Gå til innhold

USB HD mount problemer, user privileges konflikt..

Anbefalte innlegg

Jeg er litt ny i linux og har et litt irriterende problem. Når jeg slår på USB harddisken min får jeg beskjed "You are not privileged to mount the volume". Jeg får mountet den ved å starte gparted og velge mount der, men hadde håpet at det kunne gå automatisk (slik det har gjort før). Vet ikke om jeg bruker riktig terminologi her , men er det fordi jeg logger inn som Super user for å starte gpartet at jeg kan mounte den i gpartet? Er det noen mulighet å få det til å gå automatisk igjen?

Sorry sikkert super noob sp.mål. Please be kind to me :)

Ubuntu 7.04

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: slettet det jeg skrev for noen minutter siden. Tror du heller skal se på hva som står under:

/etc/udev/rules.d/40-permissions.rules

Se der om det står noe lignende som dette:

SUBSYSTEM=="usb_device", MODE="0664"

"0664" bestemmer vel her hvilke brukerrettigheter som gjelder standard for USB-enheter(?)

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Har tittet litt på det du skriver. "access external storage device" er krysset av og når jeg åpner /etc/udev/rules.d/40-permissions.rules står det SUBSYSTEM=="usb_device", MODE="0664"... På alle andre stasjoner står det at root er eier,men når jeg kikker på usb stasjonen står det "unknown". Hvordan kan jeg bli eier av disken igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...