan ikke brukes om hverandre, noe du allerede har "bevist" med ditt forsøk med XPSP2-CD'en. Hvis du hadde hatt en ledig lisens tilhørende den CD'en, så kunne du fint ha brukt den.

Du har valget mellom å få tak en HP Recovery CD - fra HP eller en kompis ... -, eller å "skaffe" en vanlig XP-lisens som du kan bruke sammen med CD'en din.

Lenke til kommentar

Hei

Slenger meg på denne tråden jeg. Han nemlig en stasjonær HP maskin, og siden den begynner å bli litt treg, tenkte jeg at en formatering er der som skal til.

Spørsmålet mitt er da om jeg kan låne en Windows XP Home Edition CD av en kompis, formatere også bare bruke den koden som står på siden av maskinen? Er dette mulig?

Takker for svar!

Froste

Lenke til kommentar
Sendte e-post til HP og spurte om dette og da fikk jeg en link der en slik cd kan bestilles. Men det står at jeg må betale for dette? Er det virkelig sånn? Virkelig jo helt lamt det da ettersom en slik cd burde ha fulgt med maskinen. En partisjon kan jo gå fyken (som faktisk skjedde) og da har jeg jo ingen mulighet for å fikse dette.

8904528[/snapback]

Det er nok korrekt at HP forlanger betaling for å sende ut ekstra HP Recovery CD. Meningen er at de som har fått HP Recovery CD på harddisken ved kjøp av ny PC, at den skal brennes ut på CD av brukeren selv. Dette står med små skrift ett eller annet sted i vilkårene man godtar når maskinen startes første gang.

Edit: rettet skrivefeil

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt er da om jeg kan låne en Windows XP Home Edition CD av en kompis, formatere også bare bruke den koden som står på siden av maskinen? Er dette mulig?

8905079[/snapback]

Sannsynligvis ikke.

Den lappen med lisenskoden som er klistret på siden av maskinen, viser at dette nok er en OEM-lisens, og da kan du kun installere med en OEM-CD.

Hvis kompisen din har en "vanlig" CD som er kjøpt hyllevare, da vil det antageligvis ikke virke.

Men hvis du tar et "disk image" av C:-partisjonen din først, så kan du jo eksperimentere litt med det ..

Lenke til kommentar
Skjønner, takker for svar. Hva hvis han sin CD er et OEM produkt da? (noe jeg tror det er)

8905785[/snapback]

Hvis det enten er en generell OEM-CD (-kan f.eks kjøpes hos Komplett e.l.-) eller en CD for en maskin tilsvarende din egen, så burde det fungere fint.

Hvis denne CD'en ikke inneholder alle driverne til maskinen din, så må du evt. skaffe disse selv. (Kan være lurt å gjøre før du sitter der med en maskin uten drivere til nettverkskortet - dårlig med internetttilgang da ...)

Driverne kan vel lastes ned fra HP.com, tipper jeg.

Lenke til kommentar

8904528[/snapback]

Det er nok korrekt at HP forlanger betaling for å sende ut ekstra HP Recovery CD. Meningen er at de som har fått HP Recovery CD på harddisken ved kjøp av ny PC, at den skal brennes ut på CD av brukeren selv. Dette står med små skrift ett eller annet sted i vilkårene man godtar når maskinen startes første gang.

Edit: rettet skrivefeil

8905194[/snapback]

Du blir oppfordret til å brenne recovery på CD eller DVD på en stor pop-up når du starter maskinen første gang, og dersom du åpner boksen manualer og info om maskinen ligger i, er det første du ser et ark med bilde av en CD hvor du oppfordres til å brenne ut recoverysett for å unngå problemer dersom recoverypartisjonen blir ødelagt. Ser ikke helt hvordan det kan kalles "små skrift et eller annet sted i vilkårene".

Lenke til kommentar

8904528[/snapback]

8905194[/snapback]

Du blir oppfordret til å brenne recovery på CD eller DVD på en stor pop-up når du starter maskinen første gang, og dersom du åpner boksen manualer og info om maskinen ligger i, er det første du ser et ark med bilde av en CD hvor du oppfordres til å brenne ut recoverysett for å unngå problemer dersom recoverypartisjonen blir ødelagt. Ser ikke helt hvordan det kan kalles "små skrift et eller annet sted i vilkårene".

8905992[/snapback]

Da står det både med stor og små skrift, men hjalp det noe. Folk gjør det jo ikke, og formaterer i vilden sky likevel. Det er det samme med trafikkskilt, ingen leser dem heller.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på folk. Når dere får meldingen at dere bør brenne recoveryplater, så gjør dere det ikke. Også sletter dere hele harddisken, med både all innhold og recoverydelen.

Dere har dere selv å takke for å betale for å bestille nye plater.

Det var min mening.

Så husk det til neste gang :thumbup:

Lenke til kommentar

Jo, men det er jo 17 cder eller noe jo! Helt latterlig å måtte gjøre det. Dessuten er det jo teit av HP i hele tatt å gjøre det sånn! Har jeg 80Gb harddisk, så forventer jeg 80Gb. Ikke at 7 av dem skal være på en Recovery-partisjon! Koster det mye for dem å legge ved en DVD av det samme da? Kan ikke tenke meg at det koster all verden. Ihvertfall ikke 300,- som jeg må betale til HP for ny! Dessuten burde det vært gratis eller enkelt å laste ned en slik DVD fra deres sider uansett. Og faktisk så var det jo slettes ikke meningen av den partisjonen skulle gå fyken heller. Den er jo der fortsatt, men jeg får ikke bootet til den.

Og ang driverne, går på HP, skriver inn serienummer osv og får frem alle drivere som passer. Laster ned alt. Likevel er det en del som mangler. Men kjenner en som har en lik maskin. Skal få låne de 17 cdene han brente ut. Flaks ettersom Windows nå må aktiveres innen 7 dager! :wee:

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar
men hva gjør jeg som sliter med å få brent ut recovery cder a?? hp pcen min nekter plent å brenne ut cd eller dvd, kan jeg fortsatt ta kontakt med hp og få recovery cder av de? eller hvor mye koster det å få disse?

8910382[/snapback]

Du ringer support på 815 62070 og forteller hva slags feilbeskjed du får, så ordner de med recoverysett for deg :)

Lenke til kommentar

8905079[/snapback]

Sannsynligvis ikke.

Den lappen med lisenskoden som er klistret på siden av maskinen, viser at dette nok er en OEM-lisens, og da kan du kun installere med en OEM-CD.

Hvis kompisen din har en "vanlig" CD som er kjøpt hyllevare, da vil det antageligvis ikke virke.

Men hvis du tar et "disk image" av C:-partisjonen din først, så kan du jo eksperimentere litt med det ..

8905390[/snapback]

Du kan bruke en helt vanlig windows-cd hvis det er samme produkt som du har serial til.

Men du vil selvfølgelig finn nyeste driverne til maskinen din selv.

Har testet dette med serial fra en hp-maskin.

Lenke til kommentar
Jo, men det er jo 17 cder eller noe jo! Helt latterlig å måtte gjøre det. Dessuten er det jo teit av HP i hele tatt å gjøre det sånn! Har jeg 80Gb harddisk, så forventer jeg 80Gb. Ikke at 7 av dem skal være på en Recovery-partisjon! Koster det mye for dem å legge ved en DVD av det samme da? Kan ikke tenke meg at det koster all verden. Ihvertfall ikke 300,- som jeg må betale til HP for ny! Dessuten burde det vært gratis eller enkelt å laste ned en slik DVD fra deres sider uansett. Og faktisk så var det jo slettes ikke meningen av den partisjonen skulle gå fyken heller. Den er jo der fortsatt, men jeg får ikke bootet til den.

Og ang driverne, går på HP, skriver inn serienummer osv og får frem alle drivere som passer. Laster ned alt. Likevel er det en del som mangler. Men kjenner en som har en lik maskin. Skal få låne de 17 cdene han brente ut. Flaks ettersom Windows nå må aktiveres innen 7 dager! :wee:

8910268[/snapback]

Det tar 2-3 dvd-plater avhenga av maskin.

Men det er selvsagt mye bedre å slette harddisken med Recovery før man brenner ut platene :p For da blir det så enkelt å installere alt igjen :cry:

Lenke til kommentar
Hei! Referer til denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=772775&hl=

Ingen som tilfeldigvis kan laste opp Recovery Partisjonen eller laste opp en slik CD? Har jo XP SP2-cd, men den godtar ikke serienummeret som står under den bærbare. Spørs om jeg bare må ringe Microsoft da eller? Er jo faktisk en del software jeg ikke får tak i uten Recovery CDen.. Lastet ned alt relevant fra HPs sider, men f.eks lyset på trådløs-kontrolleren lyser orange uansett. Og under Enhetsbehandling er det et par-tre Unknown devices.

8904528[/snapback]

Det er brukerens feil som ikke har brent over partisjonen på en cd/dvd.

jeg gjorde samme feilen.. Men ikke snakk med HP , snakk med stedet du kjøpte den, jeg fikk gratise av lefdal

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Heisann, en stund siden denne posten var oppdatert men jeg har støtt på ett problem angående HP og recovery...

Jeg presterte å slette en recovery partisjon (ikke bra, veit) for å eksprimentere med linux og Win Vista som dual boot. Fikk så problemer med WinXP og installerte clean install ifra en OEM cd så nøkkel og alt fungerte perfekt. Formaterte da hele HDD og fikk inn WinXP. Dermed gikk jeg til HP sine support sidere for å installere drivere. Problemet nå ble at jeg ikke får installert lyddriveren for den bærbare. Jeg får beskjed om at enheter ikke eksisterer.

Det merkelige her er at jeg, når jeg installerer linux (Ubuntu 8.04) får lyd og alt.

Men er det noen der som har erfart det samme og faktisk har klart å installert lyd på sin HP maskin i WinXP uten en recovery partisjon eller DVD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...