Gå til innhold

UNMOUNTABLE_ BOOT_VOLUM ???

vihovde

Anbefalte innlegg

Vær grei å hjelp meg litt her da, før jeg "tillter" helt over :evil:

Har installert MSI K7N2 hovedkort og XP 2400+ og Silent Twin Kjølevifte.

Har den gamle ( 3 uker) Seagate 80 GIG HD ifra det gamle oppsettet.

Etter at jeg har kjørt FDISK på partisjon C, og formater denne partisjonen ville jeg selvfølgelig teste dette nye oppsettet og satte igang med installisjonen av XP pro, som jeg bootet opp i fra CD rom. Selve installisjonen gikk bra den, bortsett ifra at nå... etter 4 FDISKER og formateringer begynner jeg å bli temmelig frustrert :evil:

Etter at jeg begynner å installere div. programmer og skal restarte maskinen, begynner helv...te. Kommer opp med en helt blå skjerm med hvit tekst som sier noe som: "Windows må avsluttet fordi det er oppdaget feil.... bla, bla bla " Overnevnet melding er en av dem, en annen tidligere var: "NTLDR mangler" Trykk Ctlr+Alt+Del for å starte på ny.....

Jeg trodde at etter en FDISK hvor man fjerner en Primær DOS stasjon, og oppretter en ny og formaterer, så skulle vel det være bra saker, eller ???

Håper at noen av dere har kunnskaper (seriøse svar) på hva som er problemet her, for meg virker det som at ett eller annet er halt på trynet i Boot sektoren.... På forhånd, takk for hjelpen :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsøk dette: Boot fra CD. Velg 'Recovery'. Du vil da kunne velge hvilken installasjon du skal inn på. Skriv adm. passord. Forsøk deretter 'chkdsk /p'. Hvis chkdsk finner feil, kjører du 'chkdsk /r'.

adm. passord ? Jeg har ikke noe slikt passord, hva gjør jeg da ? :oops:

Lenke til kommentar

you live in the past man! FDSIK og winxp?? bruker du FAT32 til winxp??? fjern aller partisjoner, tupp inn xp cdn, start installasjon av xp, under installasjonen oppretter du nye partisjoner og formaterer dem som NTFS filsystem! (husk: den første partisjonen du oppretter blir boot/aktiv partisjon og blir da c:. bør da være den du legger inn os'et på. (bør, ikke må, men bør!)

Lenke til kommentar
you live in the past man! FDSIK og winxp?? bruker du FAT32 til winxp??? fjern aller partisjoner, tupp inn xp cdn, start installasjon av xp, under installasjonen oppretter du nye partisjoner og formaterer dem som NTFS filsystem! (husk: den første partisjonen du oppretter blir boot/aktiv partisjon og blir da c:. bør da være den du legger inn os'et på. (bør, ikke må, men bør!)

Nei, stasjon C var i utgangspunketet ett NTFS filsystem, men av en eller annen merkelig grunn fikk jeg ikke opprette en ny primær partisjon etter slettingen, kom opp å sa at det ikke var plass ??? Så da gjorde jeg den om til FAT32 i XP, slettet, opprettet,slettet, opprettet,slettet, opprettet og fikk kjørt FDISK på normal måte. Har opprettet og prøvd din måte, men uten hell :evil:

Lenke til kommentar
Har du sjekket at XP har støtte for hardiskkontrolleren på msi kortet da ?

Kanskje du må inn med driveren under installasjon ?

Tror jeg har lokalisert problemet :oops: Det viser seg at temp. på CPU (ifølge PC Alert 4 og BIOS) er på 55 grader uten noe som helst stress.

Trodde denne Silent Twin vifta var bedre enn dette :evil:

Skal bestille ny vifte fortere enn fa...n...

Lenke til kommentar

Vil også anbefale at du laster ned DiskWizard Starter Edition fra Seagate, brenner på en CD / legger på en floppy (Eget valg for bootable CD eller floppy), for så å boote fra denne. Her kan du sjekke disk og slette partisjoner på ordentlig. (Low Level Format...)

Som du med flere er inne på ovenfor, så høres dette ut som minne og / eller CPU problemer. Det kan være CPU temp, men det kan også være at minnet står på for aggressive innstillinger. Sjekk det.

55C idle med Silent Twin må bety at den er montert feil. Følg rådet til Kjetil over.

-KJ

Lenke til kommentar
prøv å boot opp med en win98/me bootdisk og kjør 'fdisk /mbr' for

eller kjør 'fixmbr' fra winxp cd'en (boot med den og velg recovery console eller hva det heter nå igjen)

Har akkurat fixet en med samme feilmelding. Løsningen var å boote fra XP'cd benytte valg E. Fikk opp prompt og kjørte chkdsk. Deretter skal du klare å kjøre dir. Får du opp filliste er det bare å restarte. Det er mulig at du må velge "siste fungerende" når Xp starter opp.

:roll: Tror du skal være forsiktig med 'fixmbr', mener at denne kan kludre det til for XP.

Yoda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...