Gå til innhold

Bidro eller bidrog?

Gjest medlem-125302

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-125302

Hei, jeg lurer hva som er riktig, bidro eller bidrog? På bokmål altså. Har alltid trodd at den riktige skrivemåten var bidrog, men ble litt usikker nå.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke "bidrog", akkurat som du kan bruke "drog", "gav" og sikkert noen andre som jeg ikke kommer på nå. Men det er jo veldig gammeldags, sier du for eksempel "bidrage" eller "give"? ;)

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
"dro" og "ga" er blant andre former som har blitt likestilt ved siden av "drog" og "gav". Før var disse klammeformer, så vidt jeg husker. Endringen skjedde vel ved reformen i 2005.

8908412[/snapback]

Mener du at "dro" og "ga" var klammeformer eller at "drog" og "gav" var det?

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer hva som er riktig, bidro eller bidrog? På bokmål altså. Har alltid trodd at den riktige skrivemåten var bidrog, men ble litt usikker nå.. :hmm:

8903492[/snapback]

Rettskrivingsnormalen forandrer seg hele tiden. Men det skal kunne gå ann å skrive det på begge måter. Jeg tror "bidrog" er litt gammeldags og det blir "fornyet" eller "oppdatert" i rettskrivingsnormalen. Mange ord som blir det da.

Lenke til kommentar
"dro" og "ga" er blant andre former som har blitt likestilt ved siden av "drog" og "gav". Før var disse klammeformer, så vidt jeg husker. Endringen skjedde vel ved reformen i 2005.

8908412[/snapback]

Mener du at "dro" og "ga" var klammeformer eller at "drog" og "gav" var det?

8913615[/snapback]

Jeg mener at "dro" og "ga" var klammeformer. De er nå imidlertid likestilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...