Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge Basskassse, Portet, uten bassrør port


Rune_

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage basskasser til 2x DLS UR 12" elementer. Kassene skal være uavhengi av hverandre. Med andre ord, jeg skal bygge 2 helt like kasser!

 

I følge spec på sidene til DLS så skal hver av disse ha en 27,4l kasse med 3" port på 33cm.

 

http://dls.se/econtent/files/99/manual_ultimatesubs_swe.pdf

 

Jeg vil ha 2 kasser som ser slik ut som dette:

DLS-kasser.gif

 

Som skal stå i bagasjen i bilen. Bassportene skal med andre ord være laget av platene i kassen.

 

Kassen på JL basseren min er bygget på den måten (10w7), og jeg er feldig fornøyd med det, samt syns det ser bedre ut enn standard bassport kasse.

Eksempel på kassen som er til JL'en min her.

http://mobile.jlaudio.com/products_subs_en...php?series_id=5

7609.jpg

 

Noen som vet målene på bassporten jeg skal ha da? Samt målene på kassen?

 

Hvis noen har god peiling på sketchup, og hadde giddet lage en tegning med mål til meg, så hadde jeg blitt sinnsykt happy. Trenger forøvrig før klokken 17.00 i morgen :O

 

Takk til alle som gidder hjelpe til :D

 

Elementet ser forøvrig slik ut:

IMG_0387%20(Large).JPG

Med grill:

IMG_0391%20(Large).JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå lurer jeg på, hvis jeg bygger en kasse for begge elementene, bør jeg ha skillevegg, så de har vært sitt kammer? Eller skal jeg ha begge i samme kasse? Med ÉN 6" port på 33cm. Eller må jeg ha 2x3" på 33cm i tilfelle hvis begge elementer er i samme kammer?

Lenke til kommentar

Bah, Typhon, tenker jeg ikke er første som har tenkt det slik :p Men det er jo sant. Volumet på 1cm lang 6" er jo mere enn dobbelt så stort som volumet fra 1cm 3"...

 

Men har kommet frem til at jeg vil ha en kasse, med begge elementer i samme kammer, samt 2x3" aeroport på 33cm hver. Dette pga, da vil begge elementene spille i eksakt like stort volum, noe det aldri vil bli 100% med 2 kammer. Er forsovidt litt usikker enda, men tror ihvertfal det blir begge i samme kammer.

 

 

Kassen kan ihvertfal ikke være noe bredere enn 107cm, og 36cm høy.

 

Hvor dyp må jeg lage den da for å få 54.8liter? :innocent:

 

Blir vel til at jeg lager smalere kasse, og kutter front og topp plate så de passer bredden i bagasjen bare.

Endret av Rune_
Lenke til kommentar

Du har mer enn nok plass til 54.8 liter. Bare gjør om alle målene til desimeter, så kan du gange ut direkte til liter. Du kan ta f. eks 3,6dm * 5.3 dm(halve tilgjengelige bredde), da får du 19,08. Så deler du 54.8 på 19,08, så får du siste målet, som er 2,9dm (29cm).

 

Håper dette var til hjelp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Et lite bilde av de to ideene til kasser. Den øverste er slik jeg mener med bassport ut av siden, sett ovenfra. Den nederse er slik jeg først hadde tenkt kassen hvis jeg måtte ha aeroporter, altså to i midten av kassen, sett forfra.

 

De røde strekene er topp og front platene som skal "fylle ut bredden" i bagasjen.

 

basskasser.JPG

JA! Den er tegnet i paint, som er eneste jeg har her i militæret :p

 

-----

 

Har kommet frem til at det vil passe veldig greit å ha en kasse med følgende mål:

 

Bredde: 800mm

Høyde: 350mm

Dybde: 200mm

Volum: 56l

 

Elementene har 150mm monteringsdybde, og ytre diameter for montering i frontplate blir 310mm per element.

 

Så skal det være 2x 3" Aeroporter. 3" = 76,2mm og de skal være 330mm lange hver av de.

Hvordan skal det gjøres? Vanskelig med en 33cm lang port i en 20cm dyp kasse, samt det blir rimelig trangt inne i kassen, så er vel ikke mest plass å "vri" rørene rundt i. Tenkte først å vinkle de, men det er egentlig ikke plass til det med mindre jeg gjør som øverst på bildet over, å monterer de inn i siden av kassen, så vinker bakover, og vinker fremover utvenfor, og inn i "frontplaten" som blir 1070mm bred?

 

Trenger HJELP folkens!

Endret av Rune_
Lenke til kommentar

Fant nå etter å ha åpnet esken med det andre elementet mitt et ark hvor det var oppgitt litt andre mål. 29l med 23cm port for normal musikk, og 26liter med 25cm port for "disko" musikk. Stod oppført at hvis man ikke vet hva man vil ha så ta disko som passer det meste. Så da tar jeg liten mellomting av de to.

 

Så har kommet frem til jeg skal lage kasse med følgende mål:

 

Bredde: 800mm

Høyde: 350mm

Dybde: 200mm

Volum: 56liter

 

Blir i 19mm MDF, med avstivning i midten av kassen. 2x 3" bassporter med 2x 90* vinkler på hver. Dobbel frontplate.

 

Nå er det bare å få tak i MDF å kappe.

 

Lurer også litt på å lage en lukket kasse for å teste hvordan det vil bli.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor lurt det er med vinkel på bassrefleks-rørene, du risikerer fæle blåselyder fra portene nemlig. Blir mye turbulens når lufta skal rundt vinkelen der.

 

Hvorfor ikke bare en port i bakre del av hvert kammer, som vender opp? Funker fint det, regner med du skal ha to separate kammer da.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Blir ét kammer, pga da vil begge elementer spille i eksakt like stort volum.

 

Hvis jeg mot formodning skulle bli missfornøyd med dette, så bygger jeg ny, med 2 kammer. Men skal ikke portene være vendt samme vei som elementene?

Lenke til kommentar

Sendte en mail til DLS angående hvordan de mente jeg burde bygge kassen, og de sa jeg kunne velge mellom å bruke deres flexiport, eller bygge porten i siden av kassen. Vil jeg merke noen forskjell om jeg lager porten på siden i forhold til samme vei som elementene? Eventuelt å bygge portene i toppen av kassen? Hvordan vil det være? Han skrev også at jeg godt kunne bytte ut de 2 3" portene med 1x4" port. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Funker finfint med portene i toppen, tror ikke du merker SÅ mye forskjell, er greit å gjøre det praktisk også.

 

Blir hvertfall mye bedre enn å ha bassrefleks-rør med vinkel, da hadde fått ganske så høye blåselyder, noe som du hadde irritert deg over i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...