Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX

Anbefalte innlegg

De sender ikke ut "ting" gratis i Telenors nett. De betaler allerede for den linja de bruker, og vi som kunder betaler for å hente disse "tingene" Med den logikken din så hadde det ikke eksistert noe internett i det hele tatt. Skulle innholdstilbydere betale ALLE ISPer i HELE verden penger for å kunne sende "ting" inn i sine nett?

8922622[/snapback]

NRK betaler penger for å sitte på NIX, Telenor har betalt for å sitte på NIX, men ønsker ikke dette lenger. Vil det ikke være normalt at det er NRK som står for utgiften ved å koble seg til Telenor sitt nett, når de (NRK) ønsker å levere/selge sitt produkt gjennom denne kanalen?

Jeg tror problemet her bunner i at veldig få mennesker kjenner til hvordan Internett-trafikken i Norge fungerer (eller generelt). Folk blåser opp alle nyhetssaker for å få lesere. Jeg skal like å se den dagen Telenor tar ned koblingen sin til NIX for å se hvor lite trafikk som forsvinner.

En annen ting er at jeg synes det er totalt LATTERLIG at NRK vil sende ting gratis ut i Telenor sitt nett.

8922219[/snapback]

NRK sender ikke "ting gratis ut i Telenors nett" som du hevder.

Teskjemodus:

Det er du som ber NRK om å få høre på nettradio eller se på et dagsrevyinnslag. NRK sier ja, og sender det gjennom det nettet som du har betalt Telenor for å få tilgang til.

TV2, når du spør dem om tilsvarende, sier også ja, det koster kr x som du må betale først så skal vi sende det gjennom det nettet som du har betalt Telenor for å få tilgang til.

/Teskjemodus

8922659[/snapback]

Når Telenor kobler seg ned fra NIX så forsvinner ikke tilgangen til NRK sine sider. De bare går en annen vei. Greit nok at dette vil kunne gi Telenor-kundene en dårligere hastighet mot NRK, men nå er jo f.eks Nett-TV noe som drar ganske mye båndbredde når det unicastes. Dersom NRK ønsker å spy ut store mengder data i Telenor sitt nett så synes jeg det ikke er rart at Telenor mener de burde betale en liten del av kaken, slik de får betalt når andre leverandører benytter seg av transitleverandører for å pushe data inn i Telenor sitt nett.

Satt veldig på spissen så blir det nesten som om Statens Vegvesen finner ut at nye E6 skal gå rett igjennom hagen din og ikke kompansere deg for at de tar en del av eiendommen din.

8922219[/snapback]

Helt feil sammenligning. Denne sammenligningen fungerer ikke i det hele tatt, da veiene er offentlige, og nettet består av mange ulike private "veier". Det kan heller på ingen måte sammenlignes med at "staten tar en bit av eiendommen din".

Det er ikke "satt veldig på spissen", det er "vrøvl".

8922696[/snapback]

Veiene er offentlige, NRK er offentlig.

Internett er privat på samme måte som din eiendom.

Det offentlige ønsker å benytte seg av din eiendom for å levere sitt produkt til folkemassen.

Hvordan er dette helt forskjellig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, NRK skal ikke betale Telenor, eller noen andre for den saks skyld, noe som helst utover det de allerede betaler for den linja de bruker. Som Telenorkunde er det JEG som betaler Telenor for å kunne se webtv fra NRK. Hvorfor i all verden skal NRK betale Telenor fordi jeg bruker tjenesten deres, når jeg allerede har betalt for det?

Endret av Newman
Lenke til kommentar
Nei, NRK skal ikke betale Telenor, eller noen andre for den saks skyld, noe som helst utover det de allerede betaler for den linja de bruker. Som Telenorkunde er det JEG som betaler Telenor for å kunne se webtv fra NRK. Hvorfor i all verden skal NRK betale Telenor fordi jeg bruker tjenesten deres, når jeg allerede har betalt for det?

8923262[/snapback]

Helt enig!

Telenor burde klare seg med betaling fra oss, og ikke innholdslevrandøren.

NRK har en side.

Telenor har ett nett.

NRK tvinger ingen til å se på siden dems, og skal derfor heller ikke bli tvunget til å betale noe. Det er VI, kundene som betaler hva VI vil se. NRK er jo bare en innholdslevrandør som vi betaler telenor for å klare å se på!

Endret av Pålarn
Lenke til kommentar

Ringte telenor i går og de fortalte meg at dette ikke kom til å berøre meg som privatkunde.

Dette var før jeg rakk å lese igjennom hva dette virkelig betyr.

Syntes det er trist at telenor som jeg har hatt internett fra i 5-6år (og er fornøyd med) skal kødde det til sånn.

Blir nok snart nødt til å finne meg en annen ISP hvis de fortsetter med dette.

Driter egentlig i om jeg merker noe eller ikke til det, det er prinsippet...

Lenke til kommentar
Telenor bør være meget forsiktig når det kommer til å proklamere sikkerhet i øst og vest.

Flere online mailservere ligger på offisielle svartelister over spam, noe Telenor er kjent med så de er nok ikke beste gutten i klassen hva sikkerhet anngår.

8914809[/snapback]

En av fordelene ved å trekke på årene, er å huske at det ikke er et nytt fenomen:

http://www.digi.no/php/art.php?id=56039

Lenke til kommentar
Typisk Stjelenor. Har ikke vært kunde av dem på 6 år pga slike ting... Håper de gjør dette, mister masse kunder og får staten på nakken.

8902390[/snapback]

Har ikke vært Stjelenorkunde siden jeg sa opp Datapak abbonementet mitt. Det var vel i 1987 eller noe. :hmm:

De het vel Stjeleverket på den tiden? :cool:

For de som ikke har hørt om Datapak, var dette en måte å f.eks. ringe opp BBS'er som befant seg utenfor lokaltakst (med analogmodem - dette var pre-internett)

Man ringte til lokaltakst, men de tok seg betalt pr. byte. Tror ikke jeg sparte så mye på det, men jeg kom iallefall i kontakt med BBB (Bergen By Byte :dribble: ) uten å snylte så alt for mye på foreldrenes telefonregning :innocent:

På den tiden tok det liksom en halvtime å laste ned en skjermkortdriver :roll:

Tidene forrandrer seg, men enkelte ex-monopolbedrifter har visst ikke fått med seg dette :ermm:

Lenke til kommentar
På den tiden tok det liksom en halvtime å laste ned en skjermkortdriver

gjør det fortsatt til tider. er så jeg undres hva dem stapper i filene...

8924209[/snapback]

Hva de putter i driverene kan jeg jo stille meg bak :)

Sjekket nyeste XP driver til Nvidia 8xxx akkurat nå. Den var på 46MB, noe som ikke en gang hadde fått plass på min harddisk på den tiden :p

Men det tok under et minutt, hva slags linje har du egentig? :ohmy:

Den gangen fikk man jo plass til alle maskinens drivere på en 1,44MB diskett!

Var jo snakk om 2400 baud når man hadde et SKIKKELIG modem :thumbup:

Lenke til kommentar
Helt enig!

NRK har en side.

Telenor har ett nett.

NRK tvinger ingen til å se på siden dems, og skal derfor heller ikke bli tvunget til å betale noe. Det er VI, kundene som betaler hva VI vil se. NRK er jo bare en innholdslevrandør som vi betaler telenor for å klare å se på!

8923334[/snapback]

Ja, det er jo noe som skurrer her :hmm:

Har både internett og kabel-TV fra Chello (eller hva de heter om dagen)

Skulle gjerne hatt Discovery og Animal Planet - og gjerne Canal + og flere filmkanaler på TV'n min...

Man da må jeg betale penger til Chello (eller hva de heter om dagen)

Telenor mener altså at på internett skal dette være motsatt?

Om jeg var kunde hos Telenor internett skulle liksom internettversjonen av Discovery og Animal Planet betale DEM for at jeg skulle se få se på programmene deres?

Må vel sitere kanalen jeg har på TV nå, National Geographic:

Telenor: Think again :tease:

Lenke til kommentar
Helt enig!

NRK har en side.

Telenor har ett nett.

8923334[/snapback]

Ja, det er jo noe som skurrer her :hmm:

Skulle gjerne hatt Discovery og Animal Planet - og gjerne Canal + og flere filmkanaler på TV'n min...

Om jeg var kunde hos Telenor internett skulle liksom internettversjonen av Discovery og Animal Planet betale DEM for at jeg skulle se få se på programmene deres?

Telenor: Think again :tease:

8924437[/snapback]

Stemmer!

Blir som om Discovery skulle betalt Chello, for at du skal få se på det! + at du måtte betalt Chello! Da får dem betaling både fra Discovery OG deg!

Telenor skal alltid ha både pose og sekk :(

Lenke til kommentar

Da var det sendt en mail til telenor. Håper disse ikke stopper i supportavdelinga. Har også begynt med ett leserinnlegg til diverse aviser hvor jeg forsøker å belyse temaet. Hadde vært veldig fint å få dette ordentlig på dagsorden, slik at flere enn it mediene tar dette på alvor. Ingen med kontakter som kan forsøke å få i gang en skikkelig mediestorm rundt dette? Synes det blir tatt litt for lett på.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Satt veldig på spissen så blir det nesten som om Statens Vegvesen finner ut at nye E6 skal gå rett igjennom hagen din og ikke kompansere deg for at de tar en del av eiendommen din.

8922219[/snapback]

Helt feil sammenligning. Denne sammenligningen fungerer ikke i det hele tatt, da veiene er offentlige, og nettet består av mange ulike private "veier". Det kan heller på ingen måte sammenlignes med at "staten tar en bit av eiendommen din".

Det er ikke "satt veldig på spissen", det er "vrøvl".

8922696[/snapback]

Veiene er offentlige, NRK er offentlig.

Internett er privat på samme måte som din eiendom.

Det offentlige ønsker å benytte seg av din eiendom for å levere sitt produkt til folkemassen.

Hvordan er dette helt forskjellig?

8923091[/snapback]

Fordi det er stor forskjell på å beslagelegge privat eiendom, og å sende ut informasjon på internett. NRK er en tjenesteleverandør som leverer tjenester til Telenors kunder. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan du har kommet på å sammenligne beslageleggelse av privat eiendom med tjenesteleveranser på nettet.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo noe som skurrer her  :hmm:

Telenor: Think again  :tease:

8924437[/snapback]

Eller om VG skulle begynne å kreve betalt av politiske partier, store firma, store fotballklubber, etc, i tillegg til 10eren som kundene betaler for avisen. Hadde blitt opprør da.

Tenk om VG hadde sendt regning til Arbeiderpartiet, med krav om 10 millioner for å sikre dem et visst antall førstesideoppslag, ellers fikk de ta til takke med små notiser langt ut i avisen.

Lenke til kommentar
Da var det sendt en mail til telenor. Håper disse ikke stopper i supportavdelinga. Har også begynt med ett leserinnlegg til diverse aviser hvor jeg forsøker å belyse temaet. Hadde vært veldig fint å få dette ordentlig på dagsorden, slik at flere enn it mediene tar dette på alvor. Ingen med kontakter som kan forsøke å få i gang en skikkelig mediestorm rundt dette? Synes det blir tatt litt for lett på.

8924755[/snapback]

Det er svært vanskelig å få gehør for et så lite ”sexy” tema i media. Dette er selvfølgelig beklagelig, men vi sloss mot nyheter som den ”tragiske” historien om Paris Hiltons fengslig og andre meget viktige nyhetssaker.

Nettnøytralitet er ikke svært fengende ettersom brorparten av Norges befolkning ikke aner hva dette er. Hadde folk hvist hvor alvorlig temaet er kunne det tenkes at man hadde sett et visst engasjement, men slik er det jo ikke.

Jeg er åpen for forslag som kan begrense skaden Telenor kommer til å påføre det Norske samfunn, men her tror jeg vi må sette vår lit til medias samvittighet, politikere og ymse statlige organer.

1180935579548_752.jpgvs.logo.gif

Edit: det med Hvis, vis, hvist, vist, hvisst og visst er ikke så enkelt. Håper jeg fikk det rett. :roll:

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Nå veit jeg ikke helt åssen diskusjonen har artet seg her, men jeg syntes dette er latterlig... Jeg har ALDRI likt telenor noe særlig, og tror flere er med meg nå, nå som de velger å gjøre dette. Håper det aldri kommert til å skje egentlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...