alkymist Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Emnetittelen sier vel alt... Har nettopp kjøpt nytt digitalt speilrefleks, og det fulgte med Corel Paint Shop Pro 9 med minnekortet jeg kjøpte. Ser at når det gjelder betalingsprogrammer til å redigere (og i mange tutorials på nett etc) så er det photoshop som gjelder. Å "oversette" fra et program til et annet blir slitsomt... Er ikke interessert i å betale så fryktelig mye, men 699,- for Photoshop Elements hos Fotovideo ligger innenfor budsjett. Har Elements noen form for arkiveringsstøtte (slik som photoshop album) eller bør jeg ha et eget arkiveringsprogram i tillegg? Og blir jeg ustanselig bombardert med irriterende "upgrade now for only xxx$" meldinger? mvh Øystein Lenke til kommentar
Tore Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg kjøpte Elements 5, å vil si det så ABSOLUTT er verd de ca 800kr jeg betalte. Redigeringsdelen har ca 90% av funsjonene til CS2, og endel av det som mangler kan man få ved plug-in's... Elements Organizer er med og samarbeider tett med Editor-delen, det eneste jeg bruker til å organisere bildene, det er utrolig praktisk..... Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Glimrende... Akkurat det svaret jeg egentlig ville ha Takk for rask svar! Øystein Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg slenger meg på og anbefaler Photoshop Elements. Det er billig, kraftig og allsidig. Det er tre ting på en gang det Bruker selv versjon 4, men kommer sannsynligvis til å oppgradere til versjon 5. Tom Lenke til kommentar
etude Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Har Photoshop Elements mulighet til å skrive bildekommentarer og beskrivelser som IPTC? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Kommer vel litt an på hva du legger vekt på... Sitter her med siste nummer av Digital SLR Photography, og konklusjonen i testen av Paint Shop Pro Photo XI der er som følger: I have to say I am very impressed with PSP Photo XI. Despite having a ridiculously long name and being PC format only it's a great package. I was lost in its features, felt at home in the workspace enviroment and could see a good deal of practical use for digital SLR photographers. It's ideal for the photo imaging newcomer as it will ease you in and guide you through, but PSP shouldn't be disregarded by the more experienced user either, as it has a wealth of practical features and functions. From as little as £55 online it's hard to produce a strong argument for choosing Elements over this package, and if you're considering CS3, it may be worth thinking of the £450 saving that stays in your pocket - and that is coming from a 13-year long Adobe user. But don't take it from me, the best advice is to download a free 30-day trail from www.corel.com and make your own mind up. Photoshop's fordel er vel nettopp at det er blitt en slags standard, og at det dermed finnes store mengder guider og tutorials for dette programmet. Men utover dette finnes det altså flere kapable programmer for bilderedigering, og Paint Shop Pro Photo er altså ett av dem... Lenke til kommentar
Tore Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Har PSP en Organiseringsdel.? Må si jeg tibringer like mye tid i Organizer som i Editor delen... Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Den har en organiseringsdel, ja... Men jeg vet ikke hvordan den er i forhold til den i Photoshop, da jeg aldri har brukt Photoshop Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Jeg bruker Paint Shop Pro Photo XI, og er fortsatt forbløffet over hva det kan utrette og hvor raskt det er i bruk (det støtter også RAW uten ekstra plugins el). Her er en skryte-pdf fra Corel hvor de sammenligner seg med Photoshop Elements 4, Photoshop CS2 og Microsoft Digital Image Suite 2006. Edit, satte inn XI. Endret 20. juni 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Jeg bruker Paint Shop Pro Photo, og er fortsatt forbløffet over hva det kan utrette og hvor raskt det er i bruk (det støtter også RAW uten ekstra plugins el). Har også brukt det en del, i versjon 7, og det var flotte greier. Står høyt på listen over anbefalt betal-software! Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Jeg kjøpte Elements 5, å vil si det så ABSOLUTT er verd de ca 800kr jeg betalte.Redigeringsdelen har ca 90% av funsjonene til CS2, og endel av det som mangler kan man få ved plug-in's... 8899081[/snapback] Må man betale for disse plug-in greiene? Regner med at det er ikke er fra adobe og at man må det. I såfall, mye bruker det å koste for sånt? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Slikt som layermasks color-picker mask highlight, mask shadow osv. er gratis plugins, finner det ved søk på dette forumet og ved google. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Emnetittelen sier vel alt... Har nettopp kjøpt nytt digitalt speilrefleks, og det fulgte med Corel Paint Shop Pro 9 med minnekortet jeg kjøpte. Ser at når det gjelder betalingsprogrammer til å redigere (og i mange tutorials på nett etc) så er det photoshop som gjelder. Å "oversette" fra et program til et annet blir slitsomt... Er ikke interessert i å betale så fryktelig mye, men 699,- for Photoshop Elements hos Fotovideo ligger innenfor budsjett. Har Elements noen form for arkiveringsstøtte (slik som photoshop album) eller bør jeg ha et eget arkiveringsprogram i tillegg?Og blir jeg ustanselig bombardert med irriterende "upgrade now for only xxx$" meldinger? mvh Øystein 8899033[/snapback] Album ble en integrert del av Elements fra versjon 4, var det vel... Har brukt album/elements i mange år, er veldig fornøyd!! Taggingen fungerer helt genialt, det er raskt og moro å organisere! Men det tar tid å bygge opp en god struktur. Du kan dra flere tag'er om gangen, og du kan merke flere bilder om gangen. Og du bare holder musen over bildene eller tag'ene og scroller, du trenger ikke klikke for å aktivere området under, slik at det går effektivt å bla. Vil på det ALLER STERKESTE anbefale denne boken, som er et suverent oppslagsverk som forklarer trinn for trinn de vanligste oppgavene du vil komme borti. Usedvanlig inspirerende og godt skrevet, bra eksempler! Synd de akkurat doblet prisen, jeg fikk den for under 200!! Med denne boken får du proffe resultater, og kan gjøre det meste du kan i CS2. Styrken til Elements er at den er rask å sette seg inn i, samtidig som du har en del kraftige verktøy på lur. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Taggingen fungerer helt genialt, det er raskt og moro å organisere! Mener å huske at taggingen i PS Elements ikke finner sted i metadaten, bare i programmets egen database. Mao. Sender man sine bilder til andre, eller senere skifter program så er alle tagger borte. Dersom det er tilfelle ville jeg aldri brukt programmets taggefunksjon. Kanskje den enkleste måten å finne ut av det er å tagge et bilde, åpne det i gratis programmet Google Picasa(som i siste utgave faktisk tagge i metadaten), og se om du finner dem. Forøvrig er jeg enig i at PS Elements kan være mer en god nok ad fotografering - for de aller fleste. Særlig nå som den kan foreta endringer i 16 bits, og det samme for de ulike filtre. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Taggingen fungerer helt genialt, det er raskt og moro å organisere! Mener å huske at taggingen i PS Elements ikke finner sted i metadaten, bare i programmets egen database. Mao. Sender man sine bilder til andre, eller senere skifter program så er alle tagger borte. Dersom det er tilfelle ville jeg aldri brukt programmets taggefunksjon. Kanskje den enkleste måten å finne ut av det er å tagge et bilde, åpne det i gratis programmet Google Picasa(som i siste utgave faktisk tagge i metadaten), og se om du finner dem. 8944469[/snapback] Taggene og annen informasjon lagres primært eksternt i en database, som for de fleste slike systemer, men de kan også lagres i bildene! Menyvalg: File/Write Tag and Properties Info to Photo. Tror den gjør det automatisk når du eksporterer bilder. Da kommer de opp som keywords i LightRoom og tagger i Vista sitt albumprogram også. Der blir de ikke hierarkiske, men du kan i hvert fall søke... Det kule i Elements er at du kan krysse av på en tag-gruppe, og få treff på alle tag'ene nedover i treet. Du kan tilsvarende legge på en tag-gruppe hvis du ikke har bestemt alle under-tag'ene enda, og opprette nye tags senere og bytte ut den midlertidige gruppen. Hvis du bruker LightRoom til å importere, så kan du gjerne legge på keywords der. Disse blir da importert som tags, og du velger selv hvilke som skal tas inn, og om noen evt skal mappes over til eksisterende tagger! Prøvde dette nettopp, og ble MEGET imponert!! Se bilde!! Elements er faktisk et UTROLIG kraftig verktøy, det imponerer stadig, særlig da jeg fikk tak i boken som viste hvordan du kan utnytte mulighetene... Tror ikke jeg kommer til å savne fullversjonen, for meg er organiseringen mye viktigere. Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Kommer vel litt an på hva du legger vekt på... Sitter her med siste nummer av Digital SLR Photography, og konklusjonen i testen av Paint Shop Pro Photo XI der er som følger: I have to say I am very impressed with PSP Photo XI. Despite having a ridiculously long name and being PC format only it's a great package. I was lost in its features, felt at home in the workspace enviroment a].......[wnload a free 30-day trail from www.corel.com and make your own mind up. Photoshop's fordel er vel nettopp at det er blitt en slags standard, og at det dermed finnes store mengder guider og tutorials for dette programmet. Men utover dette finnes det altså flere kapable programmer for bilderedigering, og Paint Shop Pro Photo er altså ett av dem... 8899525[/snapback] Supert! Dette var svaret på spørsmålet jeg akkurat var klar til å stille Her (i Aten) koster paint shop pro photo xl, 20 euro mer (dvs 150) enn elements 5 (130), og jeg lurte just på om det var verdt å gi di grunkene ekstra. - Men det er det nok! Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Dette var svaret på spørsmålet jeg akkurat var klar til å stille Her (i Aten) koster paint shop pro photo xl, 20 euro mer (dvs 150) enn elements 5 (130), og jeg lurte just på om det var verdt å gi di grunkene ekstra. - Men det er det nok! 8956133[/snapback] Elements 5 til 130 euro er jo over 1000-lappen, her selges den jo til kr 599... Hvis det ikke er en bundle med Premiere Elements da, som jeg har, da er prisen mer fornuftig. (Glimrende pakke!!) Det finnes vel en del bøker å få kjøpt til Paintshop også etter hvert, men som nevnt er det jo PhotoShop som er "standarden", og som det finnes et hav av bøker, tips og eksempler til. Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Dette var svaret på spørsmålet jeg akkurat var klar til å stille Her (i Aten) koster paint shop pro photo xl, 20 euro mer (dvs 150) enn elements 5 (130), og jeg lurte just på om det var verdt å gi di grunkene ekstra. - Men det er det nok! 8956133[/snapback] Elements 5 til 130 euro er jo over 1000-lappen, her selges den jo til kr 599... Hvis det ikke er en bundle med Premiere Elements da, som jeg har, da er prisen mer fornuftig. (Glimrende pakke!!) Det finnes vel en del bøker å få kjøpt til Paintshop også etter hvert, men som nevnt er det jo PhotoShop som er "standarden", og som det finnes et hav av bøker, tips og eksempler til. 8960510[/snapback] ..nei, det er ikke bundle med premiere. Den bundlen er ikke å oppdrive her lengre. - Men det du sier viser jo at for folk som reiser litt, eller har tilknytning til 2 land, absolutt kan spare penger på å sjekke markedet begge steder før de handler! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Det finnes vel en del bøker å få kjøpt til Paintshop også etter hvert, men som nevnt er det jo PhotoShop som er "standarden", og som det finnes et hav av bøker, tips og eksempler til. Jeg hadde aldri problemer med å finne ut av PSP da jeg brukte det (årsaken til at jeg sluttet var at lisensen både var gammel (versjon 7) og forsvant i en formattering... PSP er grundig undervurdert av mange, og jeg personlig kan godt tenke meg å kjøpe PSP igjen, bare for å støtte en seriøs utfordrer til Photoshop... Endret 28. juni 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 - Men det du sier viser jo at for folk som reiser litt, eller har tilknytning til 2 land, absolutt kan spare penger på å sjekke markedet begge steder før de handler! 8960600[/snapback] Absolutt!! Som regel er det billigst å kjøpe programvare online fra produsenten og laste ned. Skal noe til at en forhandler selger billigere!! Da slipper man frakt og moms, men får selvsagt bare elektronisk dokumentasjon. Men spe på med en god bok fra Amazon, så holder det sikkert... Prøv å kjøp fra USA i dollar, så sparer man også litt på kursen. Kan være vanskelig å kjøpe norske språkversjoner, men de finnes det ikke mange av uansett... Husk også å sjekke prisen her med prisguiden, du må søke fritekst for å finne programvare. Spesielle linsenser (som studentlisenser) kan være greit å kjøpe her, for de må sendes pr post uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå