geeqex Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 hei, jeg lurer på om det er mulig, og i så fall hvordan jeg kan låse opp multiplieren på min p3 600e cpu. (Har et asus p3c2000 hk). Det jeg har gjort til nå er å øke frekvensen (100@138)...men systemet blir ustabilt høyere en ca 800mhz... Da er cpu'en ca 23-25grader, så det er nok hk,pci eller usb som blir ustabil... øke multiplieren? ...noen som vet om er bra/greit sw prog til å sjekke tempen på mitt geforce 256 ddr skjermkort fra creative... mvh geeqex Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Hvis jeg ikke tar feil så er det et hovedkort med I820 chipsett. Dette støtter offisielt 133MHz bus og derfor tror jeg ikke PCI eller AGP vil slite ved 138MHz eller mer. Skjermkortet du har skal iaffal ikke ha noen problemer med høy AGP, jeg har kjørt det samme på 124MHz 1x AGP på det gamle hovedkortet mitt (Asus P3B-F) og 95MHz 4x AGP på det jeg har nå. Tror nokk heller det er prosessoren eller RAMen din som ikke klarer mer, noe som er ganske naturlig hvis det er en ganske gammel P3. Den kan kanskje klare mer med høyere spenning: http://www.hardocp.com/articles/intel_stuff/bumpvoltage.html. Jeg tror ikke prosessortempraturen ligger på 23-25c under last hvis du ikke har ekstrem kjøling da. Det finnes heller ingen kjent måte å forandre multipliern på P3. Crative GeForce DDR har ingen innebygde tempratursensorer så den eneste måten å måle tempraturen på er med et termometer :smile: Lenke til kommentar
geeqex Skrevet 2. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2002 takker for svaret... cpu'en tror jeg ikke er problemet, fordi den er orginalt en nedklokket 733mhz har jeg hørt (p3 600e (koppermine)). Det var grunnen til at jeg kjøpte den :wink: Dessuten holder tempen seg normalt på 17-21'C, og stresset ca 21-25'C. Jeg har klart å presse to kjøleribber og tre vifter på cpuen. Derfor får jeg ikke satt noen bedre kjøler på hk'et. De andre kjøeribbene er i veien (tar mye plass...) Så hk'et kan komme opp i 35-40'C på det verste! Men rammen kan også være problemet... 1x 128mb noname og 1x 256mb noname brikker (133mhz begge). hvor høyt ca klarer man å klokke geforce 256 ddr?? Jeg har en blue orb på nå, men vil ikke overklokke noe særlig uten at jeg har ca peiling på hvor mye det kan klokkes... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå