sanztra Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Jeg har i dag PS 7 og står mellom 2 alternativer. 1. Kjøpe upgrade til PS CS3 (ca 2000,-) dette er vel siste gang versjon 7 kan oppgraderes før den blir for gammel... 2. Kjøpe PS Elements 5 - jeg er ikke så dreven på PS at jeg tror jeg vil savne mange av funksjonene som blir borte - tror jeg. Må jeg da ha f.eks. bibble for å behandle RAW format? Hva er de største fordelene / ulempene på disse satt opp mot hverandre. Ulempen er vel at hvis jeg ikke oppgraderer PS 7 nå så må jeg ut med 10 000,- når CS 4 kommer hvis jeg vil ha mer enn Elements kan tilby? Jeg (er ganske fersk i gamet) tar bildene i RAW format og behandler dem i ettertid, har nå en trial versjon av bubble - som jeg tror er bedre enn den muligheten jeg har i PS 7 til å behandle RAW formatet. Arrester meg gjerne hvis min sysning er på villspor. Veldig usikker på hvilken vei jeg skal gå Hvor er det billigst å handle disse? Endret 20. juni 2007 av sanztra Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Jeg har i dag PS 7 og står mellom 2 alternativer. 1. Kjøpe upgrade til PS CS3 (ca 2000,-) dette er vel siste gang versjon 7 kan oppgraderes før den blir for gammel... 2. Kjøpe PS Elements 5 - jeg er ikke så dreven på PS at jeg tror jeg vil savne mange av funksjonene som blir borte - tror jeg. Må jeg da ha f.eks. bibble for å behandle RAW format? : Hvor er det billigst å handle disse? 8902480[/snapback] Jeg kjører Elements 5 og er veldig fornøyd med den... Den mangler avansert kurvejustering, men det er en forenklet variant som er ok. Kjøpte en MEGET bra bok av Scott Kelby (klikk på navnet), som forklarer veldig godt hvordan du løser de fleste redigeringsoppgaver, selv det du egentlig må ha CS til... Med den boken + Elements er i hvert fall jeg fornøyd! Elements har jo en utrolig bra Organizer som CS mangler. Det er en ok Raw converter (samme som i CS tror jeg), men du bør laste ned en prøveversjon av Adobe Lightroom, den ser veldig bra ut!! Den er suveren for å behandle Raw bildene, inkluderer full kurveverktøy, og jobber godt sammen med Elements og CS. Lightroom er også ganske kraftig på organisering. Alle Adobe programmene er også i prisguiden!! Husk at du får stor rabatt hvis du er student... Endret 20. juni 2007 av kjelldell Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Det er en ok Raw converter (samme som i CS tror jeg), men du bør laste ned en prøveversjon av Adobe Lightroom, den ser veldig bra ut!! Den er suveren for å behandle Raw bildene, inkluderer full kurveverktøy, og jobber godt sammen med Elements og CS. Lightroom er også ganske kraftig på organisering. Så uansett om jeg oppgraderer PS7 til PS CS3 eller kjøper PS Elements 5 så bør jeg har Lightroom i tillegg? Er dessverre ikke student... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Er dessverre ikke student... Det koster bare noen hundrelapper :o) Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Så uansett om jeg oppgraderer PS7 til PS CS3 eller kjøper PS Elements 5 så bør jeg har Lightroom i tillegg? 8903367[/snapback] Du klarer deg sikkert lenge med Elements og Adobe Raw som er der, men test gjerne Lightroom også, det er gratis å prøve en mnd. Du kan laste ned og teste Elements også. Lightroom er spesielt snasent for yrkesfotograder som tar mange bilder av hvert motiv, fordi man enkelt kan kopiere et oppsett på mange bilder, og slippe å ta en og en. Det er et helt nytt produkt som støtter arbeidsprosessen for å få inn bildene på maskinen på en effektiv måte. Scott Kelby har skrevet en god bok om denne også... Bibble gjør vel mye av det samme, er vel noe billigere. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Du klarer deg sikkert lenge med Elements og Adobe Raw som er der, men test gjerne Lightroom også, det er gratis å prøve en mnd.Du kan laste ned og teste Elements også. Lightroom er spesielt snasent for yrkesfotograder som tar mange bilder av hvert motiv, fordi man enkelt kan kopiere et oppsett på mange bilder, og slippe å ta en og en. Det er et helt nytt produkt som støtter arbeidsprosessen for å få inn bildene på maskinen på en effektiv måte. Scott Kelby har skrevet en god bok om denne også... Bibble gjør vel mye av det samme, er vel noe billigere. 8908058[/snapback] OK, da har jeg lastet ned trial versjoner av PS CS3, Elements 5 og Lightroom - men det virker som om Lightroom blir litt overkill for mitt bruk - jeg tar mange bilder (mange av samme situasjon) av jentungen og mange som forkastes, men Lightroom blir kansje i overkant, det er noen mil igjen til jeg kan kalle meg fotograf Jeg vil prøve å få tid til å teste litt på forskjellene mellom Elements 5 og PS CS3 og hva som passer meg mest - må si at jeg kjenner meg en smule mer igjen i Photoshop enn i Elements, men så har jeg PS 7 fra før da... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 OK, da har jeg lastet ned trial versjoner av PS CS3, Elements 5 og Lightroom - men det virker som om Lightroom blir litt overkill for mitt bruk - jeg tar mange bilder (mange av samme situasjon) av jentungen og mange som forkastes, men Lightroom blir kansje i overkant, det er noen mil igjen til jeg kan kalle meg fotograf Vil ikke si at det er overkill for amatører å bruke skikkelig verktøy. Det at Lightroom er laget for proffer, betyr ikke at det er uegnet for amatører. Det som virkelig er overkill, etter min mening i hvert fall, er amatører som kjøper Photoshop CS3... Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Vil ikke si at det er overkill for amatører å bruke skikkelig verktøy. Det at Lightroom er laget for proffer, betyr ikke at det er uegnet for amatører. Det som virkelig er overkill, etter min mening i hvert fall, er amatører som kjøper Photoshop CS3... 8910362[/snapback] Nei, skikkelig verktøy sparer tid og ergelser!! Det er aldri dumt å lære seg skikkelig verktøy! For deg koster det omtrent det samme for Elements + Lightroom eller kun CS3. Tror du vil ha størst nytte av det første hvis tar mye i Raw. Lightroom er veldig effektivt for å få optimale bilder inn i arkivet!! Det er en ny type produkt som er bygget tett rundt arbeidsflyten til en fotograf. Det ligger noen fine gratis videoer ute... Bruker du det riktig trenger du bare Elements for å lage spesielle bilder og korreksjoner (jobbe med lag etc), og der fungerer den helt topp med nevnte bok. LR er også rå på å lage album du kan legge på web eller sende. Men du skal ikke glemme at det er synd å miste oppgraderingsmuligheten på PS CS3 og de pengene du sparer der... Kanskje du kan selge lisensen din, den burde kunne finansiere de andre programmene? De sparer jo ca 4000 på den, så... CS3 gir deg sikkert mere muligheter på sikt, men da skal du jammen jobbe mye for å beherske det... (men det kan være gøy det også, har du tid) Og surprise, Mr Kelby har suverene bøker for PS CS også.. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Du har et tredje alternativ, og det er å fortsette å bruke PS 7. Jeg har null kjennskap til PS 7, så det kan godt hende at dette er et naivt spørsmål, men jeg tar sjansen på å spørre hvorfor oppgradere i det hele tatt? Hvilke funksjoner er det du savner, hva er det du synes er tungvindt å gjøre i PS 7 osv? Finner du svaret på disse spørsmålene, så er du nærere svaret på det spørsmålet du opprinnelig stiller. Uansett har du god tid på å bestemme deg. CS4 kommer neppe i løpet av de første månedene. Så det kan godt hende du har mye å vinne ved å vente litt, mens du bestemmer deg. Ellers så får ikke jeg fullrost kombinasjonen av Lightroom og Elements 5. Lightroom er klart det programmet jeg bruker mest. Med det får jeg gjort all sortering og merking av filer, på en effektiv måte. Det samme gjelder 90% av redigeringen min. Og slik Lightroom er laget, så er det utrolig effektivt, bare du lærer å nytte det skikkelig. Og det gjelder også for oss amatører. Som et lite eksempel på effektiviteten kan jeg nevne at du kan fjerne sensorstøv på hundrevis av bilder samtidig. Bare med ved å først fjerne på et bilde, så merke de andre bilden, for så å bruke et eneste museklikk. Det finnes gode videotutorails av f.eks Scott Kelby http://www.photoshopuser.com/lightroom/index.html Han har forresten også skrevet en bok om Lightroom som kan anbefales. Det finnes mange andre bra videor på nettet. Bare let. Poenget er at du kanskje bør bruke litt mer tid før du forkaster Lightroom som noe som bare egner seg for proffer. Har du planer om å bruke raw så vil nok det være en minst like god investering som en oppgradering. Når det gjelder Elements og CS3 har det blitt sagt såpass mye klokt om det allerede at jeg stopper der. Mvh Tim Typo Endret 21. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Uansett har du god tid på å bestemme deg. CS4 kommer neppe i løpet av de første månedene. Så det kan godt hende du har mye å vinne ved å vente litt, mens du bestemmer deg. Mvh Tim Typo 8911634[/snapback] En god grunn er hvis du har tenkt å oppgradere til Vista, for eksempel... Da MÅ du ha nyere versjon! Men hovedgrunnen er hvis du mister oppgraderingsmuligheten, for det er ganske mye penger! Tror ikke du skal vente for lenge heller, et oppgraderingstilbud pleier bare å være en begrenset periode, spesielt for Adobe... Har brent meg litt på den, på Elements... Ville sjekket det for sikkerhets skyld med Adobe Norge. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) En god grunn er hvis du har tenkt å oppgradere til Vista, for eksempel... Da MÅ du ha nyere versjon!Men hovedgrunnen er hvis du mister oppgraderingsmuligheten, for det er ganske mye penger! Tror ikke du skal vente for lenge heller, et oppgraderingstilbud pleier bare å være en begrenset periode, spesielt for Adobe... Har brent meg litt på den, på Elements... Ville sjekket det for sikkerhets skyld med Adobe Norge. 8912074[/snapback] Takker for innspill! Jeg skal ha ny maskin med Vista og masse ram og stor(e) HD så CS3 eller Elements 5 må kjøre på Vista, jeg heller mot kombinasjonen av Elements 5 og Lightroom da jeg har mine tvil på at jeg vil bruke mye tid etter at RAW justeringene er ferdige på flikking i Photoshop. Klart, hvis jeg ikke tenker økonomi er en kombinasjon av PS CS3 og Lightroom fristende... Men jeg tror jeg heller til Elements 5 og Lightroom (begge disse funker på Vista?) Endret 21. juni 2007 av sanztra Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Men jeg tror jeg heller til Elements 5 og Lightroom (begge disse funker på Vista?) 8912215[/snapback] Elements 5 kom med en oppgradering for Vista, Lightroom er jo helt ny, så den er det nok ikke noe problem med.. Den har jo full Vista look også. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Nå har jeg bestilt bøkene til Scott Kelby om Lightroom og Elements 5 så det ender nok opp med disse to... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå