Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vask av ny bil. Hva anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Så nå er Bilen min i drammen, så den det er ikke lenge før jeg sitter bak rattet på den.

I den sammenheng lurer jeg på hvordan dere vasker deres nye biler? Dette er min andre nybil, så jeg har vært der før, men forrige gang husker jeg at jeg kun vasket bilen for hånd og med børstefrie vaskemaskiner, men dette faller liksom vekk etterhvert.

Nå som jeg får ny bil igjen, så kommer jeg helt sikkert til å bli veldig påpasselig med bilen igjen, men med tanke på disse nye "soft care" vaskemaskinene, lurer jeg på om jeg bare skal bruke disse? :hmm:

Hva gjør dere? Vasker dere bilen à maual eller bruker dere maskinvask?

Dette er spørsmålet er rettet mot de med NY bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Meguiar's NXT carwash selv. Er veldig fornøyd med den. Etter et par måneder, går jeg over bilen med Meguiar's lakkforsegling (en beige flaske som det står "20" på...). Har hørt at man ikke skal gjøre dette med en gang man får bilen, grunnet at lakken skal herdes skikkelig først. Derfor venter jeg et par måneder. Men dette kan sikkert andre forklare bedre. Vasker den uansett "manuelt". Spyler først godt av (bruker vanlig slange, ikke høytrykk). Så Meguiar's NXT carwash, bøtte, vann og svamp på gode, gamle måten ;) . Spyler godt etterpå og tørker med pusseskinn. Blir så fin atte! :D Så lenge du gir bilen en vask med dette minst to ganger i måneden om sommeren (oftere om vinteren), er den lett å holde ren også. :)

Lenke til kommentar
Så nå er Bilen min i drammen, så den det er ikke lenge før jeg sitter bak rattet på den.

I den sammenheng lurer jeg på hvordan dere vasker deres nye biler? Dette er min andre nybil, så jeg har vært der før, men forrige gang husker jeg at jeg kun vasket bilen for hånd og med børstefrie vaskemaskiner, men dette faller liksom vekk etterhvert.

Nå som jeg får ny bil igjen, så kommer jeg helt sikkert til å bli veldig påpasselig med bilen igjen, men med tanke på disse nye "soft care" vaskemaskinene, lurer jeg på om jeg bare skal bruke disse? :hmm: 

Hva gjør dere? Vasker dere bilen à maual eller bruker dere maskinvask?

Dette er spørsmålet er rettet mot de med NY bil.

8902026[/snapback]

Er det helt ny bil det er snakk om, så ville jeg vurdert en eller annen form for lakkforsegling hadde jeg vært deg (av den typen som legger på et "glasslag" eller noe slikt). Da er det mer eller mindre bare til å kjøre på med håndvask og/ eller høyttrykkspyling (børsteløs vask). Samt at du slipper å polere bilen.

Foreldrene mine, samt svigers gjorde dette med sine biler da de kjøpte nye (hhv i 2000 og 2006). Bilen til foreldrene mine er den dag i dag helt dønn strøken. Lurer på om ikke det de bahandlet bilen med var noe som kalles K2000? Uansett så er bilen etter det kunn vasket forsiktig med svamp (håndvask) og høyttrykk (ikke maskinvask med børster), og den er dønn strøken i lakken.

Prisen på dette ligger vel rundt 2-3000 for første behandling, og deretter rundt 1500 for etterbehandlingen (ca annenhvert år).

Har bestilt opp samme behandling på min egen bil som ankommer forhandler i Drammen rundt midten av juli.

Lenke til kommentar

Smusset må av før "gnikking" ja. Men siden vi her snakker ny bil, skal ideelt sett ikke smusset sitte så hardt at det skal være noe problem med vanlig vannslange (om du ikke har et elendig vanntrykk av type "bedre å pisse selv" da...). Dersom smusset sitter så hardt, bør du spandere en full polering også. Kan forøvrig signere Fatman33's forslag om å levere bilen inn til behandling, dersom du ikke orker dette selv. Kjenner flere som har gjort dette, og alle er strålende fornøyd! :) Det finnes mange forskjellige bilpleiefirma som driver med dette, så her er det bare å sjekke priser, kvalitet etc.

Mottoet mitt er: "Kjøretøy skal ikke gjøres ren, de skal holdes ren!" :thumbup:

Lenke til kommentar
Smusset må av før "gnikking" ja. Men siden vi her snakker ny bil, skal ideelt sett ikke smusset sitte så hardt at det skal være noe problem med vanlig vannslange (om du ikke har et elendig vanntrykk av type "bedre å pisse selv" da...). Dersom smusset sitter så hardt, bør du spandere en full polering også. Kan forøvrig signere Fatman33's forslag om å levere bilen inn til behandling, dersom du ikke orker dette selv. Kjenner flere som har gjort dette, og alle er strålende fornøyd!  :) Det finnes mange forskjellige bilpleiefirma som driver med dette, så her er det bare å sjekke priser, kvalitet etc.

Mottoet mitt er: "Kjøretøy skal ikke gjøres ren, de skal holdes ren!"  :thumbup:

8902292[/snapback]

Høytrykkspyler ville jeg brukt uansett. Utrolig hvor fort møkka setter seg. Men klart, på en ny, og nypolert bil, så sliter møkka litt mer med feste, enn på litt eldre lakk.

Pantera

Lenke til kommentar

Først skumlegger du den med skumpistol. (Selv bruker jeg høytrykkspyleren til dette, men senker trykket) Du får vel høyttrykk til 400kr med såpefunksjon nå.

Lar dette stå, og spyle av med vann.

Så vasker du den. Jeg bruker Meguiars Wash Mitt og NXT Car Wash.

Og deretter Clay.

Her er en fin tråd om behandling av ny bil... Denne er veldig grundig da..

http://www.vxronline.co.uk/messageboard/viewtopic.php?t=4145

Lenke til kommentar

Vil anbefale alle med ny og gammel bil og få en behandling på K2000 eller lignende. Her er liste over forhandlere.

Beholder lakken mye bedre, og bilen ser nypolert ut hele tiden.

Man slipper å polere bilen hele tiden. Man bare skyller av bilen når man skal vaske den, evt bruke avfetting og såpevann ved behov.

Kan absolutt anbefales......

Les mer her!

(Dette er ikke noe reklame forsøk. Bare anbefaler et utmerket produkt jeg selv har benyttet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...