mrhaugland Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Skal bytte ut Media Senteret. Her er mitt føreløpig tenkte oppsett når det gjelder hovedkomponenter (tatt ifra komplett.no): ABIT Fatal1ty F-I90HD - 869.- Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz - 1950.- Western Digital Caviar SE16 500GB - 995.- Zalman CNPS9700LED - 498.- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB - 1149.- Lian Li Desktop - 1495.- Totalpris blir er da: 6956.- På grunn av det lille kabinettet, må jeg kjøre hovedkort som har alt integrert. (Kabinettet har ikke plass til ekspansjonsporter) I tillegg har jeg en 42" plasma tv, som dette skal kjøres mot (her passer HDMI porten utmerket). Som dere ser var utgangspunktet en E6600 uten klokking. Det jeg lurer på, er da om det er noe vits å gå for en E4300 og klokke den. Hva mener dere? Lurer også på minnebrikkene, om det duger? Tenkte meg 2gb bør holde, ettersom det tyngste blir kjøring av HD materiale opptil 1080i. På denne testen kommer hovedkortet bra ut når det gjelder Media Senter delen, men ikke fullt så bra når det gjelder overklokking. Det duger, men ikke noe mer enn det. Tenker også litt på varmeutvikling. Som en HTPC skal det bråke minst mulig, altså CPU load bør være lavest mulig = viften går minst mulig. Dette spiller også inn. Kom med tanker, synspunkter etc... Takker på forhånd. Lenke til kommentar
DoubleT091 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Ser bra ut det der. Blir sikkert en fin HTPC. Husk på at det ikke er vits med mer enn 3 gig minne hvis du har et 32-bits OS. Men 2 gig holder nok lenge. Kan nok klokke den CPU'n en del. 9700-kjølern er ganske god, så jeg tipper du fint kan kjøre den på laveste RPM selv om du kjører E6600'n på godt over 3GHz. Lenke til kommentar
mrhaugland Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Ser bra ut det der. Blir sikkert en fin HTPC. Husk på at det ikke er vits med mer enn 3 gig minne hvis du har et 32-bits OS. Men 2 gig holder nok lenge. Kan nok klokke den CPU'n en del. 9700-kjølern er ganske god, så jeg tipper du fint kan kjøre den på laveste RPM selv om du kjører E6600'n på godt over 3GHz. 8928540[/snapback] Takker for svar. Nå viser det seg at jeg var litt for kjapp med å hive ting i handlekurven. Jeg er veldig opptatt av designet på kabinettet, noe som reduserer andre ting. Dette gjelder også plassen innvendig. Ettersom 9700-kjøleren er ca 120mm høy og kabinettet bare er 86mm høyt, så har jeg ett problem Jeg har funnet denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326420 som ett alternativ. Den er kun 27m høy, noe som er perfekt, men er den god nok? Vi snakker da mest sannsynlig ikke om overklokking. Det tyngste vil være å kjøre HD - materiale t.o.m 1080i. Alternativet er denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322416 . Vi snakker nok om en bedre kjøler her, men den er 63mm høy. Hvordan vil dette fungere? Kabinettet vil jo bygge noe opp, samtidig som om det trengs innblåsning av luft... Håper noen har noen kommentarer her.... På forhånd takk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå