sinnaelgen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 tro om Saltenbredband også blir berørt . på tv distribuerer de mange av de samme kanalen som Canaldigital har ( ikke alle) og har tilleggspakke fra canldigital Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor jeg skjønner bare ikke ståheien rundt dette temaet her på forumet. bytt leverandør da vel..8906570[/snapback] Det er dessverre alt for mange i Norge som ikke har en fjerneste aning om hva saken handler om eller hvorfor folk reagerer så sterkt på det. 8907844[/snapback] Det er grunnen til at dette er et så usedvanlig viktig og dagsaktuelt tema. det er ett aktuellt tema for de som bruker torrent og andre ting fra nettet enn ren surfing. for folk flest vil det være at facebook, astalavista og andre tullballsider vil gå tregere. for praktisk talt alle andre vil det være ett fett. OG; jeg syns det på høy tid å angripe det anarkiet som internett er. ved å innføre pris pr. nedlastet enhet vil man strupe torrent, pirat og alskens ulumskheter. jeg ser INTET negativt med dette forslaget. heller tvert i mot. som tidligere skrevet i andre poster er jeg for den gamle gode "kvoten" som man betalte for. de som bruker nettet til å laste ned musikk, film og programmer de ikke har betalt for må betale mer. simpelten genialt.. 8908781[/snapback] Ja fysj, disse vulgære underklassemenneskene som ikke har bedre å finne på enn å overføre Linux-distroer, altså. Hvorfor kan de ikke bruke Windows, de som alle andre? For å si det slik... jeg håper du tuller. 8909108[/snapback] jeg gidder ikke bruke energi på slikt tull.. Endret 21. juni 2007 av Zeph Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Syntes ALLE burte boikotte Telenors(stjeleohors) produkter både når det gjelder telefoni, mobil og internett. 8905629[/snapback] har du ikke annet å komme med er det like greit at du bare leser... 8908726[/snapback] det er ett aktuellt tema for de som bruker torrent og andre ting fra nettet enn ren surfing. for folk flest vil det være at facebook, astalavista og andre tullballsider vil gå tregere. for praktisk talt alle andre vil det være ett fett. OG; jeg syns det på høy tid å angripe det anarkiet som internett er. ved å innføre pris pr. nedlastet enhet vil man strupe torrent, pirat og alskens ulumskheter. jeg ser INTET negativt med dette forslaget. heller tvert i mot. som tidligere skrevet i andre poster er jeg for den gamle gode "kvoten" som man betalte for. de som bruker nettet til å laste ned musikk, film og programmer de ikke har betalt for må betale mer. simpelten genialt.. Så du vil ha bort det beste som skjedd internett fronten siden oppstarten,, at folk kan dele filer uten å ha en dyr server som kun store bedrifter har råd til. Slik som du skriver skulle man tro at du var ansatt av telenor eller noe Dessuten har telenor ønsket teknologi som vuze velkommer og at det ikke var fare for kapasiteten og det er helt den samme som torrent. Det dem vil ha er å tyne bedrifter som nrk for penger for innholdet de har webben og vg osv.. Og de som ikke får råd får treger oppkobling osv.. 8909101[/snapback] aldri vært og kommer aldri å bli ansatt i telenor. hadde jeg vært det hadde jeg kanskje skrevet navnet med stor forbokstav? Endret 21. juni 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Syns det er merkelig med folk som mener at "markedet" vil ordne opp i dette. Har dere tenkt på hvor ufattelig mange uvitene personer det finnes i dette landet, eller som ikke bryr seg? Dette skjønner ikke Ola Normann, så dette er helt klart noe post og teletilsynet bør kikke nærmere på, for det kommer aldri til å bli en storm av vanlige forbrukere som protesterer mot dette tiltaket. 8906986[/snapback] Veldig godt poeng. Antallet brukere som faktisk FORSTÅR hva dette innebærer (og aller viktigst hva det kan/vil innebære i fremtiden) er en dråpe i havet i forhold til den totale (og lite tekniske) kundemassen. Tror du dine foreldre f.eks. vil forstå hvorfor noen av nettsiene de bruker plutselig begynner å gå tregere? -Stigma Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 gtbikes:jeg sitter med ansvaret for ca 120 mennesker som jobber mye hjemmefra. og de har alskens leverandører som sin ISP Disse hjemmebrukerne vil kanskje få snurpet linjene sine mot kontoret pga dette. Hvordan vil da hjemmekontorløsningene dine fungere? Har de kun e-post? Eller jobber de via en portal, via citrix el? VPN, SSL? Hmm spennende. EDIT: Høres ut som en liten hodepine right there 8909122[/snapback] hei Theo343.. vi er faktisk villig til å betale for å få langt mer for pengene enn hva vi får i dag. jeg/vi er villig til å angripe bedriftsøkonomene hos oss til å gi mer penger for å kjøpe plass i form av båndbredde. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Syns det er merkelig med folk som mener at "markedet" vil ordne opp i dette. Har dere tenkt på hvor ufattelig mange uvitene personer det finnes i dette landet, eller som ikke bryr seg? Dette skjønner ikke Ola Normann, så dette er helt klart noe post og teletilsynet bør kikke nærmere på, for det kommer aldri til å bli en storm av vanlige forbrukere som protesterer mot dette tiltaket. 8906986[/snapback] Veldig godt poeng. Antallet brukere som faktisk FORSTÅR hva dette innebærer (og aller viktigst hva det kan/vil innebære i fremtiden) er en dråpe i havet i forhold til den totale (og lite tekniske) kundemassen. Tror du dine foreldre f.eks. vil forstå hvorfor noen av nettsiene de bruker plutselig begynner å gå tregere? -Stigma 8909175[/snapback] ihht til de foreløpige statutter vil ikke den vanlige bruker bli rammet.. har alle glemt tiden med lavere båndbredde?? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hvorfor? det er enkelt å svare på. Om du sender en over-natten pakke fra en by til en annen i norge, så må pakken sendes via fly. Dette betyr direkte høyere kostnader for frakten av denne pakken i forhold til "vanlig" pakkepost som sikkert går med enten tog eller båt litt avhengig av hvor du sender fra og til. Raskere frakt betyr som regel dyrere fraktmiddel, og dette reflekteres i kostnadene for å sende pakken. På internett finnes det ingen slike ekstra kostnader for prioritering. I utgangspiunktet går all informasjon like fort, og det er kun når du begynner å innføre kunstige begrensninger at noe trafikk vil begynne og gå tregere/fortere enn annen trafikk. Det er derfor ikke en gyldig sammenlikning. -Stigma 8904520[/snapback] Er ikke nødvendigvis noe dyrere framkomstmiddel/kostnad bare fordi man prioriterer posten nei. Det kan være dyrere men kan likegodt være nøyaktig det samme som "treg" post. Forskjellen ligger i at man sorterer ut prioritetsposten i en egen haug og laster den på bilen med én gang og kjører det ut. Når kapasiteten er lav kan dermed "treg" post like raskt om "rask" post, men kostnaden er den samme for postverket. Ergo en helt gyldig sammenligning. Uansett er det heller ikke noe krav om at ting må koste mye å produsere for at det skal kunne settes en høy pris fra produsenten! 8904666[/snapback] Begge disse sammenligningene blir egentlig feil. Den (etter min mening) rette sammenligningen hadde vært om posten sa at mottaker (fordi det i posten vanligvis er sender som betaler, og på nettet er det vanligvis mottaker som betaler) måtte betale ekstra, ellers lar vi med vilje pakken ligge 2 dager ekstra på postkontoret. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Samferdelsdepartementet er nervøse for Telenors makt i det norske internettet og krever nå en full redegjørelse. http://www.digi.no/php/art.php?id=386659 Lenke til kommentar
refs Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Jaja da er det bare å si opp alle abonement som man har med Telenor. Hvis mange nokk gjør det vil de snu. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 før jeg forsvinner i seng; hvordan vil dette påvirke din nettbruk? vil dine piratkoper komme tregere ned til din pc? vil surfing på andre lyssky sider påvirkes? den gjengse befolkning som bruker telenor bruker vg, dagbladet og andre aviser, litt nettbank og kanskje litt annet av ren underholdningverdi. jeg tviler på de kommer til å bli berørt. god natt.. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor jeg skjønner bare ikke ståheien rundt dette temaet her på forumet. bytt leverandør da vel..8906570[/snapback] Det er dessverre alt for mange i Norge som ikke har en fjerneste aning om hva saken handler om eller hvorfor folk reagerer så sterkt på det. 8907844[/snapback] Det er grunnen til at dette er et så usedvanlig viktig og dagsaktuelt tema. det er ett aktuellt tema for de som bruker torrent og andre ting fra nettet enn ren surfing. for folk flest vil det være at facebook, astalavista og andre tullballsider vil gå tregere. for praktisk talt alle andre vil det være ett fett. OG; jeg syns det på høy tid å angripe det anarkiet som internett er. ved å innføre pris pr. nedlastet enhet vil man strupe torrent, pirat og alskens ulumskheter. jeg ser INTET negativt med dette forslaget. heller tvert i mot. som tidligere skrevet i andre poster er jeg for den gamle gode "kvoten" som man betalte for. de som bruker nettet til å laste ned musikk, film og programmer de ikke har betalt for må betale mer. simpelten genialt.. 8908781[/snapback] Her satt jeg og koste meg med Per Aabels revyviser på radioen og før jeg viste ordet av det braste internettet inn i stuen min. Makan! Jeg satt fremdeles og ergret meg over at televisjonen hadde gått over fra sort / hvit til farger da teleks kom til verden. Tenk hvor nedverdiget jeg følte meg. Etter dette kom alskens unyttige saker slag i slag: tekst-tv, personlige datamaskiner, mobiltelefoni og fandens oldemor. Vi bør og må finne måter å bremse utviklingen på. Hvis vi ikke greier dette kan det hende at verden går videre og det vil vi ikke, under noen omstendighet, ha noe av! Endret 21. juni 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Newman Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 gtbikes, har du i det hele tatt LEST artikelen det linkes til i første post? Selvsagt vil det her gå ut over vanlige forbrukere! Hva tror du skjer hvis Nrk nekter å betale og Telenor kniper igjen båndbredden deres? Det er ikke mulig for oss forbrukere å betale oss ut av det her, det er innholdstilbyderne som enda en gang må betale Telenor for å bruke båndbredden de allerede har betalt for, slik at vi får tjenester med akseptabel hastighet/kvalitet. Piratkopiering vil bestå akkurat som i dag, men det kan ta lengere tid å laste ned Torrents. Det vil forøvrig også ramme ca 70 000 nordmenn som spiller WoW, siden alle oppdateringer lastes ned via torrent teknologi. Samme skjer med Linux og demoer som lastes ned fra gamer.no. Sett deg inn i saken før du lirer av deg den ene tullete kommentaren etter den andre! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Er vell kanskje nå NGT og de andre skal få ut fingern og rulle ut backbonet sitt, og få fart på wimax som de var så positive til for en stund siden? Om man klarer å dekke tja, 30% av Norges husholdninger med egne backbones og trådløs aksess tipper jeg telenor vil kjenne det på pungen etterhvert. Forøvrig er dette noe myndighetene må gjøre noe med. Skjer ikke det tror jeg det er på tide å emigrere til søta bror. Får jo uansett mye mer for pengene der Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Nja... Hei ****, jeg tror ikke dette er noen fare. Dette er hva som skjer i de fleste andre lender i verlden uansett, f.eks. i Sverige. Det er mellom ISP'ene som de tar betalt, ikke fra nettstedene. Det handler om en ökonomi som ikke sluttbrukere blir påvirket av egentlig tror jeg. Vi fölger med på slike saker og vi arbeider sammen med f.eks. SONA foundation (www.sonafoundation.org) som overvåker at nettene i Skandinavia blir behandlet på rett måte. // ****, The Pirate Bay Vet nå ikke om svenskene har det så himlade mye bedre. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hmm. Da får det bli Finland da Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 før jeg forsvinner i seng; hvordan vil dette påvirke din nettbruk? vil dine piratkoper komme tregere ned til din pc? vil surfing på andre lyssky sider påvirkes? den gjengse befolkning som bruker telenor bruker vg, dagbladet og andre aviser, litt nettbank og kanskje litt annet av ren underholdningverdi. jeg tviler på de kommer til å bli berørt. god natt.. 8909228[/snapback] Det er jo vanlige betalende brukere som vil merke dette mest. Tenk deg at du abbonerer på IP-TV og får hakking pga at Telenor og leverandøren ikke blir enige om betaling? I vinter prøvde NGT å begrense båndbredden til NRK. Som NGT-kunde fikk jeg alså ikke til å se på NRK i normal kvalitet men kun i 66% av normal bithastighet. Har dette noe med pirater eller lyssky virksomhet å gjøre? Hvem rammes av en slik politikk? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) før jeg forsvinner i seng; hvordan vil dette påvirke din nettbruk? vil dine piratkoper komme tregere ned til din pc? vil surfing på andre lyssky sider påvirkes? den gjengse befolkning som bruker telenor bruker vg, dagbladet og andre aviser, litt nettbank og kanskje litt annet av ren underholdningverdi. jeg tviler på de kommer til å bli berørt. god natt.. 8909228[/snapback] Mine lovlige SSL, VPN, Citrix, FTP, RDP, VNC og Torrent sessjoner vil gå mye tregere. Websites vil oppleves dårligere. Truncated blir stikkordet. site2site VPN koblinger blir rammet. Alt blir rammet. Dere derimot må kanskje omlegge 120 hjemmekontorer til Telenor ADSL for å opprettholde QOS. Men som sagt så betaler dere villig for denne omlegging i valuta, tid og ressurser. Hva får deg til å tro at det kun er ulovlig båndbredde krevende trafikk som er årsaken til motstand? Endret 20. juni 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Newman Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Båndbredde brukt til ulovelig nedlasning er vel omtrent det siste forslaget til Telenor går ut over... Det er lett å plugge en kork i båndbredden til store nettsider samt kjente Torrent trackere, men Telenor må kjøpe mange korker hvis de skal klare å begrense bruken av 100% p2p nettverk som DC... Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Syntes ALLE burte boikotte Telenors(stjeleohors) produkter både når det gjelder telefoni, mobil og internett. 8905629[/snapback] har du ikke annet å komme med er det like greit at du bare leser... 8908726[/snapback] Har du ikke noe annet å komme med enn slike usmaklige kommentarer, så kanskje du selv burde begrense deg til å lese? det er ett aktuellt tema for de som bruker torrent og andre ting fra nettet enn ren surfing. for folk flest vil det være at facebook, astalavista og andre tullballsider vil gå tregere. for praktisk talt alle andre vil det være ett fett. OG; jeg syns det på høy tid å angripe det anarkiet som internett er. ved å innføre pris pr. nedlastet enhet vil man strupe torrent, pirat og alskens ulumskheter. jeg ser INTET negativt med dette forslaget. heller tvert i mot. som tidligere skrevet i andre poster er jeg for den gamle gode "kvoten" som man betalte for. de som bruker nettet til å laste ned musikk, film og programmer de ikke har betalt for må betale mer. simpelten genialt.. 8908781[/snapback] Blir fristet til å stemple noen som nyttig idiot her... Men så plutselig går det opp for meg at du antakelig jobber i Telenor, eller en annen bedrift som skor seg på Telenorkunder. Det du kaller anarki er intet annet enn nett-nøytralitet. Idag har vi et internasjonalt nettverk som er fritt frem å bruke for alle. Ingen kan diskrimineres, ingen stemmer blir kvalt. Alle har like muligheter til å ytre seg, ikke bare de stemmene med feit lommebok. Dette har i bunn og grunn med ytringsfrihet å gjøre. Vi har ingenting å tjene på at bedrifter kan kjøpe seg inn og ta kontrollen over hva vi ser, hører og leser om på nettet. På kort sikt vil vi få et veldig kommersialisert nett, der kun de største bedriftene overlever og får kontroll over all nettbruk. På sikt vil dette kunne gi mer enn bare økonomisk gevinst, men også farlig mye makt samlet på private hender. Den "rene surfingen" du idealiserer er vel ikke noe annet enn å åpne startsiden til Telenor og klikke på alle reklamene og kjøpe det du blir foret med. Ikke legg kredittkortet langt unna maskinen, her gjelder det å la seg fore med det man får... Sider som YouTube (ihvertfall som YouTube har vært frem til nylig) som fremmer uavhengig diskusjon, meningsutvekslinger og videoblogging internasjonalt vil lide under et slikt scenario. Nye og frie P2P-TV aktører vil lide. Alt dette vi nettopp har sett begynnelsen på vil dø under fødselen. Er det slik vi vil ha det? -Visjoner- PS Tilfeldigvis kommer dette rett før lanseringen av digitalt bakkenett (Kan det være at Telenor føler trusselen fra gratis eller rimeligere P2P-TV? Kan det være de vil sikre sin egen lommebok ved å sette en stopper for dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå