Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Lurer på når en bil egentlig er parkert og når den bare er stanset? Leste dette i en topic på forumet: parkere er definert som: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.Men hva er da definisjonen på "hensetting av kjøretøy"?? Og en annen sak. Jeg bor i oslo og ser jo ofte nødblinkmetoden. Altså det å sette fra seg bilen på et dønn ulovlig sted, men ved å bruke nødblinken gjøre det lovlig. Blir det egentlig lovlig? Hva er reglene rundt dette? Skulle jo egentlig tro at det var ulovlig å bruke nødblinken om det ikke var noe faktisk galt med bilen... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 "Stans" blir vel om man skal ta opp eller slippe noen av, mens parkering blir når en stopper for å stå der. Det er ikke lovlig å parkere på steder med stans-/parkeringsforbud selv om en setter på nødblink. Blir vel strengt tatt enda mer ulovlig fordi en da misbruker tegn. Ville vært helt forkastelig om det ble lovlig av å sette på nødblink. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Er det snakk om varelevering til en butikk, så kan selvsagt sjåføren stoppe der for å lesse av/på varer. Men det hjelper nok ikke så mye for en kunde som skal kjøpe en vare, og tro at han bare kan sette på varselblink, og tro at der kan han stå. Lenke til kommentar
jeeeez Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Vel, stans er jo når det dreier seg om å stå der i sekunder... Parkering blir jo fort noen minutter, ergo, det er ikke lenger kun en stans.... Endret 20. juni 2007 av Blablaa Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Lasting / lossing av lang-tung-ting er lov, dersom det kun er skiltet parkering forbudt. Det samme gjelder korte stans for å slippe av/på passasjerer. Fikk bot en gang, da jeg parkerte i 5 minutter på parkering forbudt. På boten stod det merket av for "ingen aktivitet registrert i perioden 11:55 - 12:00". Altså de hadde observert at jeg faktisk ikke drev med lang-tung-ting før de skrev boten. Kan ikke si annet enn at jeg fortjente den boten. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hensetting av kjøretøy, er jo som det står Igjennsetting av kjøretøy. Altså å forlate kjøretøyet. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Hensetting av kjøretøy, er jo som det står Igjennsetting av kjøretøy. Altså å forlate kjøretøyet. 8902407[/snapback] Det er tull.. Det kalles å parkere, selv om man sitter inni bilen, og bilen er igang. Kommer politiet bort til deg en plass det er parkering forbudt, så hjelper det lite at du sier at du venter på noen. Edit: Fant lite informasjon på lovdata, men wikipedia: Parkering er, i dagligtale, å stoppe et fremkomstmiddel man selv fører og forlate det. Det finnes for de fleste fremkomstmidler egne normer og regler for hvordan man parkerer. I Trafikkreglene brukes en mer generell definisjon: «Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.» Endret 20. juni 2007 av Steina Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg definerte bare "hensetting" (Altså hva det faktisk betyr i sammenhengen til trafikkreglene). Som trådstarter spurte om, ikke hele definisjonen i trafikkregelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå