Gå til innhold

vokal opptak. hva er riktig? lengde. ms i softw

DilliMusic

Anbefalte innlegg

hey hey

vel har blitt ganske pirkete i det siste og det vil da si at alt må gjøres riktig så da lurer jeg på om jeg fått med meg det viktige og riktige.

popfilteret skal være omtrent 10cm fra mikken og munnen skal helt inntill popfilteret??

det skal ligge på rundt 4ms i praogramvaren når man tar opp? hva er maks den kan ligge på?

har akustikken i rommet mye å si? synger jo ganske nær mikken eller blir det for mye refleksjoner av lyden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

ja rundt 10cm, men du kan jo synger hvor du vill hvis man skal ha en spes lyd

når man tar burde det ligge så nærme null (ms) det kan ligge høyere men blir plagsomt når du hører at det går for tregt.

rommet har nesten mest og si bortsett fra mikk og vokalist, men mye kan jukses til i mix.

Lenke til kommentar

En knytteneve mellom mic og popfilter og en knytteneve mellom pop-filter og munn er fint.

Latencyen settes under 10ms, da er det som regel greit.

Rommet har mest å si når man står lenger fra mikken, med 2 knyttenever mellom mic og munn vil du merke det litt.

Har du ca. 10-15 cm fra munnen til mikken og kanskje en meter til nærmeste flate vil refleksjonene være ca 20dB eller mer lavere enn direktesignalet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva er poenget med og si det samme som jeg sa?

uansett har rommet mye å si unasett hvordan du bruker mikken, mange ganger jeg har tatt opp vokal har jeg prøvd mange forskjellige rom for å få ønsket effekt, men det funker også bra med et dødt rom og fikse ønsket effekt i mix.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Jeg sa ikke det samme som du sa.. les en gang til.

8908488[/snapback]

jo så og si, bare du la til 10cm ekstra fra mikken, noe som kan bli for langt fra....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
NIrD, ikke bli hissig, han sa ikke det samme som deg :)

Dilly Man, skal du ikke ha med romklang så bruk et middels rom med mye som kan absorbere lyden. Et rom med død lyd.

8908901[/snapback]

du sa også det samme... hoho, nei da er ikke hissig, sikrt fint å få andre innspill på hvordan man gjør det, enda et bevis på at det er ikke noe som heter fakta når det gjelder dette, finnes utallig forskjellige måter å gjøre det på, til forskjellig ønsket effekt på vokal opptaket..

hvis du vill kan du taopp vokal på badet, stua, kjøkken, bomberom osv, men da må du også være klar over hva disse rommene gir deg av forskjellig lyd..

det er bedre med naturlig reverb enn plug-in reverb på vokal, men for mye kan også være dårlig.. så man må egentlig bruke ørene og høre..

men ett dødt rom kan være lettere å få god lyd, også legge på reverb i mix

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
det er bedre med naturlig reverb enn plug-in reverb på vokal,

8908970[/snapback]

Det kommer da virkelig an på hvor god reverb-plugin man har, det er MYE lettere å få fin klang ut av en plugin enn et rom.

Audioease altiverb er fin, cubase sin reverb A er ikke like fin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...