Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX

Anbefalte innlegg

Vi oppfordrer alle eksisterende Telenor kunder til å si opp sitt abonnoment. Telenor står nå fritt til å selv kunne velge hvilke nettsteder deres kunder skal få tilgang til eller ei. Det tilsier at du som Telenor kunde kan miste tilgangen til mange nettsteder. Vi mener dette bryter med grunnprinsippet om internett, nemelig at det skal være fritt, at du kan selv bestemme hvem nettsted du vil besøke, til envær tid.
Selv om jeg er en stor synder i å grise med det Norske språket så synes jeg man burde vite forskjell på hvem og hvilken/hvilket når man lager en slik kampanje som syber.no har gjort. Det fikk et lite "fjortiss" preg, uten å mene noe vondt med det.

"Hvem bil har dere a" :hmm:

I tillegg synes jeg man burde tenkt klarere enn å bruke designet og logoen til Telenor på siten. Dette vitner om ubetenksomhet. Her burde man følge oppfordringen de fikk i et av svarene fra Telenor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff. Dere bør absolutt bytte ut logoen hvis dere vil bli tatt seriøse. Det er brudd på markedsføringsloven samt at jeg er ganske sikker på at den logoen er trademark eller lignende. Akkurat nå gjør dere saken litt vanskelig for dere selv :)

Lenke til kommentar
Jeg liker spesiellt scriptet for å blokkere telenorkunder, det er jo alltid hyggelig mot brukerene dine  :roll:

8990394[/snapback]

Blir like dumt som de som blokkerer ut alle som har IE. Hallo, vil du ha besøkende på siden din eller ikke?

Blir det samme som å nekte alle gutter inngang på Dressmann. Irriterende hvor dumme noen personer kan bli.

Lenke til kommentar

Syber.no blokkerer ikke telenor kunder, men de har laget et script tilgjengelig for nedlasting som gjør at div webadmins med php sites som ønsker det kan blokkere telenor kunder for å forsterke boikotten.

Jeg ville nå ikke benyttet det om jeg var en webadmin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Syber.no blokkerer ikke telenor kunder, men de har laget et script tilgjengelig for nedlasting som gjør at div webadmins med php sites som ønsker det kan blokkere telenor kunder for å forsterke boikotten.

Jeg ville nå ikke benyttet det om jeg var en webadmin.

8990525[/snapback]

Ja skjønte det. Men herregud noe så barnslig.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

De burde heller lagt ut ett scrtipt som ga en enkel beskjed om følgende : Siden du er telenorkunde, så vil din tilgang til denne siden bli litt trengere enn vanlig. Du vil bli redirected om 5 sekunder. For så å gi de tilgang til siden, eventuelt at det lå ved en link til anti-telenor siden deres, å blokkere ute telenorkunder er helt bak mål, du forinderer nettnøytraliteten som du liksom skal vokte ? Blir litt som å pule for jomfrudom.

Lenke til kommentar

hih... prøvde å tracerte finn.no i dag.

C:\Users>tracert www.finn.no

Tracing route to www.finn.no [80.91.37.133]

over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    1 ms    1 ms  10.0.0.1

2    88 ms    81 ms    66 ms  ti411310a080-l1.ti.telenor.net [80.212.116.0]

3    91 ms  145 ms  163 ms  ti0047d320-ge0-1-4-10.ti.telenor.net [146.172.80.9]

4    *        *        *    Request timed out.

5    *        *        *    Request timed out.

6  110 ms    86 ms    73 ms  ti0001b300-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.58]

7    *        *        *    Request timed out.

8    *        *        *    Request timed out.

9    *

Noken som har ei anna tracert tool som viser kva servere den er innom? eller det er kanskje ikkje mulig. Den kom med request time out til den kom til 30.

Og ja, har høg ping mot alle sider atm, driver med litt nedlasting i bakgrunnen...

Edit: trykkleif...

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Og ja, har og ping mot alle sider atm, driver med litt nedlasting i bakgrunnen...

Jasså, har du ping mot alle sider du? :p

Traceroute er ikke ett godt verktøy for å måle trafikkhastighet på nettet.

Traceroute bruker noe som heter ICMP, og den protkollen er sperret på det meste av Telenors utstyr ser det ut til.

Finn.no funker fett som bare det gjennom Telenors nett - bare du bruker en browser.

Lenke til kommentar

Ja, veit at den er sperra på mykje, var jo derfor eg spørte.

Surfa litt finn.no nå, med framleis downloaden i gang og det gjikk mykje bedre nuh. Var nok litt kødd på nettet istad.

Hadde eit anna tracert program før i tida som viste på eit kart kva servere trafikken var innom, om den var presis veit eg ikkje men...

Lenke til kommentar
Ja, veit at den er sperra på mykje, var jo derfor eg spørte.

Surfa litt finn.no nå, med framleis downloaden i gang og det gjikk mykje bedre nuh. Var nok litt kødd på nettet istad.

Hadde eit anna tracert program før i tida som viste på eit kart kva servere trafikken var innom, om den var presis veit eg ikkje men...

8991111[/snapback]

post-52770-1183449831_thumb.jpg

Tracet www.finn.no med visualroute, men synes det så litt rart ut. :)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Hvis syber er for nettnøytralitet, hvorfor legger de da ut et script som blokkerer Telenors kunder ute på sidene sine?

Bare lurer  :dontgetit:

8990709[/snapback]

Er vel for å illustrere hva som skjer når nøytraliteten blir borte...

Syns for øvrig 5-sekunders forsinkelse ideen var ganske bra.

Lenke til kommentar

jeg sier meg også enig der. logoen bør også endres.

støtter kampen mot telenor, men måten syber.no gjør det på kan diskuteres. sendte de en epost før jeg orket å lese gjennom forumet og ba de bytte logo å rette opp "skrive feilene" sine.

Lenke til kommentar

Det paradoksale her er at Telenor lever av tjenestene disse innholdsleverandørene tilbyr. Hva hadde Telenor vært uten nettaviser og annet innhold? Det hadde jo ikke vært noe internett å surfe på, og Telenor hadde ikke hatt noe produkt å selge kundene sine.

--------------------------------------------------

Siste nytt - Telenor internett 100Mb/s*

*Linjene er alltid klare med full kapasitet da vi har god plass i nettet vårt. Faktisk er det helt tomt.

--------------------------------------------------

Schibsted burde enten danne seg et eget selskap som selger bredbånd til privatpersoner og dermed får litt mer data inn i nettet sitt, eller så må de finne seg i å være en ren innholdleverandør

8989224[/snapback]

Jepp... Dette viser jo hvor absurd problemstillingen er. 2 forskjellige scenario:

1. Schibsted har ingen internett-kunder som trenger data, ergo de burde betale mer for uplinken gjennom NIX.

2. Schibsted har massevis av kunder som etterspør data via NIX, ergo de skal ha billigere tilgang.

Konklusjon: Jo flere kunder og jo mer data Schibsted-kundene etterspør, jo mindre skal Schibsted betale for linja si... Det er tydeligvis internett-brukerne som er ressursen her, det er dem tjenesteleverandørene skal betale for å nå. Kanskje vi burde fått penger fra Telenor for å være en ressurs, kunder, hos dem :p

-Visjoner-

PS Er klar over at problemstillingen er mer komplisert enn som så, det er kun ment som et tankeeksperiment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...