Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Data sikkerhet på internett

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har nettopp formatert dataen og alt er i tipp topp stand. I den forbindelse tenkte jeg at denne gangen skulle jeg virkelig sikre dataen min mot datainnbrudd, spyware etc.

Har nyeste versjon av Norton Internet security og diverse anti-spyware programmer.

Har ruter og et godt kryptert nettverk.

Det jeg egentlig lurer på er om det finnes noe som gjør dataen mer eller mindre usynlig på internett? Ikke legger igjen spor slik at spyware eller personer kan finne dataen.

Er det noen kloke hoder der ute som har noen tips å komme med? :hmm:

Mvh

Haxor :ph34r:

Endret av Haxor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.hardware.no/guider/nettverk_og_...m_surfing/38771

Mulig jeg har fordommer, men Norton fremstår ikke akkurat som førstevalg.

NOD 32, AVG o.l. er fortrukne antivirus. Firewall kanskje Agnitum Outpost eller "gamle" Sygate ? (før NiS)

Du kan jo teste deg sjøl med en Online Scanner og masse andre lignende tools. Helst fra kjente sider, da mange trojans/malwares elsker forkledningen som security verktøy.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Har nyeste versjon av Norton Internet security og diverse spyware programmer.

8903339[/snapback]

Hehe :) Du kan jo begynne med å fjerne de nye versjonene av spyware du har installert :innocent:

Nei, seriøst, skjønner hva du mener. Det virker som du har en god plan.

Alltid holde operativsystemet oppdatert, bruke ruter, frisk og sinna firewall, oppdatert antivirus og anti-spyware...

Det burde gjøre susen.

En linux-ruter som maskerer nettverket ditt er også fett...

Kanskje de vanligste grunnene til at folk får virus er at de fucker opp sjøl... Trykker i vilden sky på mail som strømmer inn, svarer ja takk til å vinne 100 miliarder dollar, laster ned pr0n etc...

Det er som å gå på gata i storbyer i USA... rusler man inn i smug i Harlem og tror man er kar er det fort gort å få ei kule i skallen, holder man seg på sikre steder er det liten sjanse for at ting skjer... Det hjelper lite å ha den siste og nyest oppgraderte kevlar-vesten for så å løpe inn i smuga og tro man er sikker...

Lenke til kommentar

Hehe, ikke spyware programmer, med anti-spyware ja. :blush:

Har hørt av flere at de ikke er så fornøyde med Norton? Hva er begrunnelsen til det? :ermm: Selv har jeg aldri hatt problemer med det og har forsåvidt aldri hatt virus hvis jeg ikke selv har gjort noe galt slik at det har kommet seg inn på dataen.

Og det er jo sant som du sier romhelten_spiff, virus og spyware kommer hovedsaklig inn på grunn av egne feil, er bevist på dette og har derfor som sagt ikke hatt problem med det utenom en gang. :p

Er det noen som har noen erfaring med slik "proxy sufing" bruk av mellomtjenere? Har noen "tjenere" å anbefale?

Haxor :)

Endret av Haxor
Lenke til kommentar

Har brukt ein god del antivirus program NOD32, AVG, Kasperksy, Norton. Har 1 stasjonær heime som eg bruker norton på og 2 bærbare med AVG.

Bruker Norton Internet security 2007 og er veldig førnøygt med den, gjerde det meste heilt automatisk og ikkje noke mas i frå den heller. Har fått noken advarsel om virus og den har fjerna det med ein gang.

Veit at tidligare versjoner 2005 (2006) var veldig maste når den fann noken virus.

Her er ein test i frå 2007 versjonen på hw.no Test Norton Antivirus 2007.

Og denne kom ganske bra ut her skal oppgrader til Norton 360 no snart.

Kan godt anbefale norton veldig bra produkt :thumbup:

Det er lov og legge med noke begrunning når dåkke seie norton er så dårlig

Kan anbefale programet Ad-Aware 2007 og fjerne ein del spyware og div

Endret av Neddo
Lenke til kommentar
Har brukt ein god del antivirus program NOD32, AVG, Kasperksy, Norton. Har 1 stasjonær heime som eg bruker norton på og 2 bærbare med AVG.

Bruker Norton Internet security 2007 og er veldig førnøygt med den, gjerde det meste heilt automatisk og ikkje noke mas i frå den heller. Har fått noken advarsel om virus og den har fjerna det med ein gang.

Veit at tidligare versjoner 2005 (2006) var veldig maste når den fann noken virus.

Her er ein test i frå 2007 versjonen på hw.no Test Norton Antivirus 2007.

Og denne kom ganske bra ut her skal oppgrader til Norton 360 no snart.

Kan godt anbefale norton veldig bra produkt :thumbup:

Det er lov og legge med noke begrunning når dåkke seie norton er så dårlig

Kan anbefale programet Ad-Aware 2007 og fjerne ein del spyware og div

8903655[/snapback]

Har egentlig ikke sagt norton er dårlig, men konverterte til Kaspersky etter at jeg fikk litt sutring om at teamspeak var infisert av keylogger, det var den selvsagt ikke. Dermed gjorde den sikkert jobben godt(følsom)...

Syntes dessuten norton var litt vel sulten på ressurser. Kaspersky er litt snillere sånn...

Dessuten er Norton litt ...umm...tja... lite spesielt på en måte?, slik som microsoft, intel, telenor, pioneer, philips, toyota, lewis, compaq, explorer etc etc... jeg liker å tro jeg er spesiell og må bruke stuff ikke alle har/bruker...

Som anti-spyware er adaware greit nok, men den tar slett ikke alt (selverfart). Jeg har brukt Spybot-S&D og var ganske fornøyd med den. Tester nå ut Webroot Spy Sweeper og den virker også ganske fint... Spybot-S&D var kanskje den mest agressive av de to.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
Hva skal du med proxy da? 

:D Ja ikke sant, det tenkte jeg også når jeg skreiv dette. Hvorfor skal en ha proxy og sjule sin nettrafikk hvis en ikke driver på med litt på kanten ting? :ph34r:

Men det er jo nettopp dette med personvern og det at jeg føler ikke andre trenger å vite at jeg leser dagbladet kl 02:00 på natten, eller at trening interesserer meg osv osv..

Bruker selv opera og liker det veldig godt! :thumbup: Er vel endel sikrere enn Explorer.

Leste på "anonym surfing guiden jeg fikk Anonym surfing at en bør være svært forsiktige med å velge proxyer siden det kan hende en går rett inn i løvens hule.

Sendte mail til telenor og spurte om de tilbydde denne form for tjeneste.. Har mine tvil, men får se når de svarer. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...