Gå til innhold

Installere Nforce2 og Gf4 i Mandrake9


Anbefalte innlegg

Noen som kan finne en guide til hvordan jeg får installert Nforce2 og Gf4 i Mandrake9.0? Bare kom med guider til både det ene og det andre! Jeg har ISDN og får ikke være oppkoblet for mye om gangen så det blir vanskelig for meg og finne guider...har prøvd og søkt i google men kommer bare til forum osv...

 

Orker noen og hjelpe en frustret nybegynner som sitter med 60hz og ingen lyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neh, får ikke til å konfigurere X så det starter igjen etterpå... Kjører KDE desktop med automatisk oppstart og når jeg har lagt inn driverene til skjermkortet får jeg bare en blinkende svart skjerm og så går den tilbake til console hvor jeg må logge inn...

 

Må jeg konfigurere noe eller har alt klikka?

Lenke til kommentar

Hmm, får fortsatt ikke installert Nforce driveren...har prøvd nå både med src.rpm og tar.gz filene og gjort det slik det står i readmefila men får denne feilmld ved bruk av tar:

"Unresolved symbols" i noe kernel dill...

Og på src.rpm fila husker jeg ikke hvilken feil jeg fikk...

Søkte på "unresolved symbols" i google men fant ikke ut hva jeg måtte gjøre for å få kompilert tar fila!

 

Noen som kan være litt mer spesifikke med hva jeg må gjøre?

Og fortelle meg kommandoen for å starte en eller annen teksteditor i konsollen(ikke x-basert)?

Lenke til kommentar

NÅ har jeg prøvd det meste ved å legge til både Nforce2 og Geforce4 drivere...Nforce2 kommer opp med "unresolved symbols" hver gang jeg kompilerer den...og får etterpå feilmld i oppstart der det står at noen filer ikke er korrekte men den starter X normalt.

Gf4 driveren kollapser X. HAr prøvd flere versjoner av rpm og tar men får ikke starta det. XF86 config-fila ser ut som den skal gjøre i forhold til readme men X kommer med en "Fatal Error" under oppstart.

 

HJELP!!! Jeg har nå reinstallert 4-5ganger og prøvd forskjellige metoder men det blir bare surr!

Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen som har installert Geforce4 drivere eller Nforce2 drivere i Mandrake9.0 eller andre distroer som kan si meg hva jeg må gjøre for å få installert noe som helst???

Jeg trenger alt helt fra grunnen av... hvilke pakker må jeg ha installert av de som er på cd-platene til Mandrake, med andre ord absolutt alt jeg må gjøre!

Lenke til kommentar
har du prøvd å finne svaret her?

Jepp, har sett der flere ganger! Finner mest dill om Nforce2 men jeg vet egentlig ikke helt hva jeg leter etter heller...

 

Er det ingen som kan skrive her og nå mer spesifikt hva som må være installert i Mandrake9.0 for å få installert disse driverne eller evt vet hva "unresolved symbols" betyr???

Lenke til kommentar

Kjære du med problemet!

 

En person over her postet en lenke med MEGET detaljert fremgangsmåte hvordan du får dette til å virke. Her er lenka en gang til:

 

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_nf...nforce_1.0-0248

 

Dette er for å få alle duppedittene i nforce chipsettet ditt til å virke (lydkort, nettverkskort osv osv) For å installere driverne til ditt GeForce4 kort, så bruker du denne MEGET detaljerte fremgangsmåten fra samme plass:

 

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_di...y_ia32_1.0-4191

 

Dette er enkelt, og burde være unødvendig å spørre om. Det ligger til og med pekere til egne Mandrake 9.0 rpm pakker på disse sidene også... Du sier du laster ned src.rpm pakker. Har du kompilert disse da, for å installere de? (Noe jeg tviler på utfra det du sier) Prøv de ferdigkompilerte pakkene for Mandrake 9.0 du, og se om det blir bedre.

 

EDIT: Det burde vel være unødvendig å påpeke at du må LESE readme filene?!

Lenke til kommentar

Saken er at jeg har lest readme-filene og gjort akkurat slik...

(Jeg må bare beklage viss jeg ikke skrev at jeg hadde lest dem :oops: )

Har kompilert src.rpm-filene i tråd med readme og gjort alt slik det står i readme fila men får "unresolved symbols" på noen filer under kompileringen og den feilen gjør slik at driverne ikke starter...

 

Eneste jeg er litt usikker på om jeg har gjort rett er bios-innstillingene, så hvis noen som kan si meg hvilke instillinger som må til for å installere Nforce så har det vært fint.

Lenke til kommentar
Instalerte nettop nforce driveren i mdk9.0

Brukte bin. rpm. virka heilt fint så lenge eg instalerte den med shell.

Eg prøvde med packager og gnomerpm først, men der fekk eg bare opp ein besjed om at kjernen ikkje stemte, men i xterm gjek det fint.

 

Både ly og netverk fungerte heilt fint.

Juhu! Du kan ikke forklare litt nærmere hvordan du gikk fram for å gjøre det i detalj?

Lenke til kommentar

Tror ikkje du trenker kernel source, siden driveren vert lasta som ein modul, og ikkje kompilert inn i sjølve kjernen.

 

Eg gjorde bare slik som det sto i redme fila. kjørte "rpm -i NVIDIA_nforce-1.0-0248.mdk90up_2.4.19_16.athlon.rpm"

 

Gjorde det mens eg var logga inn som 'root' i KDE. Restarta maskina, og alt virka heilt fint.

Lenke til kommentar

Jippi!!! Jeg fikk til å installere Nforce2-driveren når jeg gjorde slik Mr.elendig skrev! Mente jeg hadde prøvd den måten, men hadde kanskje prøvd noe annet først som ødela...

Tusen takk for hjelpen!:-)

 

Men så var det nok en runde med Gf4-driveren :-(

Lenke til kommentar

Gfx driveren er ikkje serlig vanskligare. Bare skriv ned på eit ark alle kommandoer og slikt, evntuelt print ut redmeen viss du kan.

Så åpner du bare ein terminal og skriver init 3 for å gå ut av X.

Når du er ferdig med å instalere rpm'en, så må du redigere x11config-4 fila. brukte "vi" til å redigere den. Så skriver du bare init 5, og X starter (forhåpentligvs) opp igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...