Gormers Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Ikke at jeg er uenig i visse sensursaker, men nå skal det også sies at nyhetene bare opplyser om vold, de fleste spill har helt andre elementer enn vold som er mye mer underholdende selv om de også inneholder mye vold (f.eks GTA) mens Manhunt-spillene er en regelrett drapssimulator. Den eneste underholdningsverdien i spillet er å drepe folk på den mest kaldblodige og grusomme måten mulig. Da er det ikke ulovlig å gro litt skepsis. 8911677[/snapback] Han dreper vel for at en fyr skal hjelpe han ut av et mentalsykehus eller noe sånt. Hva handler Saw filmene om da? Lenke til kommentar
Vectrex Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Den eneste underholdningsverdien i spillet er å drepe folk på den mest kaldblodige og grusomme måten mulig. Dette er vel ikke noe nytt? Hva med gressklipperscenen i Braindead? (må være registrert på youtube) http://youtube.com/watch?v=bl03m53RlX8 Skal vi forby denne filmen? Eller kanskje like godt gressklippere og? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Poenget er ikke hva Manhunt 2 handler om, det er egentlig irrelevant. Sakens kjerne er at det blir innlagt sensur mot kunst, ikke ulikt den praksisen man ser i mindre siviliserte deler av verden. For min del kunne Rockstar like gjerne ha laget "Muhammed - the rapist", hvor målet med spillet var å nedlegge jomfruer vha. tvang for deretter å sprenge seg selv i store folkemengder. Ikke forvent at jeg kommer til å kjøpe det, men jeg liker å ha den valgfriheten. Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Jeg er ganske sikker på at jeg hadde kjøpt det spillet Endret 21. juni 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Poenget er ikke hva Manhunt 2 handler om, det er egentlig irrelevant. Sakens kjerne er at det blir innlagt sensur mot kunst, ikke ulikt den praksisen man ser i mindre siviliserte deler av verden. For min del kunne Rockstar like gjerne ha laget "Muhammed - the rapist", hvor målet med spillet var å nedlegge jomfruer vha. tvang for deretter å sprenge seg selv i store folkemengder. Ikke forvent at jeg kommer til å kjøpe det, men jeg liker å ha den valgfriheten. 8911795[/snapback] jeg trodde ikke jeg skulle si at jeg var enig med Larseman på noe politisk, men her er jeg enig Lenke til kommentar
farballa Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 gunfreak, du driter deg veldig ut her... for det første skriver du klønete, og for det andre kommer du med bastante utsagn som virker lite gjennomtenkte og er direkte feil. Hvordan kan du bevise at ingen som har spilt et voldsspill har drept noen? Og du må være ufattelig lite sammfunnsbevisst for å ikke se at volden i dag er økende blant unge. Jeg jobber på 11-12 års trinnet i skolen, og ser tydelig hvordan ungene i dag tar mye lettere på det å slå/sparke hverandre enn hva jeg gjorde. Manglende empati og forståelse for at det gjør vondt å bli slått synes jeg er skremmende. Mange av disse ungene spiller dataspill hele ettermiddagen. Gjerne ekstremt voldelige spill. De snakker om hvordan de kutter, hogger, skyter skallen av, stakk han ned bakfra osv.. dette mener du i hele vide verden med alle dårlige foreldre som finnes, helt sikkert ikke påvirker barn og unge? Rockstar burde satse på annet enn avstumpet vold, gørr og blod. Synes det er helt greit at spillet forbys. Mot sensur? Gå og klag på at yttringsfriheten i Norge er borte i stedet. (Muhammed tegningene...) 8909606[/snapback] Henger meg på deg her. At folk ikke ser problemet med "voldsorgie simulatorer" er for meg helt merkelig. Jobber selv på en ungdomskole og jeg har sett at det er mer "glad-vold" for å kalle det det (slå hverandre på gøy), og munnhuggeri nå enn hva jeg kan huske av tidligere. I Storbritannia har de et kjempe problem med noe de har betegnet som anti-sosial oppførsel som innebærer uprovosert vold, happy slapping, hærværk o.l, blant ungdom. Labour regjeringen har gått langt i å gjøre noe med dette problemet, og det er til og med så utbredt og oppe i media at det har fått sin plass i lærerbøker om britisk kultur. Det er et krav fra folket at en må snu denne trenden, og en måte å gjøre det på er å forby spill som manhunt. Anti-sosial oppførsel så utbredt som den er nå er et nytt fenomen, en kan vri og vende på det så mye en vil, men blant flesteparten av aktivitetene som blir oppfattet som anti-sosial oppførsel ser en tydlig link mot media (film og dataspill). Respekten for menneskeliv, eiendom o.l har gått drastisk ned og mange ungdommer kopierer oppførselen sin fra spill og film. At enkelte her trur at voldspill o.l ikke har noe som helst effekt på ungdom ser jeg på som utrolig naivt. Gutter har alltid lekt krig, de har alltid sloss, men det har tidligere ikke vært utbredt blant et flertall at det er moro å gjøre mest mulig hærværk, eller at det er o.k å stjele om en ikke har penger og at det er normalt å trakkasere hverandre og deres foresatte verbalt og fysisk til den grad at det er langt over grensene for vanlig oppførsel. Empati er også en mer og mer forsvinnende følelse hos en god del, voldsforherligelse er det nye. Det er moro å se på handicapede og le, se på filmklipp hvor mennesker blir skadet/drept på nettet osv. Dataspill må ta sin del av ansvaret, akkurat som resten av mediebransjen. Jo mer realistisk dataspillene blir, jo lavere blir terskelen for å ta med seg oppførselen fra dataverden til den virkelige verden. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg er enig med at man blir påvirket av alt mulig farballa, men jeg synes ikke at det å banne spillet er veien og gå (bare les bakover hvis du vil lese det jeg synes). Jeg vet ad du sikter til gunfreak, men. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Poenget er ikke hva Manhunt 2 handler om, det er egentlig irrelevant. Sakens kjerne er at det blir innlagt sensur mot kunst, ikke ulikt den praksisen man ser i mindre siviliserte deler av verden. For min del kunne Rockstar like gjerne ha laget "Muhammed - the rapist", hvor målet med spillet var å nedlegge jomfruer vha. tvang for deretter å sprenge seg selv i store folkemengder. Ikke forvent at jeg kommer til å kjøpe det, men jeg liker å ha den valgfriheten. 8911795[/snapback] Valgfriheten? Du mener altså at alt er greit så lenge du har valgfriheten? Du mener at alt bør være lov da? La oss si at noen produserer et spill hvor de kan gjøre overgrep mot barn, med kjempegod grafikk og masse detaljer, ville du likt å ha valgfriheten til å kjøpe det spillet? Hvor mye skal vi godta i "valgfriheten" eller det frie markedets navn? Skal vi akseptere at spillfirma/filmindustrien lager hva de vil kun fordi de vet det selger? Kanskje du liker å ha valgfriheten andre steder i samfunnet også? Vi kan jo fjerne alle sperrer for våpen her i landet, alle kan få pistol uten noe sjekk, fordi en må jo ha valget om en vil ha eller ikke? Staten og samfunnet er nødt å legge ned regler for hva som er akseptabelt og ikke, visst ikke så har vi ikke brukt for de. Samfunnet må til en viss grad styres i en rettning som er ønsket, alt kan ikke være akseptert fordi da har ikke samfunnet og staten noe funksjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) En liten sidekommentar til tidligere innlegg. Jeg er helt enig med hva dere skriver, og ser jo helt klart utviklingen i dagens samfunn. Men på den annen side er ikke dette spillet ment for ungdom og barn heller. Greitt nok at Rockstar har gått litt langt i å skildre vold her, ikke første gang de gjør det, men bare å forby spill er ikke å ta problemet med rota. Mener man heller bør bli langt mer restriktiv på hvem som faktisk får lov å kjøpe og spille slike spill. Ikke minst må foreldre ta et større ansvar. edit: og vi får nok en ny debatt her i norge også når spillet blir lansert, gjerne med Laila Dåvøy i spissen! Endret 21. juni 2007 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Den eneste underholdningsverdien i spillet er å drepe folk på den mest kaldblodige og grusomme måten mulig. Dette er vel ikke noe nytt? Hva med gressklipperscenen i Braindead? (må være registrert på youtube) http://youtube.com/watch?v=bl03m53RlX8 Skal vi forby denne filmen? Eller kanskje like godt gressklippere og? 8911785[/snapback] Kverulant. Spill er interaktive. Man ser kanskje i noen tilfeller de samme scenene på dataskjermen og tv-skjermen, men å selv utføre handlingen i et spill blir noe annet. Og ja, selvfølgelig skal vi forby gressklippere. Gud forby. Uansett, jeg er ikke for totalsensur av alt voldelig. Aldersgrense får disse spillene på samme måte som voldelige filmer. Det hindrer ingen i å laste ned hverken filmene eller spillene, men det gjør heller ikke en sensur, så man er like langt samme hva man gjør. Aldersgrensen luker bort en liten del, og det er jo noe. Det største ansvaret hviler nok hos foreldre som må passe bedre på hva barna driver med bak skjermen. Endret 21. juni 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
farballa Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg er enig med at man blir påvirket av alt mulig farballa, men jeg synes ikke at det å banne spillet er veien og gå (bare les bakover hvis du vil lese det jeg synes). Jeg vet ad du sikter til gunfreak, men. 8912077[/snapback] Jeg siktet vel egentlig til de fleste som forsvarer et standpunkt som sier at spill har ingen påvirkning på kulturen vår, det er jo snart en av de største aktivtene og en av de mestselgende mediebransjene. Jeg trur muligens at noen forbud er veien å gå, i alle fall nå i første omgang når aldersgrensene på spill har nesten ingenting å si for hvor gammel brukeren faktisk er. Spillene blir ofte spillt av 12 åringer når de har 18 års aldersgrense. Jeg er enig at en kan lage til et mer lignende system slik som på film, slik at aldersgrensene blir opprettholdt på spillene også. Men samtidig så er det jo en stor forskjell på film og spill, film er noe en ser på, i dataspill er en aktivt deltagende i det som skjer. Og med grafikk og kontroll innevasjoner som er kommet og kommer så blir det bare mer og mer realistisk. For.eks i manhunt 2 skulle en kunne hugge folk ned med Wii-remoten, det har jo mye mer innvirkning på en enn å se noen andre på en film som en vet er fiksjon gjøre det samme. Ja dataspill er fiksjon også, men når en er så aktivt deltagende så blir skillet enda større fra film. Dere husker kanskje de to ungguttene i Storbritannia som drepte en baby etter insperasjon fra en film på 90-tallet? Og en del lignende saker? Når en ser en slik påvirkning fra film så gjør det dataspill enda mer skremmende. Jeg trur det må komme noen relger og restriksjoner på spill, sterkere aldersgrenser, restriskjoner på vold og anti-sosial oppførsel o.l. Det er ikke bra at ungdommen kan rømme inn i en fiktiv verden uten regler, som ligner på den virkelige verden og hvor en kan gjøre hva en vil uten hemmninger,og være deltagere der i sin overgang til voksen alder. Det må bli flere restriksjoner, og om ikke bransjen klarer å legge bånd på seg selv så må den tvinges til det ved forbud av de verste spillene. Lenke til kommentar
vollta Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 HEIA NORGE på akkurat dette punktet her, ett usensurert manhunt2 til wii blir helt rå-moro. Og vi har faktisk aldersgrenser for en grunn det MÅ jo bli opp til butikk-kjedene og foreldrene å håndheve 18-års grensen, jeg mener jeg har også vært ung og spillt voldsspill siden de begynte å fokusere på det jeg har hittil ikke drept noen eller tatt "skade" av det!! voksne folk trenger ikke barnevakter i form av staten\sensur!! Lenke til kommentar
vollta Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 og unger under 18 år bør ikke få kjøpe spillet... Sier seg selv. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) For all del, det er ingen som mener at dersom du spiller mye voldspill eller ser mye på voldsmedier så blir du voldelig. Det er nemlig ikke tilfelle. Men det er desverre slik at risikoen for det øker, flere av påvirkningene vi får fra mediavold (desensitivering, økt frykt og økt aggresjon - særlig blant barn) er medelementer som vanligvis sammen med andre problemer kan få personer i knipe til å ty til vold. Som med sigaretter lar det seg ikke gjøre å påvise et eneste tilfelle hvor sigaretter førte til kreft, eller hvor voldsmedier var dråpen som fikk begeret til å renne over. Men det er likevel ikke vanskelig å se at det er en medvirkende faktor. Selv er jeg generelt mot sensur, men i ekstreme tilfeller er selvsagt grenser helt på sin plass. Dersom Manhunt 2 var kunst syntes jeg de skulle fått lage en utstilling, men siden det selges som et kommersielt produkt i butikkene er det kanskje litt naivt å være så snill med milliardkonsernet som laget det produktet. gunfreak, Du har svært mye faktafeil, hvilke kilder benytter du? Vi er i dag inne i en periode med "historical high levels of violence", analytikere spår at det vil bli verre fremover. Slå sammen mediavold som et begrep som innbefatter dataspill og TV-vold så er vi på bølgelengde der. Husk at det er en veldig liten andel av befolkningen som er voldsforbrytere, så dersom 1% av befolkningen skulle bli voldelig ville dette ha mangedoblet antallet voldsepisoder. En bitteliten endring i andelen av befolkningen som er kriminelle gir en enorm endring i kriminalitet. Pottit, Selv husker jeg et basketak jeg havnet i på barneskolen. Du som jobber med barn er kanskje ikke overrasket over hva medelevene gjorde. De samlet seg i en stor flokk, laget en fin "slossering" og ropte i kor "Mere blod! Mere blod!". De jublet og lo, det var skikkelig morsomt. To stykker ble skadet, men det var kanskje med på å gjøre det enda mer morsomt. Vectrex, Problemet kan være foreldre som gir blaffen, men glem ikke at selv om du så fjerner både TV og datamaskin fra huset ditt så tilbringer barnet tid hos venner også. Det hjelper mye å være bevisst på dette som forelder, men det er ikke bare foreldre sin skyld. Samfunnet må ta litt ansvar også. Endret 21. juni 2007 av Pycnopodia Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Valgfriheten? Du mener altså at alt er greit så lenge du har valgfriheten? Du mener at alt bør være lov da? La oss si at noen produserer et spill hvor de kan gjøre overgrep mot barn, med kjempegod grafikk og masse detaljer, ville du likt å ha valgfriheten til å kjøpe det spillet?8912097[/snapback] Jeg hadde nok aldri kjøpt og fordømt spillet nord og ned. Men, jeg ville ikke nektet forhandlere å føre spillet. Hvor mye skal vi godta i "valgfriheten" eller det frie markedets navn? Skal vi akseptere at spillfirma/filmindustrien lager hva de vil kun fordi de vet det selger? 8912097[/snapback] Ja, det mener jeg. Spill er en kunstform. Jeg mener at kunst ikke skal sensureres, uansett hva innholdet er. Med en gang man begynner å sensurere noe så gir det grobunn for at andre grupper skal få presset gjennom sine meninger vha. lobbyvirksomhet. Kanskje vi ikke får se noe Diablo III hvis den norske kirken mener det er blasfemisk (noe søkt eksempel, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener)? Kanskje du liker å ha valgfriheten andre steder i samfunnet også? Vi kan jo fjerne alle sperrer for våpen her i landet, alle kan få pistol uten noe sjekk, fordi en må jo ha valget om en vil ha eller ikke? 8912097[/snapback] Eksepsjonelt søkt eksempel. Spill skader ikke (om man ser bort fra de skarpe kantene på DVD-platene), noe derimot våpen gjør. Man har i dag et valg om man anskaffe seg våpen eller ei, men det er underlagt restriksjoner. Noe også spill er (jmfr; aldersgrenser). Staten og samfunnet er nødt å legge ned regler for hva som er akseptabelt og ikke, visst ikke så har vi ikke brukt for de. Samfunnet må til en viss grad styres i en rettning som er ønsket, alt kan ikke være akseptert fordi da har ikke samfunnet og staten noe funksjon. 8912097[/snapback] Hvem skal bestemme hva som er akseptabelt? Prester? Politikere? Mannen i gata? etc.etc Problemet med etikk og moral er at det er individuelt. -- La meg til slutt bare få påpeke at jeg er ingen stor fan av voldsspill, men forsvarer de grunnet at jeg ikke vil nekte andre å få spille de. Endret 21. juni 2007 av LarsP Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Valgfriheten? Du mener altså at alt er greit så lenge du har valgfriheten? Du mener at alt bør være lov da? La oss si at noen produserer et spill hvor de kan gjøre overgrep mot barn, med kjempegod grafikk og masse detaljer, ville du likt å ha valgfriheten til å kjøpe det spillet?8912097[/snapback] Jeg hadde nok aldri kjøpt og fordømt spillet nord og ned. Men, jeg ville ikke nektet forhandlere år føre spillet. Hva om det viste seg at i månedene etter at dette spillet ble lansert, økte antall barneovergrep til sitt høyeste nivå på 50 år, og fortsatte å øke? Hvor stor pris er du villig til å betale for meningen om at alt bør være fritt? "Spill skader ikke" - Les gjerne det som står skrevet i denne linken. Endret 21. juni 2007 av Pycnopodia Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Da er det helt andre ting man må ta tak i. Problemet ligger definitivt ikke i spillet. Diverse interesseorganisasjoner er bestandig på jakt etter syndebukker. Som regel blir dette spill, musikk og film. Jeg tror uansett at dette ikke kommer til å skje. -- Pycnopodia; I linken din står det at barn kan bli påvirket av vold i spill og film. Det er en grunn til at vi har noe som heter aldersgrenser. Spill og filmer med voldelig materiale er ikke beregnet på barn. Endret 21. juni 2007 av LarsP Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Riktig, men desverre så fungerer ikke disse aldersgrensene. Faktisk virker høye aldersgrenser på mediavold som en magnet på barn og ungdom, det er "tøft" å like sterk vold. Mange tar sterk avstand fra pornografi, de burde ta like sterk avstand fra vold. Men typisk sett så er vold noe "greit" og "akseptabelt", kanskje til og med gøy som underholdning. Dette er litt av årsaken til at aldersgrenser generelt ikke fungerer. Ikke fall i fellen at du bare skylder på foreldrene, det er ondsinnet mot de som har barn. Skylden ligger ganske tungt på samfunnet, men også i noen tilfeller riktignok hos foreldre. Endret 21. juni 2007 av Pycnopodia Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Vel, det er jo ikke verre enn at forhandlere og foreldre tar ansvar og overholder aldersgrensene. Om dette ikke er tilfellet så er det lite man kan gjøre (holdningskampanjer har en tendens til å være ineffektive). Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 gunfreak, Du har svært mye faktafeil, hvilke kilder benytter du? Vi er i dag inne i en periode med "historical high levels of violence", analytikere spår at det vil bli verre fremover. Slå sammen mediavold som et begrep som innbefatter dataspill og TV-vold så er vi på bølgelengde der. Husk at det er en veldig liten andel av befolkningen som er voldsforbrytere, så dersom 1% av befolkningen skulle bli voldelig ville dette ha mangedoblet antallet voldsepisoder. En bitteliten endring i andelen av befolkningen som er kriminelle gir en enorm endring i kriminalitet. har vi hatt noe skoleskytinger i norge? nei, har vi de sammme voldspillene som i usa? ja. grunnen til vold i usa er det amerikanske samfunet og deres idologi om at alt kan fikses med våpen. grunnen til at unger på skolen ikke oppfører seg er at vi har sluttet å denge ungene våre, men ikke funnet noe ikke voldlig alternativ som funker like bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg