Gå til innhold

bytte fra vista til xp, hjelp!

Anbefalte innlegg

hei,

jeg har en stasjonær dat med windovs vista installert, og jeg er misfornøyd med det.

det kommer ofte feilmeldinger når jeg spiller og jeg vet det ikke er dataen siden en venn av meg har en dårligere data men han har xp og han får ingen feilmeldinger uansett hvor mange spillerer som spiller eller hvor lenge han spiller.

men det har derimot jeg og jeg syns det er veldig plagsomt. kan noen si meg hvordan jeg fjerner vista og legger inn xp? har selvfølgelig egen cd med windovs xp.

takker mye for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke trenger å sy sammen partisjoner og sånn er det bare å boote med XP-plata og velge partisjonen Vista ligger på og velge å gjøre en full formatering av den partisjonen. Men vær helt sikker på at det er riktig partisjon (den med Vista på) som du velger å formatere for så å legge inn XP på!

Så fortsetter du med installasjonen på normalt vis.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Én fysisk disk kan inneholder flere partisjoner, hvor hver partisjon framstår som en lagringsenhet for operativsystemet. F.eks kan man partisjonere en 300 GB disk i to mindre "disker", f.eks en på 50 GB til operativsystemet og en annen på 250 GB til alt annet. Disse partisjonene vil se ut som to uavhengige disker av operativsystemet.

Da skjønner du sikkert også hvorfor det er viktig å formatere riktig partisjon dersom du har partisjonert den disken du ønsker å legge inn XP på igjen. Ellers risikerer du å miste all verdifull data du har lagret på en partisjon ved uheldig partisjonsvalg.

Etter du har bootet med XP-plata vil du få mulighet til å velge hvilken partisjon du vil legge inn XP på. Da velger du partisjonene Vista ligger på og velger "delete/slett". Så lager du en ny partisjon med så stor størrelse som mulig (maksstørrelsen er vanligvis default når du oppretter ny partisjon) og velger full formatering av den. Så er det bare å sette igang å installere XP.

Lenke til kommentar

Etter du har slettet partisjonen med Vista på og opprettet en ny partisjon skal du få opp en melding om at den nye partisjonen ikke er formatert og du får velge mellom hurtig og full formatering. Husker ikke om denne meldingen kommer opp med en gang eller om den kommer når du prøver å installere XP på den nyopprettede partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...