Gå til innhold

Spørsmål om fremkalling av T-Max

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt inn en tipakning med T-Max 100 og en tipakning med T-Max 400 som jeg skal fremkalle selv. Jeg er medlem av fotogruppa ved høgskolen og har kjøpt inn kjemikalier til gruppa. Det jeg har kjøpt er;

Kodak T-Max fremkaller

Fortespeed fix

Ilford Multigrade papirfremkaller

Ilford Multigrade papir

Det jeg lurer på er, hvor mange filmer kan man fremkalle med en gitt blanding fremkaller (det står ingenting på esken)? Hvordan vet man at fremkalleren er oppbrukt? Slik jeg har forstått brukes fremkalleren opp fortere hvis man "pusher" filmen, stemmer dette?

Jeg har et tilsvarende spørsmål om fix. Hvordan vet man når fixen er oppbrukt? Jeg har lest at hvis man har brukt fix som er oppbrukt kan man fixe på ny med ny fix og a resultatet da vil bli bra.

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

T-Max fremkaller er laget hovedsaklig for å brukes "one-shot", dvs kun èn gang med ferdig blanding. Dette gjelder forsåvidt de aller fleste filmfremkallere....

Kapasitet står på pakken(i alle fall på den som står foran meg nå), og du kan bruke den et par ganger til, men da må fremkallertiden forlenges.

Men jeg anbefaler èngangsbruk, da er du sikret jevnest mulig fremkalling.

1 liter ferding blandet fix kan du trygt bruke til 10-12 filmer.

Lenke til kommentar
Husk å oppbevare fix'en i en boks hvor du kan komprimere ut luften. De er kanskje litt vanskelige å oppdrive i dag, men det finnes spesielle bokser med "trekkspill-form" som gjør det enkelt for deg.

8912692[/snapback]

Fix er ikke utsatt for oksydering, så det er ikke så nøye med trekkspillflaske til den... For utblandet fremkaller derimot, er det lurt.

Lenke til kommentar

Takk, Blix. Det er snart 18 år siden jeg sluttet å fremkalle negativene mine selv, så denne oppfriskingen trengte jeg. Kanskje på tide å kjøpe en håndfull Tri-X 120, noen rør med Tetenal, og sette i gang igjen. Det er bare litt dumt at Hassan gjør det like godt, og i praksis billigere.

Kjemikalietankene ligger fortsatt i kjelleren til mine foreldre, så muligheten er der i alle fall.

Lenke til kommentar
Takk, Blix. Det er snart 18 år siden jeg sluttet å fremkalle negativene mine selv, så denne oppfriskingen trengte jeg. Kanskje på tide å kjøpe en håndfull Tri-X 120, noen rør med Tetenal, og sette i gang igjen. Det er bare litt dumt at Hassan gjør det like godt, og i praksis billigere.

Kjemikalietankene ligger fortsatt i kjelleren til mine foreldre, så muligheten er der i alle fall.

8917851[/snapback]

18 år siden ja, da er det på tide igjen! :)

En pakke med Xtol, som gir deg 5 liter fremkaller, fremkaller 40 filmer(utspedd 1:1 i en tank som tar 5dl pr 2 filmer), og gir en pris på 6,25,- pr rull, med fix ender du fortsatt på godt under 10 kr.

Hvor får du fremkalt så billig? :D

Lenke til kommentar

Nei, det er sant. Det har normalt vært blå Tetenal jeg har brukt, flytende kjemi i "reagensrør", og er absolutt ikke oppdatert på priser og slikt. Likevel spørs det om jeg bryr meg så lenge Hassan (faglaborant i Bergen) tar en femtilapp til Antonios kunder, samt leverer flotte kopier hvis man ønsker det i tillegg. Det siste koster jo litt, men alternativet er scanning for meg. Mørkerom har jeg desverre ikke plass til.

Lenke til kommentar

Hvis man skal bruke T-Max fremkaller som one shot, hvilket blandingsforhold er det da man skal bruke? Tanken jeg bruker bruker 350ml på en film. Skal jeg da bruke 70ml T-Max og 280ml vann (1/4 blanding) til engangsbruk? Jeg brukte denne blandingen til å fremkalle den første filmen min og jeg har tatt vare på den utblandede fremkalleren.

Jeg ser også at man kan bruke forholdene 1/7 og 1/9, men da bare ved 24*C. Fremkallinstiden økes også drastisk.

I databladet som jeg har funnet frem på nettet står det (tabell skrevet om til norsk):

CAPACITY

The capacity of this developer with normal processing is

approximately 48 rolls of 135-36 or 120 film per gallon (or

equivalent), with time compensation. The capacity is lower

when you use the developer for push processing.

Note: Do not use T-MAX RS Developer and Replenisher to

replenish T-MAX Developer.

Time Compensation

To process the maximum number of rolls of film per gallon

of T-MAX Developer, use time compensation according to

the table below. Discard the developer after you process

48 rolls of film.

If you use this developer for push processing, discard it

after processing one batch of film. The capacity of the

solution will be lower, and it should not be reused.

"1l T-Max fremkaller har en kapasitet på 48 35mm filmer (jeg regner med at det menes en 1/4 blanding her?).

Film 1-16 = normal fremkallingstid.

Film 17-32 = normal fremkallingstid + 1 min.

Film 33-48 = normal fremkallingstid + 2 min.

"

Francis

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar

Ja 1+4 er blandingen som brukes one-shot eller et par ganger til, du kan også bruke 1+7/1+9 men da kun èn gang.

Hvis du skal bruke blandingen flere ganger, bør dette gjøres temmelig umiddelbart, siden utblandet fremkaller holder seg dårlig.

T-Max er ikke noen billig fremkaller, så for å holde budsjettet nede anbefaler jeg heller Xtol, som til vanlig bruk også er en bedre fremkaller rent tekniskt(finere korn uten tap av skarphet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...