jornonet Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Heisann. For 3-4 år tilbake bygde jeg en PC for kjæresten min. Den har fungert fint i alle år, men de siste par månedene har den tullet litt når man har skrudd den på. Dvs at ved 4 av 5 forsøk, har den ikke klart å "skru på" skjermen når man har skrudd på maskinen. Skjermen har kun vist "No signal", og så har vi måttet restarte maskinen gjentatte ganger frem til skjermen har fått signal igjen. Vi anskaffet en ny skjerm, da vi antok det var den ca 10 år gamle CRT-skjermen som hadde skylden. Men problemene vedvarte, selv med den nye brukte LCD-skjermen. For ca en uke tilbake sluttet den helt å motta signaler. Skjermen forble svart uansett, og det hjalp ikke med gjentatte omstarter. Skjermen var fremdeles like svart. Og det samme var de andre skjermene jeg forsøkte på denne PC'en. I dag fikk vi anskaffet et nytt skjermkort, ettersom jeg antok det var dette som feilet. Jeg fikk nå, etter flere forsøk, fått signal til skjermen, men av og til må vi fremdeles restarte maskinen 4-5 ganger før den får noe bilde. Og når skjermen endelig får signal, ser det bra ut helt til Windows begynner å laste... Dvs at i BIOS ser bildet korrekt ut, og ellers i oppstart ser det korrekt ut. MEN, med en gang Windows-logoen kommer opp kommer det "artifacts" til syne... Den blå progressbaren i oppstarten triller, men det blir blåe prikker langt utover til høyre og helt ut til høyre ende av skjermen. Og når Windows har lastet, og man skal velge bruker, så blir alt enormt vanskelig å lese. Specs: PSU: NorthQ Strømforsyning Silent 400W CPU: Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 MB: Asus P4P800-E DELUXE Hovedkort S478 RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 GPU: Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB .. tjas, må vel være dette som er av relevant specs? =) -- Det nye AGP-skjermkortet vi anskaffet i dag, var et Sapphire Radeon 9250 128mb. SE VEDLEGG for kamerabilder av skjermen! Dette har jeg altså forsøkt: - Bytte skjerm (og skjermkabel) - Bytte skjermkort - Avinstallert og reinstallert ATI-drivere (selv om jeg skjønte det ikke ville hjelpe). - Blåst rent og fjernet det lille støvet som var inne i kabinettet Vil gjerne få noen tips og innspill før jeg går til innkjøp av nye komponenter. :-) Lenke til kommentar
Caze Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hent ned UltimateBootCD fra www.ultimatebootcd.com. Boot fra CDen og kjør diagnostikk, spesielt på RAM og CPU. Det skal også være andre programmer på den CDen som lar deg teste skjermkort, hvis ikke jeg husker feil. Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) De lignet frykteig på noen jeg hadde. Ett kort i crossfire oppsetet var føkka, vet ikke hva det var, men tok det nå ut og stripene forsvant. Så nå har jeg bare 1 . Men dette har du jo allrede prøvd.. Men som det nevnes over kan du sjekke f.eks RAM... MS har ett genialt lite testeprogra som har funnet feil på flere av maskinene jeg har kjørt det på. http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp Endret 20. juni 2007 av SuperFly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå