Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows full av dritt

Anbefalte innlegg

Vi har en gammel "sekundærdata" som styres av min far og min lillebror. Installerte alt på nytt for et par uker siden og den funket bra helt til Zone Alarms prøveperiode på 14 dager gikk ut. Etter det har maskina vært ubeskyttet og sårbar for virus og annet dritt, noe som har vist seg å være skjebnesvangert.

Nå går maskina ekstremt tregt. Det er fullt i ukjente prosesser som opererer i bakgrunnen og det er umulig å installere "tunge" programmer. Prøvde å installere Zone Alarm på nytt (ny versjon), men da fikk jeg bare opp en blå skjerm med tvunget restart. Lastet ned AdAware, men programmet finner utrolig nok ikke en dritt, selv om maskina 100 % sikkert er full av trojaner og diverse som trekker systemet ned i gjørma. På min maskin, som fungerer veldig bra, finner AdAware imidlertid 7-8 "threats" - forstå det den som kan.

Jeg er helt rådvill og aner ikke hva jeg skal gjøre. Frister svært lite å måtte installere alt på nytt igjen siden jeg nettopp gjorde det. Hvordan skal jeg få maskina "up and running" igjen? Kan jeg laste ned noe småtteri for å få bukt med djevelskapen? Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, det er utruleg mykje lettare å ikkje tråkke i den myra enn å kome seg opp at frå han, det er sikkert.

Kan du ikkje prøve med eit anna antivirusprogram? Du kan jo kjøpe eit no, først som sist! Det er jo ikkje vits i å basere seg på 14 dagars prøveversionar!

EIgt: Du slo meg med et sekund, SCotty!

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Hva med å bare formatere hardisken? Med selvsagt backup av filer som ikke vil mistes.

8898889[/snapback]

Hva mener du nå?

Regner med at alt drittet har lagt seg på disken hvor Windows er installert, så da må jeg jo installere alt på nytt likevel. Eller misforstår jeg?

Endret av nordin
Lenke til kommentar
Hva med å bare formatere hardisken? Med selvsagt backup av filer som ikke vil mistes.

8898889[/snapback]

Hva mener du nå?

8898914[/snapback]

Altså slette absolutt alt som er på hardisken.

Men å først ta backup av f.eks feriebilder osv

Lenke til kommentar

Vet selvsagt hva det innebærer å formatere. Leste det som "hva med bare å formatere", ikke "hva med å bare formatere". Liten forskjell der :)

Jeg skal først prøve å installere de antivirus-programmene dere foreslo. Frister lite å installere alt på nytt 3 uker etter forrige gang.

Takker for tips.

Lenke til kommentar

En fordel kan være å lage et image av partisjonen du har installert operativsystemet på etter du har fullført en full formatering med påfølgende reinstallasjon av operativsystem og programvare. Da kan du gjenopprette maskinen tilbake til den tilstanden den var i da du laget imaget, på et par minutter, og på den måten unngå å måtte gjøre hele den tidkrevende jobben på ny.

Når det er sagt kan du selvsagt begynne på den strevsomme jobben det er med å renske maskinen for resurskrevende *ware, men min erfaring tilsier at det ofte er like raskt og formatere og reinstallere operativsystem og programvare som det er å få maskinen opp på beina igjen. Hva du velger blir opp til deg, men velger du å gå for alternativ 1 kan jeg anbefale programmet Acronis True Image som jeg selv har svært gode erfaringer med. Her har jeg et image for hver maskin, noe som har spart meg for et høyt antall timer med unødvendig arbeid!

For tips til hvordan du kan begynne å renske opp maskinen kan du ta en titt innom Den store sikkerhetsguiden v.2 for tips til hvordan du kan fjerne *ware fra maskinen, samt hvordan du kan kan forebygge nye tilkomster av slikt. Dersom du har spesifikke problemer med noe du ikke får fjernet kan du opprette en post i forumkategorien Antivirusprogrammer og datasikkerhet for å få mer konkret hjelp. Ellers vil defragmentering av harddisk(er) og registeret, fjerning av unødige filer, og begrensninger av hvilke programmer som kjører (i bakgrunnen og under oppstart) hjelpe deg på veien mot en sunn og rask maskin.

Edit: Glemte å presisere (som nevnt av Beatnut) at du med fordel kan partisjonere harddisken slik at du har en partisjon på 10-20GB til operativsystem og en eller flere partisjone[r] til lagring av filer og annet. Fordelene med dette er mange; du vil da kunne lage et image av systempartisjonen som du får komprimert ned til DVD-størrelse, noe som er svært hendig. Du vil i tillegg kunne lagre all programvare, spill, og filer på den andre partisjonen, uten at det påvirkes av at du gjenoppretter systempartisjonen.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Jeg opplever ofte at beste kur er reinstallasjon. Dessverre.

Når du skal reinstallere bør du:

1. Del opp i to partisjoner. 1 til programvare og en til Mine dokumenter. Dermed kan du neste gang nøye deg med kun programvare-disken og beholde alt det andre.

2. Anbefaler følgende GRATIS programvare:

AVG 7 Personal edition Antivirus

Sunbelt Kerio Personal firewall

Windows Defender Antispyware

SpywareGuard

SpywareBlaster

Adaware SE / Spybots

PeerGuardian

Vidalia TOR

Jeg kjører alle de ovenstående programmene og har ingen problemer. De siste 6 er en blanding av søke- og sanntidsbeslyttelse mot spyware og trojanere. Anbefales å kjøres samtidig.

I tillegg hjelper det å kjøre en annen nettleser enn IE. Jeg personlig har nå benyttet meg av Opera over en lengre periode.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke får installert noe program som det der. Får bare opp en blå skjerm om noe memory-greier når jeg klikker på setup-fila.

8898854[/snapback]

Akkurat dette tyder på at det er maskinvareproblemer, da muligens problemer med RAM-brikkene. Har du mer enn 1 ram-brikke? Og hvis du har det, er de av samme type? Problemer med RAM, kan nok være en årsak til at systemet er generelt tregt.

Ikke nødvendigvis Windows det er noe problemer med.

Prøv å bytt ram-brikker, evt ta ut den ene (hvis du har 2).

Du kan jo også prøve å kjøre en online virusscan, f.eks her.

Pantera

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...