Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg er åpen for forslag som kan begrense skaden Telenor kommer til å påføre det Norske samfunn, men her tror jeg vi må sette vår lit til medias samvittighet, politikere og ymse statlige organer.

Eller om de stor tjenestetilbyderne (NRK, TV2, DnB, VG etc) tok seg et møte og fant ut at de stoppet sine tjenester for alle i Telenor's nett en stund.

Kanskje den gjennomsnittlige Telenor kunde da ville reagere ?

Hardt mot hardt politikk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle dere som mener at dette ikke blir noe problem for trafikken vil bare gå via noen andre. Er dere helt sikkre på at de andre blir så veldig fornøyd med det? Tviler på ngt blir så veldig fornøyd hvis halvparten av kapasiteten i nette dems pluttselig forsvinner som link mellom telenor og nix. Da har dere som ikke ser noe problemer med å sende over en uskyldig 3. part påført disse ekstra kostnader uten at de får noe igjen for det. Virkelig smart! Ikke faen. Er jo nøyaktig sånt som dette en også vil ungå med peeringavtaler og sentralkobling.

Enkelt forklart, bedriften min betaler x antall kr for link til telenor og x antall kr for link til nix. Da prisene på alt (vi snakker større nettverk her) er avhengige av kapasitet vil jeg ikke lage denne linken så mye større en at den kan holde det jeg forventer å sende til de to nodene. Hvis jeg da en dag blir gratis link for hele nix mot telenor vil dette sprenge nette mitt og jeg vil tape store summer. Er dette rettferdig? Ser dere fortsatt ikke noe problemer med måten telenor gjør ting?

Hvorfor kan da ikke norge bare møtes i felles kobling hvor alle betaler for sitt og deler på fellesutgiftene. Sånn har det vært med NIX.

Og hvorfor skal telenor få betalt av NRK? Nrk betaler sitt for det de trenger fram til NIX og jeg har betalt for linja fra NIX til min datamaskin (x promille av utgiftene til telenor for å ha nette sitt). Har jeg 4mbit linje har jeg betalt for opp til 4mbit inne i telenor sitt nett. Hva jeg bruker dette til skal være totalt likegyldig for telenor og de har ikke rett til å ta betalt av leverandørene jeg velger å bruke av innhold. Krever jeg bedre bildekvalitet må jeg kjøpe mer hastighet av telenor. Dermed tjener de på det, nrk tjener på det og jeg blir fornøyd.

Nrk holder sitt fra NIX til seg. Telenor holder sitt fra NIX til meg. Jeg betaler så telenor for å få bruke en liten promille av deres kapasitet.

PS: Nei, jeg har ikke telenor. Er heldigvis på fiber som har eget nett.

Endret av magnus
Lenke til kommentar

Eller om de stor tjenestetilbyderne (NRK, TV2, DnB, VG etc) tok seg et møte og fant ut at de stoppet sine tjenester for alle i Telenor's nett en stund.

8925806[/snapback]

Det hadde bare vært "KONGE". Men jeg tviler på at det skjer.

Lenke til kommentar

hei

som en reaksjon ot dette så burde folk sende mail til forskjellige steder som deler torrents og som er for fri deling av informasjon.

Veldig mange er kanskje klar over at piratebay.org stengte all trafikk fra en isp i sverige inn til piratebay's servere da de prøvde å bremse brukerne's torrent nedlastinger. Noe som førte til masseflukt fra denne isp'en i sverige. Det er såpass mange brukere av disse torrentnedlastings sidene, at folk vil bytte isp hvis de ikke får brukt f.eks piratebay.org

Nå aner jeg ikke om piratebay.org har mulighet til å stenge telenor brukere, siden dette går over landegrensene osv, (hakke så mye peil) men fildeling er en utrolig kraftig måte å få folk til å bytte isp, siden det er såpass utbredt.

Jeg bruker selv telenor og vurderer sterkt å bytte til noen andre hvis ikke telenor trekker seg fra denne planen.

Lenke til kommentar
hei

som en reaksjon ot dette så burde folk sende mail til forskjellige steder som deler torrents og som er for fri deling av informasjon.

Veldig mange er kanskje klar over at piratebay.org stengte all trafikk fra en isp i sverige inn til piratebay's servere da de prøvde å bremse brukerne's torrent nedlastinger. Noe som førte til masseflukt fra denne isp'en i sverige. Det er såpass mange brukere av disse torrentnedlastings sidene, at folk vil bytte isp hvis de ikke får brukt f.eks piratebay.org

Nå aner jeg ikke om piratebay.org har mulighet til å stenge telenor brukere, siden dette går over landegrensene osv, (hakke så mye peil) men fildeling er en utrolig kraftig måte å få folk til å bytte isp, siden det er såpass utbredt.

Jeg bruker selv telenor og vurderer sterkt å bytte til noen andre hvis ikke telenor trekker seg fra denne planen.

8928585[/snapback]

I totally agree!

Kommer nok til å bytte til NextGentel eller noe liknende om telenor ikke trekker disse planene! Tviler på at dem kommer til trekke det for dem er allerede i godt gang med helvette! Sendt ut regninger allrede o.l!

Lenke til kommentar

Det som forhåpentligvis kommer til å skje er at NRK ikke vil betale den kjemperegningen de kommer til å få fra telenor, så istedet kutter de all trafikk til telenor sitt nett. DA blir det nok en massiv kundeflukt fra telenor.

EDIT: gjorde poenget litt tydeligere

Endret av sindreij
Lenke til kommentar

Har vi allerede problemer i Telenors kjølevann?

EVE-Online er ikke å nå hverken med tracing eller noe annet fra mitt telenor abbonement.

Skal vi avbestille telenor i helgen tro.... om ikke dette ordner seg kjapt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du er klar over at det kun er nasjonal trafikk som går over NiX, og at trafikkmengden er gratis, men du betaler for access. Skal du sende noe trafikk mot f.eks USA så går dette via transittprovidere som tar betalt for datamengden. NiX er et fristed for nasjonal trafikk, hvor Telenor nå ikke lenger er villig til å være med og personlig skjønner jeg de faktisk ganske godt.

Personlig tror jeg Telenor bare prøver å overbevise andre større internasjonale transittselskaper at de er en Tier 2 provider ved å kutte sine "gratis bånd" mot Tier 3 providere.

8919183[/snapback]

Når Telenor kobler seg ned fra NIX så forsvinner ikke tilgangen til NRK sine sider. De bare går en annen vei. Greit nok at dette vil kunne gi Telenor-kundene en dårligere hastighet mot NRK, men nå er jo f.eks Nett-TV noe som drar ganske mye båndbredde når det unicastes. Dersom NRK ønsker å spy ut store mengder data i Telenor sitt nett så synes jeg det ikke er rart at Telenor mener de burde betale en liten del av kaken, slik de får betalt når andre leverandører benytter seg av transitleverandører for å pushe data inn i Telenor sitt nett.

Og hvor jobber du hos Telenor?

Du har peiling? Nei

Du svarer ikke og sier ikke hvor mange linjer, eller peering vi har mot utlandet?

Ser mange som spiller, men hva om dere kjører en: i dos vindu

Tracert www.vg.no

Eller en hvilken som helst ip adresse

Så ser dere hvordan linja er, eller hvor mange servere dere må innom

Når det gjelder NRK.. De sitter og leverer hele arkivet- det er en del og hvorfor skal de betale mere for att vi skal se det. ?

Nix, peering og routing har og er en standard isp deler på.

Er ikke rart vi ligger langt etter.

Så mange idioter som svarer

Lenke til kommentar
Har vi allerede problemer i Telenors kjølevann?

EVE-Online er ikke å nå hverken med tracing eller noe annet fra mitt telenor abbonement.

Skal vi avbestille telenor i helgen tro.... om ikke dette ordner seg kjapt.

8929344[/snapback]

Skulle de ikke koble seg av 1. juli?

Lenke til kommentar

har Telenor samme virkelighetsoppfatning som rotekoppene på Norges aller største barnehage ?

sier at det er bra at mest mulig av befolkningen bør ha internnett, lover at de skal hjelpe til med utbygningen for dem som ikke har råd og så i neste omgang gjør det vanskeligere for de som virkelig ønsker å bygge ut linjene .

ps: Norges største barnehage er stortinget for dem som ikke forsto det

Lenke til kommentar
Og hvor jobber du hos Telenor?

Du har peiling?    Nei

.....

Så mange idioter som svarer

Spennende utsagn :roll:

sier at det er bra at mest mulig av befolkningen bør ha internnett, lover at de skal hjelpe til med utbygningen for dem som ikke har råd og så i neste omgang gjør det vanskeligere for de som virkelig ønsker å bygge ut linjene .

Nøyaktig hvilke leverandører er det som bygger ut eget nett der det ikke er økonomisk forsvarlig som nå vil få vanskligheter med at TN trekker seg ut av NIX?

Endret av Vannpistol
Lenke til kommentar
hvor stammer dette "hatet" mot telenor fra? er det fordi noen man kjenner har mistet modemet i gulvet og telenor nekter å erstatte ett som er i stykker, eller er det folk som av en eller annen grunn har grunn til å frykte den største leverandøren?

Tja, mitt "hat" mot Telenor stammer blant annet fra en nettlinje som over en periode på omtrent 2 måneder falt ut daglig i kortere perioder uten at en eneste sjel hos Telenor viste vilje til å prøve å finne noe feil tross titalls henvendelser.

Med min nye ISP har jeg i løpet av det siste året opplevd 2 feil. En gang defekt router hvor ny ble sendt express etter en rask telefonsamtale med support som svarte på telefon i løpet av 15 sekunder. Ny router mottat dagen etter. Andre gang var det feil i en sentral. Feilmeldt fra meg ca. kl. 0900 om morgenen. Tekniker sendt ut samme dag og jeg var på nett igjen samme ettermiddag.

Support er noe jeg adri har opplevd fra Telenor og jeg er glad jeg nå ikke lenger har noe privat tilknytning til dette selskapet.

Lenke til kommentar

8925806[/snapback]

Når NGT prøvde å ta betalt av NRK sist vinter så strupet NRK hastigheten mot hver enkelt NGT-kunde. Dette var utrolig effektivt, fordi da fikk NGT en klageflom som gjorde at de måtte søke retrett etter noen få dager.

Etter min mening burde alle som blir presset av Telenor gjøre tilsvarende for å få stoppet dette tullet en gang for alle. Gi Telenorkunder ISDN hastighet nå! Telenor oppfører seg som kongen på haugen og truer, men de skal være klar over at ingen er usårbare på nettet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...