Gå til innhold

Trenger hjelp !

Anbefalte innlegg

Trenger et digitalkamera i forbindelse med skolearbeid. Er arkitektstudent og tar bilder av utstillinger , malerier og tomter/landskap, Bearbeider bildene i fotoshop og illustrator .Vil ha god kvalitet på utskriftene, gjerne opp til A1 format. Trenger hjelp til å velge et Olympus kamera da jeg har god erfaring med dette merket fra før.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På utstillinger er det antakelig mye lys, men mulighet for ekstern blits kan vel være nyttig likevel. Og for landskap kan zoom være viktig. Muligheten for å sette på f.eks. panoramalinse kan jo være fint å ha for å få med hele tomter på et bilde.

Derfor anbefaler jeg Olympus C-730UZ, som har 10x optisk zoom og mulighet for ekstern blitz og ekstra linser.

Dette kameraet har 3 megapixel, som nok er i underkant av hva du trenger for A1 format (selv om du kan croppe bildene til 6mpx hvis du vil ha OK A3-utskrifter). Så det kan hende du burde se på C-5050 eller C-50 om du synes oppløsningen er viktig. Om A1-formatene skal sees på lang avstand er det jo ikke sikkert at oppløsningen er SÅ nøye som om du skal studere dem på nært hold!

C-50 og C-5050 har imidlertid mye mindre zoom, så hvis du skal zoome bra på disse kameraene må du bruke digital zoom og vil ende opp med omtrent samme oppløsning som på C-730...

Jeg har linker til to album med C-700 og C-730 som kanskje kan gi deg et hint til hvor bra dette kameraet er:

http://www.pbase.com/qjul73 og http://www.pbase.com/galleries/donald_spencer

anders

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

C7070 er greit for arkitektstudenter, siden det har vidvinkel. Coolpix 8400 er kanskje enda bedre, for det har enda mer vidvinkel og skal funke veldig bra. A1 er vel å håpe på litt mye, i alle fall om du skal ha det uten pixler. Du kan gå over på speilrefleks, men mister da noe av de gode mulighetene du har for å få til fantastiske makrobilder, dessuten blir det mye dyrere. Førstevalg CP8400 andrevalg; c7070 tredjevalg; c5060. Hvis du ikke har noe imot et stort kamera kan c8080 også erstatte de to siste modellene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...