Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX

Anbefalte innlegg

jeg skjønner bare ikke ståheien rundt dette temaet her på forumet. bytt leverandør da vel..

8906570[/snapback]

Det er dessverre alt for mange i Norge som ikke har en fjerneste aning om hva saken handler om eller hvorfor folk reagerer så sterkt på det.

8907844[/snapback]

Det er grunnen til at dette er et så usedvanlig viktig og dagsaktuelt tema.

det er ett aktuellt tema for de som bruker torrent og andre ting fra nettet enn ren surfing. for folk flest vil det være at facebook, astalavista og andre tullballsider vil gå tregere. for praktisk talt alle andre vil det være ett fett.

OG; jeg syns det på høy tid å angripe det anarkiet som internett er. ved å innføre pris pr. nedlastet enhet vil man strupe torrent, pirat og alskens ulumskheter. jeg ser INTET negativt med dette forslaget. heller tvert i mot. som tidligere skrevet i andre poster er jeg for den gamle gode "kvoten" som man betalte for. de som bruker nettet til å laste ned musikk, film og programmer de ikke har betalt for må betale mer. simpelten genialt..

8908781[/snapback]

Nå virker det som du ikke har snøring på hva internett pr. dags dato faktisk er. Internett er ikke kun for å gi informasjon og andre nyttige ting til jobb/skole. Internett er en "fri arena" hvor ytringsfrihet og frihet generelt står høyt. Dessuten vil ikke dette kun gå ut over torrents og piratvirksomhet. Det kan gå ut over dette, men sansynligheten for at du finner en torrentside som ikke er sperret er jo fortsatt ganske høy. Problemet er hvis f. eks. VG nekter å betale telenor for å holde VG på høyhastighetslinja, eller hvis telenor kjøper opp aksjer i en avis. Da har de muligheten, og kan fort finne på å gjøre det, til å strupe ned linja ut fra VG slik at de tvinger forbrukerne til å bruke det som passer telenor. De kan også stenge bloggere og andre meningsytrere (kom ikke på noe bedre ord) som taler imot telenor/ting telenor har interesser i, og dermed begrense vår grunnlovsrettede ytringsfrihet.

Telenor : dyrt og  middels kvalitet.

enkelte steder greier de ikke å ha en skikkelig nød telefonlinje.

noen ble nektet  bredband fordi terminalene ikke hadde kapasitet  og de ønsket heller ikke opgradering

heldig vis har  jeg ingen ting med dem å gjøre

jeg har i grunnen aldri  likt Telenor .

det kan da ikke være  meningen at  man skal betale  flere  ganger  for  samme tjeneste ( kunde -> Telenor , kunde->TV2-> Telenor)

8908885[/snapback]

jeg sitter med ansvaret for ca 120 mennesker som jobber mye hjemmefra. og de har alskens leverandører som sin ISP. ingen, gjentar og gjentar, ingen, har bedre support enn telenor.

den vanligste greia jeg opplever når folk kommer gjennom til meg med sine problemer er at de selv har pissa på leggen og gir leverandøren skylda. hvor stammer dette "hatet" mot telenor fra? er det fordi noen man kjenner har mistet modemet i gulvet og telenor nekter å erstatte ett som er i stykker, eller er det folk som av en eller annen grunn har grunn til å frykte den største leverandøren?

noe henger ikke på greip her.. kanskje litt for mye tv2 hjelper deg..

8909096[/snapback]

Dette har ingenting med hvem som har best support å gjøre eller hvordan internett er pr. dags. dato, men hvordan Telenor kan endre internett og begrense mulighetene og friheten som finne på internett.

Noen som har laget en petition? Signerer villig.

8909901[/snapback]

Har lagd et opprop

Det kan signeres her:

Opprop.no

8910034[/snapback]

Har skrevet under på den andre linken din. Problemet er at ett opprop ikke holder. 95% av norges internettbrukere har ikke peiling på hva dette kan forårsake. Derfor trengs det folkeopplysning. Jeg oppfordrer derfor til en diskusjon om tiltak som kan gjøres for å få opplyst den vanlige internettbruker, siden dette er det eneste som kan få nok kunder bort fra telenor. Det er også viktig at folk blir bevisst hva som skjer rundt dem, også på det digitale planet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis noen greier å skrive det saken handler om, enkelt og sjokkerende. Kan jeg spamme folk på blink/MSN (etc.) med det.

Lenke til kommentar
Jeg blir litt forvirret av disse artikkelene. De skriver som om det skal gjelde alle, men det gjelder da bare telenorkunder (og evt. kunder som har ISP som bruker telenor sine sentraler/linjer)?

Edit: Er det sånn at telenor kan gjøre så telenorkunder kobler til kunder og servere som bruker telenor fortere enn andre?

Hvorfor skal f.eks. Google ville betale et lite selskap som telenor for at telenors kunder ikke skal få treigere søking? La oss si at telenor har 1-2 mill kunder (aner ikke om dette stemmmer, men det er sikkert ikke så altfor feil). Antall personer som bruker Google er nok veldig mange ganger større en det så telenors kunder utgjør en svært liten del av dette. Har vanskelig for å tro at Google vil betale for dem da.

8915947[/snapback]

Google-trafikk kan ikke sammenlignes med streaming. Wild guess vil anslå at 10 NRK Nett-TV-brukerne bruker mer båndbredde enn alle google-brukerne hos Telenor. Google er heller ikke tilkoblet NiX så vidt meg bekjent og dermed går trafikken via en transitprovider. Ved at Telenor lar disse sende data inn i nettet sitt, så får Telenor sende data inn i nettet dems noe de er interessert i. Uten denne inngående trafikken ville de måtte betalt mer for den utgående. Her er alt er spill, hvor NiX har vært et fristed hvor man kun betaler for access, men ingenting for mengden data som går over.

På en måte så skjønner jeg Telenor, hvorfor betale penger for at andre innholdsleverandører skal levere tjenester i ditt nett.

8915004[/snapback]

Men innholdsleverandørene har jo allerede betalt for å levere tjenester i nettet i form av båndbredde! Nå skal de måtte betale enda en gang til for å få krav på den tjenesten de allerede har kjøpt?

Hadde blitt akkurat det samme om vi først måtte betale for bredbånd, for så betale enda en gang til for å få en garanti for at vi får den hastigheten vi allerede har betalt for!

8916999[/snapback]

Ta f.eks NRK, de har jo ikke betalt en eneste krone til Telenor. Det Telenor ønsker å oppnå er at NRK danner en direkte forbindelse inn i Telenor sitt nett i stedet for at dette skal gå over NiX hvor Telenor må betale for å være og de har ingen oppetidsgarantier eller lignende. NRK har betalt seg inn på NiX for å pushe ut trafikk i Norge, mens de har Catch hvis jeg ikke husker feil som sin ISP for å surfe nettet selv.

Lenke til kommentar

..............................

Så hvor mange linjer er det ut fra Norge?

Ikke bare se på Nix som har blitt uglesett i lengre tid.

Prøv og se hvor motorveien går videre- ut av landet- tåler det en krig?

Og gjett hvem som ejer linjene videre ut av landet.

Nix er viktig. Men hvem gidder å ta routing og eller eier det?

Vi som har opplevd routing via upc og nederland.... og spiller vet at Norge er totalt avhengig av att Sverige har linjer...

Så hva er tanken bak internett?

= Uavhengige servere ,linjer som ikke kan tas ned eller ødelegges.

Internett ble bygd for krig.

Fordi det ikke skulle kunne gå ned.

Telenor ødelegger alt. Er skremmende..

Internett er og kan bare overleve hvis alle er med og deler.

Lenke til kommentar

Finnes det noen organisasjon mot dette? Slik som i USA. Hvis ikke er det på høy tid at det stiftes en. En som kan ta kontakt med aviser og fortelle folket om hva som faktisk skjer og konsekvensene av dette. Det er viktig å få startet en skikkelig debatt angående dette, det holder ikke med en liten artikkel som avslutter med: "Telenor vil ikke bruker dette til å styre internettrafikken", noe som for så vidt kun er tull. Så fort Telenor skaffer seg interesser ett sted regner jeg med de vil bruke dette for det det er verdt.

Lenke til kommentar

the dark times have begun...

edit:

ser rett og slett ut til at telenor vil ha betalt av alle som ønsker tilgang på deres nett, privatbruker, bedrift, whatever.

på en måte virker det logisk vs det å måtte betale for å slippe inn alle som er koblet til nix. men siden alle andre også betaler for å være på nix, whats the fucking problem? at telenor ikke får en del av nix kaka?

virker som telenor ønsker å være eier og utleier av alle de digitale veiene her i landet.

nei, avslutt telenor som nettverkseier. infrastruktur trenger å være ett felles gode!

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Telenor har begynt å sende "regninger" til innholdsleverandører, selv om de har sagt de ikke kommer til å gjøre det.

http://digi.no/php/art.php?id=386847

8918734[/snapback]

Ja, tok ikke lange tiden før det løftet var brudd. Dvs det kan se ut som de gjorde dette før løftet kom, så da er det ikke løftebrudd, det er istedet en kynisk løgn.

En herlig logikk fra telenor "å leie linjekapasitet koster ikke mer enn en inn.linje for en bedrift", mao vil de at både sender og mottaker skal betale for det kapasiteten koster...

AtW

Lenke til kommentar
En herlig logikk fra telenor "å leie linjekapasitet koster ikke mer enn en inn.linje for en bedrift", mao vil de at både sender og mottaker skal betale for det kapasiteten koster...

8918780[/snapback]

det virker i det store og hele som telenor her prøver å komme seg tilbake i posisjonen firmaet hadde når telenettet var eneste praktiske måte å kommunisere på.

ønsket du å være med å leken så betalte du telenor (televerket) for privilegiet.

virker som dem har gått etter de andre som satt med tilkobling til nix, men som ikke fungerte som isp. altså at dem brukte nix som en "billig" måte å komme inn på telenors nett, uten at telenor fikk noe for det.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Sendte en liten mail til telenor jeg.. hvor jeg utrykker min skuffelse :no:

Håper flere gjor det samme..

Hei

Jeg har vært trofast kunde hos dere i 10 år og jeg syns det er trist at dere gjør et valg som er lite heldig.

Det at dere nå velger å gå ut av NIX er et hån mot friheten og utringsfriheten i norge, og da jeg mener at en slik handling gjør dere lite egnet til å drive videre som ISP må jeg informere dere om at jeg kommer til å avslutte mitt kundeforhold. Jeg vil vente litt for å få mer informasjon, men jeg har allerede innhentet priser og fått tilbud på komplette pakker fra flere av deres konkurenter.

Som stor tilhenger av et fritt åpent nett håper jeg at så mange som mulig følger mitt eksempel dersom dere velger å fulføre disse planene.

Hilsen

En skuffet _________

Lenke til kommentar
..............................

Så hvor mange linjer er det ut fra Norge?

Ikke bare se på Nix som har blitt  uglesett i lengre tid.

Prøv og se hvor motorveien går videre- ut av landet- tåler  det en krig?

Og gjett hvem som ejer linjene videre ut av landet.

Nix er viktig.  Men hvem gidder å ta routing og eller eier det?

Vi som har opplevd routing via upc og nederland.... og spiller vet at Norge er totalt avhengig av att Sverige har linjer...

Så hva er tanken bak internett?

= Uavhengige servere ,linjer som ikke kan tas ned eller ødelegges.

Internett ble bygd for krig. 

Fordi det ikke skulle kunne gå ned.

Telenor  ødelegger alt. Er skremmende..

Internett er og kan bare overleve hvis alle er med og deler.

8918362[/snapback]

Du er klar over at det kun er nasjonal trafikk som går over NiX, og at trafikkmengden er gratis, men du betaler for access. Skal du sende noe trafikk mot f.eks USA så går dette via transittprovidere som tar betalt for datamengden. NiX er et fristed for nasjonal trafikk, hvor Telenor nå ikke lenger er villig til å være med og personlig skjønner jeg de faktisk ganske godt.

Personlig tror jeg Telenor bare prøver å overbevise andre større internasjonale transittselskaper at de er en Tier 2 provider ved å kutte sine "gratis bånd" mot Tier 3 providere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...