Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har prata med NextGentel nå, og fått ett godt pristilbud hos dem :)

Dem hadde også NULL planer om å melde seg ut av NIX, og at Telenor gjorde det gjorde ingen "skade" med tanke på at dem bruker telenor sine linjer o.l !

8919206[/snapback]

Det har nok ingenting med at NGT benytter telenor sine linjer, men at NGT har egen peering med Telenor utenfor NiX.

Lenke til kommentar

Dem hadde også NULL planer om å melde seg ut av NIX, og at Telenor gjorde det gjorde ingen "skade" med tanke på at dem bruker telenor sine linjer o.l !

8919206[/snapback]

Det har nok ingenting med at NGT benytter telenor sine linjer, men at NGT har egen peering med Telenor utenfor NiX.

8919342[/snapback]

Du har nok mere peiling på dette enn meg, så jeg veit ikke helt det med peering o.l!

Eneste jeg veit er at jeg IKKE skal ha telenor lenger!

Endret av Pålarn
Lenke til kommentar

8919206[/snapback]

8919342[/snapback]

Du har nok mere peiling på dette enn meg, så jeg veit ikke helt det med peering o.l!

Eneste jeg veit er at jeg IKKE skal ha telenor lenger!

8920129[/snapback]

Dette betyr at NGT og Telenor utveksler data på dedikerte samband som går utenom NIX. Som regel har man 2 samband av identisk båndbredde hvor NGT betaler den ene og Telenor betaler den andre. Forskjellen her (i motsetning til f.eks NIX) er at man selv har kontroll over alt, og dersom NGT kjører DDoS mot Telenor så har Telenor muligheten til å sperre NGT ut. Når ting går via NIX så finnes det ingen beskyttelse mot dette, med mindre Telenor ønsker å sperre hele sin tilkobling mot NIX.

Man kan si hva man vil, men ser man på statistikken over trafikk som har gått over NIX de siste årene ser man en økning i trafikk, men på langt nær den økningen man ser på tilsvarende punkter rundt omkring i Europa. Grunnen til dette er enkel, NIX ble satt opp for lenge siden og siden ting fungerer så ser de ingen grunn til å endre på dette. Denne manglende bekymring for trusler som finnes (som vi naive nordmenn tidvis totalt ignorerer) er grunnen til at NIX ikke vokser på lik linje med andre IX'er da et økende antall leverandører velger å route sin trafikk utenom NIX på egen dedikerte linjer slik Telenor nå gjør.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Jeg må overtale faren min om telenor sine problemer, så han ringte telenor og pratet med dem over høyttaler;

Konsulent: Nei, det var ikke noe å bekymre seg for og vi ville ikke merke noen ting.

Lett å overtale en ikkedatakyndig person som f.eks faren min.

Så ga han telefonen til meg, så forklarte jeg alt som sto på Digi.no og Vg.no;

Konsulent: Nei, veit ikke helt hva jeg skal si jeg! Har bare fått beskjed av sjefen min, og si at dere ikke skal bekymre dere!

Dere kommer ikke til å merke noen ting!

Jeg: Det står jo svart på hvitt på internett at dere skal sende ut regninger til innholdslevrandører og ta betalt for at vi som er telenor kunder skal få bra hastighet på siden dems.

Konsulent: Vi skal ikke ta betalt av innholdslevrandørene!

Jeg: Dere har jo allerede begynt å sende ut regning til f.eks Schibsted!

Han: Hmm....

Jeg: Der står det jo SVART på HVITT:

Skal rundt 60 prosent av norske internett-brukere få se ditt innhold, må du inngå en avtale med oss.

Han: For å være ærlig så har jeg ikke satt meg inn i det der jeg!...

Jeg: Neivell... Men da er det vel kanskje feilinformasjon alt som står på internett da?

Han: Ja, det er det! Ikke noe å bekymre deg for, du merker ingenting!

Øøøøh... Ok!

Lenke til kommentar
Telenorkunder - bytt leverandør og oppgi begrunnelsen.

Andre - Ta kontakt med ISPene deres, fortell at dere vil bytte til annen leverandør hvis leveransen skjer med Telenor som underleverandør (ut over kobberet inn i huset).

Og alle oss andre burde sende spørsmålet til våre egne ISP'er om de også har planer om å trekke seg fra NIX.

Vil ikke dette bety at Telenor sine kunder vil bruke lengre tid på å komme inn på de serverparkene som ikke er tilknyttet Telenors nett, men f.eks NGTs? Dermed ville vel Telenors egne kunder klage på tregere tilkobling, ville de ikke?

Og etter at NRK og Schibsted har sagt nei, så ser jeg ikke noe annet enn at Telenor skyter seg selv i foten med dette opplegget sitt. Men er det som gjør tankearbeidet der ute på Fornebu?

Men hvis andre medieselskaper sender data gjennom andre ISPers direktetilkobling, betyr det at ISPene må betale dyre dommer for nye direktelinjer istedenfor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmmm...

Det kunne jo vært kjekt om NRK, TV2, DnB og andre store tjenesteleverandører tok seg et møte og bestemte seg for å IKKE levere til kunder i Telenor sitt nett. (Evt. sende regning for å åpne igjen)

Altså "ta en Telenor" bare motsatt vei.

Om noen av de store gikk sammen ville de vel antagelig fått den gemene Telenor bruker til å reagere....

Lenke til kommentar
Hmmm...

Det kunne jo vært kjekt om NRK, TV2, DnB og andre store tjenesteleverandører tok seg et møte og bestemte seg for å IKKE levere til kunder i Telenor sitt nett. (Evt. sende regning for å åpne igjen)

Altså "ta en Telenor" bare motsatt vei.

Om noen av de store gikk sammen ville de vel antagelig fått den gemene Telenor bruker til å reagere....

8922138[/snapback]

Helt enig i det du sier der :)

Telenor ville mistet masse kunder!

Blir vel mest sannsynlig NGT her da :D 20mb linje :love:

Lenke til kommentar
Telenorkunder - bytt leverandør og oppgi begrunnelsen.

Andre - Ta kontakt med ISPene deres, fortell at dere vil bytte til annen leverandør hvis leveransen skjer med Telenor som underleverandør (ut over kobberet inn i huset).

Og alle oss andre burde sende spørsmålet til våre egne ISP'er om de også har planer om å trekke seg fra NIX.

Vil ikke dette bety at Telenor sine kunder vil bruke lengre tid på å komme inn på de serverparkene som ikke er tilknyttet Telenors nett, men f.eks NGTs? Dermed ville vel Telenors egne kunder klage på tregere tilkobling, ville de ikke?

Og etter at NRK og Schibsted har sagt nei, så ser jeg ikke noe annet enn at Telenor skyter seg selv i foten med dette opplegget sitt. Men er det som gjør tankearbeidet der ute på Fornebu?

Men hvis andre medieselskaper sender data gjennom andre ISPers direktetilkobling, betyr det at ISPene må betale dyre dommer for nye direktelinjer istedenfor?

8922022[/snapback]

Telenor har peering-avtale med NGT og det er lenge siden Telenor hadde peering med NGT over NIX hvis jeg ikke tar helt feil. Sansynligvis vil man ikke merke større problemer ved at Telenor kobler seg av NIX. Folk vil peere over hverandre. Dersom NRK ikke vil peere med Telenor direkte så vil du få en peering f.eks via NGT. Dvs at du kanskje vil få 2 hop lenger mot NRK Nett-TV. NGT sitter med 10Gbit mot NIX så de gir nok bøtte faen i om NRK pusher Telenor-trafikken sin over dems link, gitt at det ikke går ut over NGT sin Telenor-link. Med tanke på at snittet på trafikk over NIX er ca. halvparten av NGT sin link dit... så er neppe det verdens største problem.

Jeg tror problemet her bunner i at veldig få mennesker kjenner til hvordan Internett-trafikken i Norge fungerer (eller generelt). Folk blåser opp alle nyhetssaker for å få lesere. Jeg skal like å se den dagen Telenor tar ned koblingen sin til NIX for å se hvor lite trafikk som forsvinner.

En annen ting er at jeg synes det er totalt LATTERLIG at NRK vil sende ting gratis ut i Telenor sitt nett. Hva mener folket om f.eks at TV2 skulle betalt Telenor for å sende TV2-sumo eller hva nett-TV'en dems heter ut til Telenor. TV2 tar betalt for Nett-TV-tjenesten sin siden de er en reklamefinansiert tv-kanal. NRK får inn "reklameinntektene sine" via NRK-lisensen. Telenor som ikke er et statlig selskap skal ikke bli pålagt å la et statlig selskap få sende ut sine ting gratis. Satt veldig på spissen så blir det nesten som om Statens Vegvesen finner ut at nye E6 skal gå rett igjennom hagen din og ikke kompansere deg for at de tar en del av eiendommen din.

Lenke til kommentar
Telenor som ikke er et statlig selskap skal ikke bli pålagt å la et statlig selskap få sende ut sine ting gratis. Satt veldig på spissen så blir det nesten som om Statens Vegvesen finner ut at nye E6 skal gå rett igjennom hagen din og ikke kompansere deg for at de tar en del av eiendommen din.

8922219[/snapback]

NRK sender ut sine ting på lik linje med andre, Telenor leverer en linje til sine kunder og det er ikke opp til Telenor og begrense eller bestemme hva kundene bruker dette til.

Lenke til kommentar

De sender ikke ut "ting" gratis i Telenors nett. De betaler allerede for den linja de bruker, og vi som kunder betaler for å hente disse "tingene" Med den logikken din så hadde det ikke eksistert noe internett i det hele tatt. Skulle innholdstilbydere betale ALLE ISPer i HELE verden penger for å kunne sende "ting" inn i sine nett?

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet her bunner i at veldig få mennesker kjenner til hvordan Internett-trafikken i Norge fungerer (eller generelt). Folk blåser opp alle nyhetssaker for å få lesere. Jeg skal like å se den dagen Telenor tar ned koblingen sin til NIX for å se hvor lite trafikk som forsvinner.

En annen ting er at jeg synes det er totalt LATTERLIG at NRK vil sende ting gratis ut i Telenor sitt nett.

8922219[/snapback]

NRK sender ikke "ting gratis ut i Telenors nett" som du hevder.

Teskjemodus:

Det er du som ber NRK om å få høre på nettradio eller se på et dagsrevyinnslag. NRK sier ja, og sender det gjennom det nettet som du har betalt Telenor for å få tilgang til.

TV2, når du spør dem om tilsvarende, sier også ja, det koster kr x som du må betale først så skal vi sende det gjennom det nettet som du har betalt Telenor for å få tilgang til.

/Teskjemodus

Lenke til kommentar
Satt veldig på spissen så blir det nesten som om Statens Vegvesen finner ut at nye E6 skal gå rett igjennom hagen din og ikke kompansere deg for at de tar en del av eiendommen din.

8922219[/snapback]

Helt feil sammenligning. Denne sammenligningen fungerer ikke i det hele tatt, da veiene er offentlige, og nettet består av mange ulike private "veier". Det kan heller på ingen måte sammenlignes med at "staten tar en bit av eiendommen din".

Det er ikke "satt veldig på spissen", det er "vrøvl".

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...