Gå til innhold

Kosthold for å minske fettprosenten?


Anbefalte innlegg

De siste to ukene har jeg løpt nesten hver dag. Jeg prøver å ikke være så "myk" lengre, men har innsett at jeg trenger hjelp med dietten.

 

I løpet av en dag spiser/trener jeg vanligvis

9.00 Frokost: 1/3 skål med havregryn/god dag (lar melka ligge igjen)

(løper kl 10-11)

11-12: treningsmat: Salat med fullkornspasta eller to knekkebrød med en boks tunfisk og litt majones

(styrke i mellom her to eller tre ganger i uka. Ingen faste dager.)

15: lunsj: Det jeg har lyst på. Alt fra egg til hold it eller mer frokostblanding

(Løper med samboer ca 30 min i skogen på tirsdag og torsdag)

18: middag: Somregel kyllingfillet med ris/fullkornpasta, eller noe med kjøttdeig

20-21: kvelds: varierer.

 

Jeg gjør ingenting på dagen, og er lite aktiv utover treningen min på hverdagene. Har det med å havne på fylla i på lørdag. Trener hvis jeg orker i helga, men prøver å få løpt. Av "tilskudd" tar jeg multivitamin og jern, og jeg drikker kun vann.

 

Håper det er noe å få gjort med maten. :) Har ikke peil om jeg får i meg for mye eller for lite.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste måten er vel å følge med på mageflesket eller sideflesket og se om det går innover eller utover :) Blir det tynnere eller fetere der... Det er det beste å bruke som måling under slanking, for hovedmålet med slankingen er å bli kvitt fett, ikke muskler.

 

Når det gjelder om du spiser for mye, da kan det være smart å bruke vekta og måle jevnlig over flere uker. Går du opp, spiser du for mye. Da kan du redusere matspisingen (eventuelt øke aktivitetsnivået uten å redusere matinntaket)

 

Under slanking ville jeg valgt bort kornblandinger og havregryn og heller spist skikkelig grovt brød. Så kan du heller hente frem havregryna under bulk igjen.

Jeg har målt effekten av både brød og havregryn, havregryn er ikke så snill som mange skal ha det til, du får veldig mye energi og relativt raskt hvis du spiser havregryn. Du kan fort bli feit hvis du spiser mye havregryn uten å røre på deg.

Men du må gjerne beholde havregryna, men da bør du bruke energien på noe også, ikke bare la den gå til opplagring.

 

Når det gjelder mat, fordel måltidene over mange små måltider (som det er blitt sagt femten hundre ganger på forumet tidligere :!: ) og få i deg matvarer med det sunne fettet. F.eks hvis du liker ost, kan du velge vita hjertegod gulost, som er laget med solsikke og raps olje.

 

Bytt ut lettmelk med skummet melk. Bytt ut smøret med vita hjertegod lett eller vita pro aktiv.

 

Bytt ut loffen med Vita Hjertegod Ekstra Grovbrød som du finner på Rimi, det er bare så sunt OG godt. Speltbrød.

 

Få i deg omega 3 (6 og 9) fra Tran (kjøp tran med sitronsmak hvis du ikke liker tran naturell), eventuelt kjøp dette i kapsler.

 

Er du plaget av søtsug så kan du vurdere å kjøpe krom-kapsler, det skal visst virke dempende på søtsug.

 

Alfa og Omega (etter min bedømming og erfaring) er å spise før man blir for sulten, overspising har ihvertfall vært årsak nr. 1 til at jeg sprekker. Når man blir oversulten så har det gått for lang tid mellom måltidene. Lær deg å vite når du bør spise. Drikk gjerne litt vann før du spiser, for ofte kan sulten bare rett og slett være at du er tørst.

Lenke til kommentar

I begynnelsen var jeg veldig strict på kostholdet, men nå i det siste har det blitt en vane. I stedet for å spise en grandis, lager jeg meg heller to lakefiléer og tar litt grønnsaker ved siden av. Like mett, sunnere og mindre kaloriinnhold.

 

Nå har jeg ikke noen kostholdsplan lenger. Nå spiser jeg bare sunt. Det er egentlig det eneste som har funket for meg, for stricte kostholdsplaner kan se bra ut i teorien - men de kan være vanskelige å tilpasse hverdagen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor mye veier du? Hvor gammel er du og hvor høy er du, mushi?

 

Hemmelig trikset med et strengt kostholds regime, er forbredelser. Lag maten dagen i forveien. Virker kansje som et litt enkelt råd, men det er nok det som er det beste.

 

Hvis du befinner deg i en situasjon hvor du er uten mat og det hadde vært veldig greit å gå på 7-eleven, er det lurt om du har et ferdig måltid tenkt ut som er greit på butikken.

 

Husk at det er alltid feil å ikke spise. Alltid! Alltid! Alltid! Forbrennignen går i bånn. Det går ann å bare drikke en liter melk. Vi kan ikke ha noe ketosis.

 

Et annet verktøy som er bra når man skal deffe er morra cardio, setter opp forbrenningen noe veldig.

 

Hvis du går ned mer enn en kilo i uka betyr det at du mister muskel masse. Det er grusomt. Det er mye vanskligere å få tilbake 0,5 kg muskel enn det er å tape 0,5 kg fett. Dessuten går total forbrenningen din ned om du taper muskler. I det lange løp ville jeg ikke stresset det om jeg tok av meg 0,5 kg i uka, så lenge jeg visste det var fett.

 

Når du skal deffe kan du tenkte slik: Ikke ligg når du kan sitte, ikke sitt når du kan stå, ikke stå når du kan gå, ikke gå når du kan løpe.

 

Når du skal bygge tenker du motsatt.

Endret av everhuge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...