NextoN Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Hei til sommeren så har jeg fått et tilbud til å å søke skole i tyskland. Det har jeg gjort, og nå skal jeg til intervju. Jeg trenger et par intervju tips. Noen som har noe viktig å legge til eksempel ting jeg ikke må gjøre og ting jeg må gjøre på intervjuet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Ikke: -Tyggis -Sitt med hendene i kryss -Avbryt intervjuerne når de snakker Ting som kan være lurt å gjøre: -Pent kledd i lyse farger -Helt ærlig -Imøtekommende -Hold blikkontakt -Belys saker i din fortid fra flere vinkler -Åpen, og bittelitt selvkritisk; påpek ihvertfall at du er klar over egne mangler/negative sider -Fast, men ikke for hardt håndtrykk -Fremstå som rolig og avbalansert, ta deg gjerne litt tenketid før du besvarer vanskelige spørsmål -Spør om utdypende forklarin dersom du ikke forstår evt. spørsmål! Uansett.... LYKKE TIL!... Går helt sikkert bra :-) Mvh. TH Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Pent kledd i mørke klær ville jeg nå heller sagt. Tyskerne er konservative når det gjelder klær, og spesielt sko - dersom man stiller med sko som ikke ser nypussede ut blir du stemplet som en idiot. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) 1. Du bør være pent kledd 2. Du må være høflig (eks. håndhilse) 3. Når du snakker, aldri bruk "du". I Norge kan man si "du" til og med til en professor, ikke i Tyskland! Bruk "Sie"-formen! 4. Når du tiltaler en person du ikke kjenner, ikke bruke personens fornavn, men tittel (eks. Herr, Frau, Dr. osv.) + etternavn. 5. Du bør kunne litt faktakunnskap om skolen, eks. litt historie (når grunnlagt?) og litt informasjon om studiet (Hvilke studieretninger finnes? hva skiller dette studiet fra tilsvarende studier i Tyskland/Norge?). Videre bør du kunne svare på hvorfor du søkte på akkurat dette universitetet og hvorfor akkurat denne byen? Du bør også undersøke om det har bodd noen kjente personer i byen (hva er de kjent for?) + kjente personer i de byer du har bodd (hva er de kjent for?) 6. Det kan hende at de stiller deg fagspørsmål knyttet til den fagretningen du har tenkt å søke (kunnskapsnivå: ca. vgs). Viktigst av alt: Ikke la deg skremme! Skulle du ikke kunne tysk flytende, ta det helt rolig. De forventer ikke at du behersker språket flytende! Hvis du blir nervøs; det gjør ikke noe om det synes! Høyst sannsynligvis vil de være veldig imponert over at du stiller opp på intervju, gjør så godt du kan og har søkt på deres universet. LYKKE TIL! Endret 21. juni 2007 av t_man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå