robertaas Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Telenor har et langt rulleblad med ufin oppførsel. Dvs. konkurransehindrende monopolistisk oppførsel. Tja, bare for å trekke frem en av de: Teletopia-saken.Hva var ufint der?De har ved hjelp av uante mengder korrupsjon fått et monopol på all telekommunikasjonsnett i Norge. Omtrent som om staten skulle gitt bort vann og klokakknettet til et privat selskap.Hvilken korrupsjon og hvilket monopol? Det er da masser av selskaper som eier nett for telekommunikasjon i Norge. Kan du ikke prøve et minimum av etterrettelighet?Om det er det gamle kobberaksessnettet du snakker om så ble det solgt til Telenor for 10 milliarder, så eide staten 100% av aksjene til Telenor slik at de fikk all fortjeneste på aksjene som ble solgt, videre sitter staten fremdeles med 50% av aksjene og så er dette nettet regulert slik at i motsetning til konkurrerende aksessnett så slippes konkurrerter til med sine tjenester på nettet. Du bommer altså på at Telenor er privateid. Du bommer på at aksessnettet ble gitt bort. Du bommer på at kobberaksessnettet er i en monopolsituasjon, det er mange konkurrerende nett. Om du har kabel til huset ditt fra en annen leverandør så kan du jo prøve å få en annen aksessleverandør eller tjenesteleverandør til å leverer over det nettet så kan du se hvor langt du kommer. Dette er bare toppen av isberget.Nei, det er bare fordommer. Jo høyere folk skriker opp om Telenor, jo mindre innsikt har de. Endret 28. august 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Og du sitter på toppen og vet alt om hvor konkurransevennlig Telenor er? Ignorerer du Teletopia-saken? Det var en stygg sak, og du som påberoper deg å vite så mye bedre burde jo vist hvilke stygge taktikker som ble brukt der. Jeg har rett og slett ikke tid og energi til å gjøre en grundig etterforskning og samle rettsgyldige beviser for telenors konkurransehindrende oppførsel. Det handler bare om å ha fulgt med og fått med seg hovedtrekkene i hvordan konkurransesituasjonen i telemarkedet har fungert etter privatiseringen av televerket. Jada, staten er en stor men også naiv og passiv aksjonær. Det skremmer meg at du ikke klarer å se Telenors gjentagende oppførsel og får meg til å lure på hvem som betaler lønna di. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Telenor har et langt rulleblad med ufin oppførsel. Dvs. konkurransehindrende monopolistisk oppførsel. Tja, bare for å trekke frem en av de: Teletopia-saken.Hva var ufint der?De har ved hjelp av uante mengder korrupsjon fått et monopol på all telekommunikasjonsnett i Norge. Omtrent som om staten skulle gitt bort vann og klokakknettet til et privat selskap.Hvilken korrupsjon og hvilket monopol? Det er da masser av selskaper som eier nett for telekommunikasjon i Norge. Kan du ikke prøve et minimum av etterrettelighet?Om det er det gamle kobberaksessnettet du snakker om så ble det solgt til Telenor for 10 milliarder, så eide staten 100% av aksjene til Telenor slik at de fikk all fortjeneste på aksjene som ble solgt, videre sitter staten fremdeles med 50% av aksjene og så er dette nettet regulert slik at i motsetning til konkurrerende aksessnett så slippes konkurrerter til med sine tjenester på nettet. Du bommer altså på at Telenor er privateid. Du bommer på at aksessnettet ble gitt bort. Du bommer på at kobberaksessnettet er i en monopolsituasjon, det er mange konkurrerende nett. Om du har kabel til huset ditt fra en annen leverandør så kan du jo prøve å få en annen aksessleverandør eller tjenesteleverandør til å leverer over det nettet så kan du se hvor langt du kommer. Dette er bare toppen av isberget.Nei, det er bare fordommer. Jo høyere folk skriker opp om Telenor, jo mindre innsikt har de. 9377145[/snapback] idi amin og microsoft er jo forbilde til telenor. vi hersker å mere skal vi herske. herske å splid det er det bare de store som kan drive med slik som telenor men naive staten sitter der som en gjeng med løns snytere å fasister som leker mor far å unge med styringa her i landet ingen ting treng vi å gå i buret for bare vi blir store nokk. hehehehe Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Nei, det er bare fordommer. Jo høyere folk skriker opp om Telenor, jo mindre innsikt har de. 9377145[/snapback] Jeg tror det hadde vært sunt med litt mer fordommer mot Telenor i det norske folk. De fleste ser fortsatt på Telenor som store snille Televerket. Lenke til kommentar
Mooze2 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Og du sitter på toppen og vet alt om hvor konkurransevennlig Telenor er? Ignorerer du Teletopia-saken? Det var en stygg sak, og du som påberoper deg å vite så mye bedre burde jo vist hvilke stygge taktikker som ble brukt der. Jeg har rett og slett ikke tid og energi til å gjøre en grundig etterforskning og samle rettsgyldige beviser for telenors konkurransehindrende oppførsel. Det handler bare om å ha fulgt med og fått med seg hovedtrekkene i hvordan konkurransesituasjonen i telemarkedet har fungert etter privatiseringen av televerket. Jada, staten er en stor men også naiv og passiv aksjonær. Det skremmer meg at du ikke klarer å se Telenors gjentagende oppførsel og får meg til å lure på hvem som betaler lønna di. 9377915[/snapback] Teletopia saken gikk jo helt til topps i det norske rettsapparatet og Teletopia tapte fullstendig. Telenor ble til og med tilkjent fulle saksomkostninger. Altså hva var stygt i Teletopia-saken? Eller mener du norsk rett er korrupt? Hvordan mener du at hvem som betaler lønna til en som argumenterer deg i senk har relevans? Lenke til kommentar
Mooze2 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Nei, det er bare fordommer. Jo høyere folk skriker opp om Telenor, jo mindre innsikt har de. 9377145[/snapback] Jeg tror det hadde vært sunt med litt mer fordommer mot Telenor i det norske folk. De fleste ser fortsatt på Telenor som store snille Televerket. 9378823[/snapback] Fordommer er jo synspunkter som ikke er basert på fakta. Hvordan kan du mene at det er sunt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Teletopia saken gikk jo helt til topps i det norske rettsapparatet og Teletopia tapte fullstendig. Telenor ble til og med tilkjent fulle saksomkostninger. Altså hva var stygt i Teletopia-saken? Eller mener du norsk rett er korrupt? Hvordan mener du at hvem som betaler lønna til en som argumenterer deg i senk har relevans? 9379104[/snapback] Jeg føler meg på ingen måte "diskutert i senk". Det har ikke kommet noen motargumetner annet enn "hva vet vel du?" og den slags nedsettende kommentarer. DN.no - Tapte rettssak mot Teletopia Til tross for Telenors advokat-tropper klarte enmannsforetaket til Robert Hercz, Teletopia å få gjennom at han hadde rett til tilknytning til det norske telenettet for å kunne konkurrere med resten. Telenor hadde motarbeidet han i årevis og satset på å utmatte han økonomisk gjennom ørten anker. Telenor nektet å koble samtaler fra Teletopia til sine kunder og omvendt. Til slutt grep samferdselsdepartementet inn og vedtok at Teletopia skulle få lov til å koble seg til Telenors nett. Telenor klarte nesten å brekke økonomien i Teletopia i 2004, men så vidt jeg vet kom det investorpenger inn og reddet selskapet. Endret 29. august 2007 av Ueland Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Way to go Simen1 *respekt* Det bare naivt å tro at Telenor ikke sender sine tropper inn og argumenterer for sin sak på diverse nettfora, og iallefall her på HW i og med at dette er Norges nest største forum etter VG.no. Telenor føler vel at de har behov for propaganda tropper, som kan argumentere for sin sak på diverse nettfora. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Jeg har også en IP fra telenor, og er fornøyd telenor kunde på ADSL. Og hver gang jeg hører Nextgentel kunder banner og klager og sier "hvaffor gjør dom på detta viset?", så er jeg like fornøyd Telenor ADSL kunde. På mobilsiden har jeg dog Chess. Parabol har jeg dog,"desverre" kanskje, via Canal Digital og Viasat som jo Telenor er inne i. Endret 28. august 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hehe, hørte jeg «eid»? Dette kunne jo lett blitt en nyhetssak, alt ettersom hvor ekle vi har lyst til å være her. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 for mange er det ikke noe forskjell på linjen til Telenor og de andre så hvorfor betale ekstra. fordi man tror at de er bedre ? Telenord eier Canaldigital , men hvor har du det fra Telenor er medeier av Viasatt ? det er nok en av grunnene til at det er bare CanalDigital som har med TV2 i kanalpakken. folk klagde på dette men det var vist noen med rettigheter å gjøre. det er slik at skal man ha med både tv2 og Tv3 med i kanalene på parabolen så må man dessverre abonnere på begge Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg tror det hadde vært sunt med litt mer fordommer mot Telenor i det norske folk. De fleste ser fortsatt på Telenor som store snille Televerket.9378823[/snapback] Fordommer er jo synspunkter som ikke er basert på fakta. Hvordan kan du mene at det er sunt? 9379124[/snapback] Vel, la oss si at det norske folk har "positive fordommer" mot Telenor, og de er ikke basert på fakta. De er basert på at Telenor var det gode gamle trygge Televerket. Folk har glemt at det har blitt dyrere å ringe etter at Telenor ble privat. Mange har ikke fått opp øynene for at Telenor er en privat bedrift, styrt av økonomiske prinsipper og er alt annet enn snill. De vil (som alle andre private bedrifter) bruke alt som står i deres makt for å tjene mer penger. Problemet er at denne makten var altfor stor fra begynnelsen av, og at de har et image som appellerer til trygghetsfølelsen hos den jevne nordmann. (Jeg har gode muligheter for å ta temperaturen på folk mtp dette) Hvis folk hadde innsett hva Telenor gjør med markedet (eksempel ut av det blå: dyrere ringepris til andre mobilnett, som de tjener på da de har så store markedsandeler), kanskje de ville tenkt seg om to ganger før de støttet denne monopolisten. -Visjoner- Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg føler meg på ingen måte "diskutert i senk". Det har ikke kommet noen motargumetner annet enn "hva vet vel du?" og den slags nedsettende kommentarer.Jeg påviste flere faktiske feil som du kom med. Fakta har altså ingenting å si for din argumentasjon og virkelighetsoppfattelse?DN.no - Tapte rettssak mot TeletopiaSynes du det er etterrettelig å linke til en artikkel om resultatet av en sak i Oslo Byrett når saken ble anket og når Hercz tapte anken? http://www.digi.no/php/art.php?id=99442 Jeg synes det er helt naturlig at den største aktøren i ett marked er mer utsatt for kritikk, men det burde være mulig å komme med saklig kritikk og ikke bare slenge rundt seg med karakteristikker, faktafeil og fordommer. Hvordan tror du det norske markedet hadde vært om Telenor hadde blitt solgt til et større amerikansk firma som hadde kommet drassende med EØS-domstolen hver gang staten hadde prøvd seg på en regulering? Hvordan tror du det norske markedet hadde vært om Telenor hadde blitt slått sammen med Telia og Netcom, Chess og NextGentel hadde vært i samme selskap som Telenor? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Litt; «greit nok, Telenor er ille, men det kunne teoretisk sett vært verre»? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvis folk hadde innsett hva Telenor gjør med markedet (eksempel ut av det blå: dyrere ringepris til andre mobilnett, som de tjener på da de har så store markedsandeler), kanskje de ville tenkt seg om to ganger før de støttet denne monopolisten. Har du hørt om termineringspris? Det er prisen en mobiloperatør tar for at andre kan ringe til deres kunder. Om jeg husker riktig er prisene mobilskapene tar for at man kan ringe deres kunder: Telenor: 65 øre Netcom: 91 øre Tele 2: 104 øre Teletopia: 114 øre Hvilken av disse sa du man burde tenke seg to ganger om før man støttet? Og nøyaktig hva er det du mener Telenor fremdeles har monopol på idag? Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Telenor: 65 øreNetcom: 91 øre Tele 2: 104 øre Teletopia: 114 øre Hvilken av disse sa du man burde tenke seg to ganger om før man støttet? 9383779[/snapback] Nå har jeg aldri sagt at andre operatører er "snille" på noen måte. Jeg poengterte tydelig at alle private bedrifter nødvendigvis vil gjøre hva de kan for å maksimere inntektene sine. Problemet her er at Telenor har så høye markedsandeler. Det blir på samme måte som Intel på verdensmarkedet. Intel er sikkert ikke "slemmere" enn AMD, men de har lenge vært i tilnærmet monopolsituasjon og utnyttet dette grovt. Når man tar i bruk anti-trust lovgivning stiller man vel strengere krav til monopolisten enn til de små konkurrentene. Leste litt om termineringsprisene, og det virker som den saken har flere sider. Uansett skal PTT innføre 45 øre makspris i 2010 for alle operatører, så da fikk visst Telenor vilja si :!: -Visjoner- Lenke til kommentar
IP Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 I den grad Telenor’s markedsmakt (knyttet til eierskapet av kobbernettet) er for stor er det delvis et resultat av politisk unnfallenhet. Prisene kan reguleres av Post- og teletilsynet (link) som ligger under samferdselsdepartementet. Telenor er nok den sterke part i dette forholdet pga asymmetri i informasjon og klassiske principal-agent problemer, men offentlig forvaltning har rett og plikt til å se til at Telenor ikke utnytter sin posisjon. Telenor ”passer” nettet, forvaltningen skal passe på Telenor. Telenor’s eierskap over kobbernettet representerer strengt tatt ikke en monopolsituasjon fordi det fins andre teknologier for å overføre data. Kabel, strømledninger, div trådløse nett mm kan gi tilnærmet lik funksjonalitet. Å bygge et alternativt kobbernett er uønsket både på grunn av kostnader og de miljøkonsekvenser det medfører. At politikere skremmes opp i et valgår, med politisk korrekte holdninger om gamle statseide monopoler, er vel ikke uventet. Det betyr ikke nødvendigvis at det en noen substans i kritikken. Ja, Telenor ”eier” kobbernettet, men betingelsene er (evt kan være) under forvaltningens kontroll. Et eget statseid selskap med kontroll over nettet hadde kanskje løst noen av disse flokene, men samtidig skapt noen nye... IP Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvis folk hadde innsett hva Telenor gjør med markedet (eksempel ut av det blå: dyrere ringepris til andre mobilnett, som de tjener på da de har så store markedsandeler), kanskje de ville tenkt seg om to ganger før de støttet denne monopolisten. Har du hørt om termineringspris? Det er prisen en mobiloperatør tar for at andre kan ringe til deres kunder. Om jeg husker riktig er prisene mobilskapene tar for at man kan ringe deres kunder: Telenor: 65 øre Netcom: 91 øre Tele 2: 104 øre Teletopia: 114 øre Hvilken av disse sa du man burde tenke seg to ganger om før man støttet? Og nøyaktig hva er det du mener Telenor fremdeles har monopol på idag? 9383779[/snapback] hvem er det som betaler ? det oversikten jeg så sist koste det mer fra en kunde fra et annet selskap å ringe til en hos Telenor en at en som ringer fra Telenor sitt nett til den andre operatøren Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Har du hørt om termineringspris? Det er prisen en mobiloperatør tar for at andre kan ringe til deres kunder. Om jeg husker riktig er prisene mobilskapene tar for at man kan ringe deres kunder: Telenor: 65 øre Netcom: 91 øre Tele 2: 104 øre Teletopia: 114 øre Hvilken av disse sa du man burde tenke seg to ganger om før man støttet? hvem er det som betaler ? Det er mobiloperatøren som selger samtalen som skal termineres som må betale.det oversikten jeg så sist koste det mer fra en kunde fra et annet selskap å ringe til en hos Telenor en at en som ringer fra Telenor sitt nett til den andre operatørenHva kundene betaler og hvordan pengestrømmen skjer i bakgrunnen er det mange som ikke er klar over. La meg ta et eksempel:-Teletopia/Combitel Privat Basis koster 59 øre minuttet i eget nett og 99 øre øre om man ringer til noen i Telenors nett. Etter å ha betalt 65 øre for terminering er det 34 øre igjen til andre kostnader. -Telenor FriFiks koster 54 øre å ringe både i eget nett og til andre nett. Om en med det abonnementet ringer til en i Teletopia/Combitels nett må Telenor betale 114 øre i terminering og da er det et tap på 50 øre minuttet før man regner andre kostnader. Hvordan opplever kunden dette? Kunden av Teletopia/Combitel synes det er urettferdig at det er dyrere å ringe til noen i Telenors nett (Sikkert noen sleipe luringer som skal ha masse penger) og Telenors kunder synes kanskje det er hyggelig av Teletopia/Combitel at det ikke er dyrere å ringe deres kunder. Så lett kan kundene få et helt feil inntrykk av hva som egentlig skjer. Alle mobiloperatører ønsker å ta så mye som mulig i termineringsavgift og betale så lite som mulig til andre. Uten regulering av termineringsavgiften så vil det både være vanskelig å tilby samme minuttpris til alle nett og det blir også vanskelig å få ned minuttprisene. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Har du hørt om termineringspris? Det er prisen en mobiloperatør tar for at andre kan ringe til deres kunder. Om jeg husker riktig er prisene mobilskapene tar for at man kan ringe deres kunder: Telenor: 65 øre Netcom: 91 øre Tele 2: 104 øre Teletopia: 114 øre Hvilken av disse sa du man burde tenke seg to ganger om før man støttet? hvem er det som betaler ? Det er mobiloperatøren som selger samtalen som skal termineres som må betale.det oversikten jeg så sist koste det mer fra en kunde fra et annet selskap å ringe til en hos Telenor en at en som ringer fra Telenor sitt nett til den andre operatørenHva kundene betaler og hvordan pengestrømmen skjer i bakgrunnen er det mange som ikke er klar over. La meg ta et eksempel:-Teletopia/Combitel Privat Basis koster 59 øre minuttet i eget nett og 99 øre øre om man ringer til noen i Telenors nett. Etter å ha betalt 65 øre for terminering er det 34 øre igjen til andre kostnader. -Telenor FriFiks koster 54 øre å ringe både i eget nett og til andre nett. Om en med det abonnementet ringer til en i Teletopia/Combitels nett må Telenor betale 114 øre i terminering og da er det et tap på 50 øre minuttet før man regner andre kostnader. Hvordan opplever kunden dette? Kunden av Teletopia/Combitel synes det er urettferdig at det er dyrere å ringe til noen i Telenors nett (Sikkert noen sleipe luringer som skal ha masse penger) og Telenors kunder synes kanskje det er hyggelig av Teletopia/Combitel at det ikke er dyrere å ringe deres kunder. Så lett kan kundene få et helt feil inntrykk av hva som egentlig skjer. Alle mobiloperatører ønsker å ta så mye som mulig i termineringsavgift og betale så lite som mulig til andre. Uten regulering av termineringsavgiften så vil det både være vanskelig å tilby samme minuttpris til alle nett og det blir også vanskelig å få ned minuttprisene. 9388761[/snapback] vi skiter i hva kostnader er fakta på bordet er det som teller ikke å bli villedet å tro noe som er feil. ergo du er villedet til å tro det du skriver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå