Gå til innhold

Nikon SB-400 eller SB-600 til D70/D80?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er ute etter en litt bedre blitz enn den innebygde på mitt D70 kamera. Så derfor Nikon SB-400 som koster rundt 1200 kroner.

Men på en av nettsidene står det at den kun er til D40/D40x. Stemmer dette, og vil den da ikke fungere på D70?

 

Og jeg har planer om å oppgradere til D80 neste måned, hvordan er SB-400 i forhold til den innebygde blitzen på D80? Og vil eventuelt SB-400 passe på D80 også?

 

Eller bør jeg gå for SB-600 med en gang? Jeg har ikke noe kjempe behov for kraftig blitz, men likevel.....

 

Takker for alle svar og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SB-400 can vippes for å gi bounce via taket! Den er meget kompakt og hendig, er du absolutt ikke interessert i å drasse med deg mer en nødvendig er den et fint supplement til et nett DSLR sett.

 

På de aller fleste andre områder er derimot SB-600 et "bedre" valg om prisen ikke er ekstremt viktig faktor. Den gir deg jo også muligheten til å bruke den i et trådløst system.

Lenke til kommentar
SB-400 can vippes for å gi bounce via taket! Den er meget kompakt og hendig, er du absolutt ikke interessert i å drasse med deg mer en nødvendig er den et fint supplement til et nett DSLR sett.

 

På de aller fleste andre områder er derimot SB-600 et "bedre" valg om prisen ikke er ekstremt viktig faktor. Den gir deg jo også muligheten til å bruke den i et trådløst system.

8902010[/snapback]

Jeg er enig med Svein Gunnar. Mange overdriver sitt behov for styrke i blitzen. En SB-400 holder fint til å bounce i taket, hvis du ikke bor i en gymsal. Det er nok mer fordi den har ekstra funksjoner at 600/800 er å foretrekke, selv om man en gang i skuddåret trenger den ekstra styrken. Jeg er glad for at jeg har en 550 EX, men jeg kunne fint klart meg med en litt svakere. Har du råd så kjøper du en SB-600, men jeg tror ikke du kommer til å angre på å kjøpe en SB-400 heller. Du kommer bare til å glede deg enda mer over en SB-600.

Jeg ser ingen fornuftig grunn til at den bare skulle fungere på D40. Greit nok at de har konstruert den for kunder som ønsker et billigere system, men hvis Nikon begynner å produsere blitzer som bare er kompatible med en modellrekke, så bæsjer de skikkelig på leggen. Det er rett og slett utenkelig for meg.

Lenke til kommentar
SB-400 fungerer utmerket på alle Nikon sine digitalkameraer, men selv ville jeg kjøpt SB-600 istedet ettersom jeg føler den gir mer for pengene.

8906161[/snapback]

Den fungerer i hvertfall ikke på min D100. D200 går greit.

8906885[/snapback]

D100 har D-TTL-blitzstyring, ikke i-TTL. Nikon har vel ikke sett nødvendigheten av å bygge inn bakoverkompatibilitet til eldre pro/semipro-hus i low-end blitzen sin. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg får se hva jeg ender opp med. Fordelene jeg ser med SB400 er at den er liten i størrelse, og at jeg faktisk tror den vil holde for meg nå.

 

SB-600 ser ut til å være et bedre valg totalt sett, men den er større, og jeg vet ikke om jeg har behov for de ekstra funksjonene nå.

 

Tror kanskje jeg kjøper D80 først, og ser hva jeg sitter igjen med av kontanter (må jo kjøpe nye batterier, minne kort osv i tillegg).

Er veldig fornøyd med mitt D70, men skjermen er i minste laget, og kameraet har tatt litt over 30.000 bilder nå, så på tide med noe nytt.

Og så kan jeg heller ha D70 i reserve om jeg vil ut i dårlig vær eller noe, og så heller bruke et objektiv jeg ikke er så redd for. (altså, jeg må kjøpe et nytt objektiv også :D )

Lenke til kommentar
Syns det var et godt valg. SB-600 er forferdelig stor og truende, og etter det jeg har sett av blitsbruk på dette forumet er en SB-400 mer enn nok. Reflektere lys i taket er veldig fint

8913031[/snapback]

Det viktigste er tross alt at man kan tilte hodet. Kraft nok har de fleste alternativene uansett, i hvertfall til normalt bruk.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått brukt SB-400 blitsen noen dager, og jeg er veldig fornøyd. Hadde kanskje vært enda mer fornøyd med en SB-600 eller SB-800, men tror denne holder i massevis for mitt brukt inntil videre.

 

Som PMNormal sier så kan hodet tiltes oppover helt til det står rett opp, og en av de store fordelene for meg er at blitsen ikke er så stor. Jeg har sett andre blits som er MYE høyere og større enn denne her. Den er faktisk ikke høyere enn at jeg kan ha den påmontert i fotobaggen (ikke at jeg kommer til å oppbevare den slik hele tiden tror jeg, men om jeg bare må legge kameraet fort ned i, så bør jeg ikke ta av blitsen først).

 

Ellers likte jeg at jeg kan bruke blitsen ute i daglys også. Også i de manuelle programmene, ikke bare auto slik den innebygde blitsen er.

Det gir mange fordeler, og mange nye muligheter.

 

Brukte den skikkelig i dag, og resultatet kan dere se her. (Trykk her for å gå direkte til bildene ) Husk på at jeg fortsatt er i læremodus, og holder på å teste ulike innstillinger osv. Derfor er mange av bildene nokså "dårlige" når et gjelder for lyst/mørkt etc, etc. Noen bilder er tatt med auto, de fleste i Manuell modus (Program M). Siden shutter speed går opp til maks 500 (eller ned) så er det blender verdien jeg har jusert mest på.

exif info ligger på alle bildene, og du kan også bruke info knappen i fotoalbummet.

 

PS! Kamera er som nevnt Nikon D70 og objektivet denne gangen er Nikon 18-200 VRII

 

Har et stykke igjen, men morsomt er det med ny blitz.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Kan se den. Oppdaterer fotoalbumet nå (men det tar en times tid). Det var vel tre-fire bilder som kunne være noe uheldig om de feile personene fant dem ja.

Må tenke litt mer over hva jeg legger ut fremover....primært er det bare familie og venner som besøker/har interesse av å se på fotoalbummet mitt.

Jeg har spurt om tilbake meldinger/hjelp ang enkelt bilder her på forumet før, uten at jeg har tenkt noe særlig over det.

Denne gangen var det en hel serie av bilder som jeg ønsket noe tilbakemeldinger på, om noen hadde det. Det var fordi jeg hadde lekt meg med den nye blitsen.

 

Valgte likevel å ikke lage en ny tråd og ta ut enkelt bilder, men linket direkte til fotoalbummet....

 

Men, noen av bildene slettes og fotoalbummet er oppdatert innen 02.30 (det tar 40 minutter å bygge om fotoalbummet hver gang, og 20 min for å laste opp alle filene.. :thumbdown: )

Lenke til kommentar
Skjønner jo at det vanligvis kun er venner og familie som sjekker albumet ditt, men du la de jo opp til offentlig skue her. Fint at du retter opp i det :)

8979399[/snapback]

 

Skulle bare mangle. Ingen behov for at noen pervo typer der ute skal misbruke bildene mine.... :nei::nei:

Lenke til kommentar
Skjønner jo at det vanligvis kun er venner og familie som sjekker albumet ditt, men du la de jo opp til offentlig skue her. Fint at du retter opp i det :)

8979399[/snapback]

 

Skulle bare mangle. Ingen behov for at noen pervo typer der ute skal misbruke bildene mine.... :nei::nei:

8979430[/snapback]

Kikket litt på bildene, og synes ikke det er så stor fare for det. De har sikkert nok "kvalitetsbilder" å ta av, disse avskyelige individene som bør henges opp i trær, etter tekstiklene.

Disse bildene er vanlige familiebilder som jeg ikke klarer å lese noe som helst spekulativt i, selv hvis jeg legger godviljen til side. Før jeg selv fikk papparollen husker jeg Bjugn-saken med etterdønninger, og i en periode våget ikke fedre å ta barna sine på fanget lenger, enda mindre gi dem en godklem eller et kyss i offentlighet. Jeg nekter, nekter, nekter og nekter blankt å la meg påvirke så mye av denne debatten lenger, at jeg i det hele tatt ville vurdert tanken i dette bildet. Det er pokker meg vanskelig nok å være far i disse dager uansett, om ikke anstendige bilder av en liten tulle i bikini skulle være helt grei skuring i det offentlige rom.

Mengden av bilder har vi dog snakket om før, myhken2 ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...