sumptrollet Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ah. 88.000,- i året, men fortsatt virkelig verdt å sjekke opp om man er en innholdsleverandør med marked i Norge Jeg regner med at NIX da også er åpen for meg som Norsk innholdsleverandør. Det er altså dette som må til for få en råbillig gigaforbindelse til NIX. Innholdsleverandørene oppfyller kravene for å koble seg på NIX - eget AS-nummer og LIR-status hos RIPE. Således oppfyller de kravene for å kunne kalle seg internettleverandør også.Dette må sjefen se på før vi går over til å levere ASP tjenester i Norge. Her kan vi virkelig spare enorme pengesummer og meske oss i linjene til NIX. 8986788[/snapback] Du trenger mer enn å kunne betale 88K i regning. De formelle kravene du må oppfylle forutsetter at du har kjøpt transit andre steder, i tillegg må du leie fiber til NIX samt kjøpe inn og ha kompetanse til å drifte og sette opp nettverksutstyr. Du kan ikke dumpe all trafikk på NIX, du må betale noen for å ta i mot trafikken som du ikke kan sende dit. De formelle kravene for å koble seg på NIX er ikke spesielt harde, men det er altså mer du tror. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 etjazz:Hva slags innhold leverer Telenor til andre enn sine egne internett abbonenter(hvor de fungerer som ISP)? 8986587[/snapback] På stående fot, så kan jeg nevne ip-telefoni, og nettradio blant annet. (altså tjenester telenor leverer under eget navn, som belaster andre enn de selv med trafikk). AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Ah. 88.000,- i året, men fortsatt virkelig verdt å sjekke opp om man er en innholdsleverandør med marked i Norge Jeg regner med at NIX da også er åpen for meg som Norsk innholdsleverandør. Det er altså dette som må til for få en råbillig gigaforbindelse til NIX. Innholdsleverandørene oppfyller kravene for å koble seg på NIX - eget AS-nummer og LIR-status hos RIPE. Således oppfyller de kravene for å kunne kalle seg internettleverandør også.Dette må sjefen se på før vi går over til å levere ASP tjenester i Norge. Her kan vi virkelig spare enorme pengesummer og meske oss i linjene til NIX. 8986788[/snapback] Du trenger mer enn å kunne betale 88K i regning. De formelle kravene du må oppfylle forutsetter at du har kjøpt transit andre steder, i tillegg må du leie fiber til NIX samt kjøpe inn og ha kompetanse til å drifte og sette opp nettverksutstyr. Du kan ikke dumpe all trafikk på NIX, du må betale noen for å ta i mot trafikken som du ikke kan sende dit. De formelle kravene for å koble seg på NIX er ikke spesielt harde, men det er altså mer du tror. 8986922[/snapback] Det er mer enn jeg vet, kan vi vel være enige om, men uoverkommelig å sette opp og drifte, neppe. Fiberlinjer er ikke spesielt komplisert. Det høres ut som man kan bruke NIX til all trafikk for de som er på NIX. Hvilken trafikk kan jeg ikke sende via NIX? Transit? Global IP transit eks Endret 2. juli 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hvilken trafikk kan jeg ikke sende via NIX? Trafikk som ikke er til NIX-medlemmer. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Dvs. at jeg kan bruke den eksisterende SDSL linje til dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Litt mer om forbuker reaksjoner på Telenor. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Om man er for eller imot i denne saken så viser den bare en realitet som vi nok får se verden over,nemmelig at de forskjellige opratører vil forsøke å tjene mest mulig på internett. Det er en illusjon å tro at Internett er allemannseie og fritt for enhver, fordi Internett er i en enorm vekst og stadig flere ser en mulighet for å tjene penger her og da snakker vi ikke bare om tradisjonelle firmaer som feks Telenor . Ironisk nok ser vi at VG er en av de som blåser denne saken mest opp og det har vel med at de er talerøret for nettop en av de andre gigantene som ønsker mere makt på nettet,nemmelig Schibsted . De har forlengst innsett at papirutgaven av nyheter er på tur ut og hadde de hatt samme posisjon som Telenor har i dag er jeg ikke i tvil om at de hadde gjordt det samme. Og nei jeg er ikke enig i det som skjer, ideelt så spørs det om ikke den beste løsningen hadde vært at hvært land hadde en statlig nettløsning dær kundene betalte en fast sum uansett om de var bruker eller formidler Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Litt mer om forbuker reaksjoner på Telenor. 8987563[/snapback] Bra... Håper så mange som mulig sier opp Telenor-abonnement og boikotter dem. Forbrukerne her har makt. Og så håper jeg politikerne går inn og regulerer hvordan Telenor får lov til å forvalte infrastruktur som er allemanseie. Jeg kommer i hvert fall aldri til å kjøpe en tjeneste av Stjelenor igjen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Ironisk nok ser vi at VG er en av de som blåser denne saken mest opp og det har vel med at de er talerøret for nettop en av de andre gigantene som ønsker mere makt på nettet,nemmelig Schibsted!De har forlengst innsett at papirutgaven av nyheter er på tur ut og hadde de hatt samme posisjon som Telenor har i dag er jeg ikke i tvil om at de hadde gjordt det samme. Helt enig med deg i akkurat det. Derfor er det interresant at 2 giganter som Schibsted og Telenor nå går head to head. Kanskje denne saken får andre bieffekter som at eierskapet av kobbernettet blir skilt ut til et eget statlig eid selskap og at alle stiller likt mot bruk av dagens etablerte kobbernett. Uansett så tipper jeg at neste generalforsamling blir interresant. Endret 2. juli 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kanskje denne saken får andre bieffekter som at eierskapet av kobbernettet blir skilt ut til et eget statlig eid selskap og at alle stiller likt mot bruk av dagens etablerte kobbernett. 8988840[/snapback] Hvis og løse ut dette nettet koster staten noe så håper jeg at de lar det være. Skulle jo virkelig være rimelig toskete og betale ut aksjonærene med enorme summer for slikt gammelt ræl. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Frank_1: Dette innlegget ditt er faktisk det dummeste jeg har sett på lenge. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne og måtte leste flere ganger. Er du klar over at det er du selv som fremstår slik her? 8986443[/snapback] Theo: Enig i at det var en tåpelig kommentar av Frank_1, men det er ting som tyder på at du heller ikke har forstått situasjonen fullt ut. Fakta : Telenor er i likhet med Schibsted en innholdsleverandør. Hvem sier hvor mye ISP og hvor lite innhold man må ha før man er grei nok for NIX? Så lenge Telenor også er en innholdsleverandør kan de ikke argumentere mot Schibsted på NIX. 8986580[/snapback] Forskjellen her er at Telenor er en "likeverdig ISP". Telenor sier at alle peeringavtalene dems skal man ikke ha noe mer enn 1:2-forhold mellom sendt og motatt data. Dette gjelder begge parter. Siden Telenor klarer å kreve dette gjennom sine peeringavtaler så vil jeg tro at de ikke har noen peeringavtaler hvor de ikke betaler ekstra hvor de sender mer enn dobbelt så mye data enn de mottar, eller omvendt. Ser man på f.eks Schibsted som sender 250 ganger så mye data som de mottar så blir det feil å sammenligne. Schibsted burde enten danne seg et eget selskap som selger bredbånd til privatpersoner og dermed får litt mer data inn i nettet sitt, eller så må de finne seg i å være en ren innholdleverandør og må regne med å måtte betale slik som Telenor, NGT, Uninett, Catch, Bluecom, Canal Digital og ALLE ANDRE norske ISP'er må gjøre når de må sende trafikken sin via en transitprovider for å nå destinasjonen sin. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Kanskje denne saken får andre bieffekter som at eierskapet av kobbernettet blir skilt ut til et eget statlig eid selskap og at alle stiller likt mot bruk av dagens etablerte kobbernett. 8988840[/snapback] Hvis og løse ut dette nettet koster staten noe så håper jeg at de lar det være. Skulle jo virkelig være rimelig toskete og betale ut aksjonærene med enorme summer for slikt gammelt ræl. 8988952[/snapback] Vel eierskapet på det "gamle rælet" du referere til er det som sørger for at man ikke har samme forutsetninger for konkuranse for å selge eks. ADSL abb. til mennesker rundt omkring i landet. Du ønsker kanskje ikke bedre konkuranse, det kan være toskete? Endret 2. juli 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Vel eierskapet på det "gamle rælet" du referere til er det som sørger for at man ikke har samme forutsetninger for konkuranse for å selge eks. ADSL abb. til mennesker rundt omkring i landet. Du ønsker kanskje ikke bedre konkuranse, det kan være toskete? 8989803[/snapback] Tja, skal man bruke masse penger av felleskassen så la de da gå til og bygge moderne infrastruktur, selv TN er smertelig klar over at kobbernettet er en forhistorisk ting. Hvis staten kjøper ut dette nettet hos TN så vil TN le godt og lenge hele veien til banken. Er det egentlig noe problem med eierskapet til dette nettet enn at det kanskje er noe dyrt for ISP-ene og leie seg inn? Jeg tviler sterkt på at en annen eier av dette nettet vil gjøre noen stor forskjell. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Man må gjerne bruker penger på å modernisere infrastrukturen i landet og danne en infrastruktur som ikke er eid av ett eller flere private komersielle selskap. Det kunne vel være en smart investering å bruke noen oljepenger på. Det gamle kobbernettet brukes utstrakt og dermed er det neppe helt likegyldig hvem som eier det. Spesielt når en av "innholdsleverandørene" er eieren. Endret 2. juli 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Tja, hvorfor kan vi ikke la TN sitte med det? Om noen få år er det jo av liten interesse for store deler av landet. Det er mange fiberprosjekter på gang eller er i startgropen over hele Norge, jeg mener at en strikt regulering av dominerende linjeaktører uansett teknologi er veien og gå fremfor at staten skal sitte og rote med dette. Staten burde heller gi støtte til slikt enn dampteknologi uten fremtid. Endret 2. juli 2007 av agvg Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Å gi støtte til mer moderne infrastruktur fremfor gammelt kobbernett er absolutt noe jeg er enig i. Men elementet du nevner må også være med. Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det varmer virkelig mitt hjerte at etter 27 sider har folk flest begynnt å skjønne hva dette dreier seg om . Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 grev opp kobberet og bruk det til noe anen fornuftig , og legg fiber i de samme grøftene. da er man - 1- kvitt forurensning av kobber 2- blidere å grave ? 3- arbeidet blir da billigere Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Regner med at f.eks Lyse med partnere må åpne nettene sine for andre sine tjenester, dog så håper jeg at de får noen år på seg fordi salget av "monopol-tjenestene" er det som gjør utbyggingene mulig uten støtte fra staten. Ett av problemene med dagens reguleringer av TN er at TN har meget gode politiske kontakter og mange i det offentlige har en forkjærlighet for den gamle statsetaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå