Pålarn Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hei. Har nettopp kjøpt meg forsterker som jeg skal bruke på hjemmekinoannlegg! Forsterkerutgangsdetaljer: 130 watt - 8 ohm - 4 kanal(er) ( surround )130 watt - 8 ohm - 1 kanal(er) ( senter ) 130 watt - 8 ohm - 1 kanal(er) ( surround back ) 210 watt - 4 ohm - 4 kanal(er) ( surround ) 210 watt - 4 ohm - 1 kanal(er) ( senter ) 210 watt - 4 ohm - 1 kanal(er) ( surround back ) Skal jeg bare bruke ett OHMmeter å sjekke hvor mye ohm det er i høytalerne mine? Det blir på en måte ENTEN, ELLER liksom! Er dem på 8ohm så blir det 130W, er dem på 4ohm så blir det 210W? MVH Lenke til kommentar
phax Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Ohm er ikke noe du trenger tenke på egentlig. Bare Plug&Play. Ohm på høyttalerene står normalt oppgitt bakpå høyttalern. Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Åja Var egentlig det jeg tenkte; Enten, eller liksom Lite å gjøre med det på en måte Nå som jeg allerede har laga en topic her så lurer jeg på hvordan jeg skal koble det? Er vel 6 kanals reciver da: 4 kanal(er) ( surround ) 1 kanal(er) ( senter ) 1 kanal(er) ( surround back ) Og jeg har bestilt en pakke som består av: 2x senter 2x front 2x bak Også bestilte jeg en subwoofer utenom How? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hvorfor 2x senter? Det vanlige er å bare ha én senterhøyttaler som ligger under eller over TVen. Men hva "surround back" er for noe vet jeg ikke, men du skal ihvertfall koble til de 4 vanlige surround-utgangene. Er det en aktiv subwoofer (integrert forsterker) du har kjøpt? Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Har ikke peiling hvorfor det var 2x senter, men var det som fulgte med i pakken Jepp, aktiv subwoofer (integrert lydforsterker) Hvor skal jeg koble denne? Bare gi blanke i den ene senter høytaleren, og koble subwoofer på den? (surround back utgangen) Lenke til kommentar
fhl Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Har ikke peiling hvorfor det var 2x senter, men var det som fulgte med i pakken Jepp, aktiv subwoofer (integrert lydforsterker) Hvor skal jeg koble denne? Bare gi blanke i den ene senter høytaleren, og koble subwoofer på den? (surround back utgangen) 8904939[/snapback] Den ene senteren skal stå bak i et 6.1 system. Subwooferen har en egen utgang. Frode Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Åja, da ble det her litt klarere -Front, og bakhøytalere (4 stk tilsammen) skal på surround utgangene på forsterker. -En senter høyttaler, skal på senter senter utgang på forsterker. -Andre senter høyttaler, skal på surround back utgang på forsterker. Da er alle utgangene på forsterkeren tatt ja Og hvis subwooferen har egen utgang så kobler jeg den utenom forsterkeren da? MVH Endret 20. juni 2007 av Pålarn Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Subwooferen kobler du til LFE-utgangen. Når du ser film med ordentlig surround-lyd (Dolby 5.1, etc) har subwooferen sin egen lydkanal (LFE) uavhengig av de andre kanalene. Men du kan også koble den til pre-out. Da vil subwooferen selv, dersom den har innebygget delefilter, fjerne de frekvensene den ikke kan gjengi siden signalet fra pre-out er identisk med signalet som kommer inn til forsterkeren. Dette er veldig kjekt når du skal høre på musikk som er i 2 kanaler uten en egen "bass-kanal", for da kan subwooferen være med på moroa likevel. Men de fleste gode surroundforsterkere/recivere bytter vel automatisk på type utgang alt ifra hvilket signal den får fra kilden sin. Jeg har kun brukt 2.1 selv, så er litt usikker på akkurat dette. Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Okei Satser på at jeg får utstyret imorgen, eller Fredag så skjønner jeg det nok bedre Skriver her ved evnt. problemer! Tusen takk for alle svar hittil folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå