Gå til innhold

Bra 4000kr kompakt kamera

Anbefalte innlegg

Har sett på noen kameraer nå og mange skryter stort av Canon 800 IS og Fujifilm F30, men jeg vil ha et kamera som ikke bare kjører auto men også kan brukes litt manuelt.

Har sett på noen kameraer som er litt under 4000kr ca. og syns det er vanskelig å plukke ut noen som skiller seg ut... Hva er det beste jeg får til rundt 4000kr?

Hvilket er det beste allround kameraet?

Det står mellom disse fire nå:

Canon PowerShot S5-IS

Olympus SP-550UZ

Panasonic Lumix DMC-FZ8

Sony Cyber-shot DSC-H9

Her er en test hvor Canon S3-IS, Olympus sitt og Panasonic sitt var med. Canon sin eldre modell slo panasonic og olympus men alle fikk terningkast 5...

Burde jeg gå får S5-IS?

Testen finner du her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=376359

Endret av snillest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjerne ha noe som går an å bruke litt manuelt også... Og vil gjerne ha et kamera som har god ergonomi.

Syns Olympus SP-550UZ, Canon PowerShot A710 IS, Panasonic Lumix DMC-FZ8 og Canon PowerShot S5-IS så ut som gode kameraer.

Har også tatt en titt på, Sony Cyber-shot DSC-H9 og Fujifilm Finepix S9600... Sistnevnte kamera var kanskje litt stort for å ha i lomme...

TV2 gjorde en test i år hvor noen av kameraene er med:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=376359

Noen som vet hvilket kamera som er best? Synes Olympus sitt var ganske imponerende og hadde noen spesifikasjoner som de andre ikke hadde. Canon A710IS Så også ganske imponerende ut for størrelsen...

Endret av snillest
Lenke til kommentar
-Det burde helst ikke være for stort, sånn som speil reflex, men lite nok til å ha i lomma.

8897040[/snapback]

Syns Olympus SP-550UZ, Canon PowerShot A710 IS, Panasonic Lumix DMC-FZ8 og Canon PowerShot S5-IS så ut som gode kameraer.

Har også tatt en titt på, Sony Cyber-shot DSC-H9 og Fujifilm Finepix S9600...

8898194[/snapback]

Nå vet ikke jeg hva slags lommer du har, men kanskje med unntak av A710 ville ikke disse kameraene fått plass i noen av mine lommer.

Jeg ville vurdert Fujifilm Finepix F30 eller Canon Digital Ixus 800 IS som ble nevnt tidligere i tråden.

Testene til TV2 pleier jeg alltid å ta med en stor klype salt...

Lenke til kommentar

Jakke lommer, ikke bukselommer :) ... Viktigste er at jeg slipper å drasse rundt på en diger bag, sånn at jeg kan ta med meg kameraet stort sett overalt og at jeg kan dra det fort frem hvis jeg skal få med meg noe som skjer der og da og ikke 30sek etterpå...

Har lest tester på F30 og 800 IS men det virker ikke logisk at disse kameraene er bedre enn de jeg har nevnt som er både større og dyrere...

Endret av snillest
Lenke til kommentar

Det var jo i sannhet litt av et utvalg du satte opp her, og ikke akkurat i samme klasse. Å sammenlikne små lommekamera med de største på lista blir jo nærmest som å vurdere VW Polo og VW Tuareg i samme slengen. Begge kjører fint på veien, men hva med kjøregleden?

Jeg ville vel først bestemt meg for om størrelsen spiller noen diger rolle. Du nevner jo at kamera i en diger sekk er lite aktuelt. De største du nevner her, S9600 og FZ50, er også etter min mening de beste. Men ingen av dem går i en jakkelomme, med mindre vi snakker om en diger parkas eller noe. Det er derimot supre vesker fra såvel Lowepro som andre, såkalte "snutevesker", som disse passer perfekt i, og kan da henge greit på skuldra. Det er selvsagt en smakssak, men for egen del har jeg lite problemer med å slenge mitt på skuldra rett som det er.

De to ovennevnte kamera skiller seg på flere måter fra de øvrige. Begge er fysisk i full speilrefleksstørrelse, de har mekaniske ringer for zoom og fokus, noe som i praksis gjør dem noe speilrefleksliknende i bruk. De har jo da også fulle manuelle muligheter i tillegg til automatikk. Det har jo selvsagt også flere av de øvrige, særlig de i ultrazoomklassen. S9600 og FZ50 har ellers stor, god og lyssterk optikk. FZ50 har bildestabilisator, det har ikke Fuji. FZ50 har LCD som kan vris helt rundt, og dermed muliggjør mange ulike kameraposisjoner. Fujis skjerm kan kun vris om en akse. Det som ellers skiller de to er brennvidden. Så her spørs det hva du prioriterer, kraftig vidvinkel eller kraftig tele. De er nemlig sterke i hver sin ende. Fuji er best på vidvinkel med sine 28-300mm (10.7x zoom), men har altså en svakere tele. Panasonic er en del sterkere på telesiden med sine 35-420mm (12x zoom), og da noe dårligere vidvinkel.

Jeg har selv forgjengeren, FZ30, som er 97% eller så lik FZ50. I sin tid vurderte jeg Fuji, Samsung og Panasonic, ni-leste spesifikasjoner, satte opp sterke/svake punkter ved disse, og endte altså opp med Panasonic. Har ennå ikke angret, det er et særdeles godt kamera til en rekke bruksområder. FZ8 er i utgangspunktet nokså likt storebror FZ50, men har motorzoom og ikke vridbar LCD.

Jeg ser det ofte skrytes av og anbefales Ixus'er over en lav sko, men hvis du ikke på død og liv må stappe et kamera i jakkelomma (for ikke å snakke om bukselomma (helligbrøde, forøvrig)), ville jeg absolutt tatt med de store i vurderingen. Jeg tror jeg faktisk vil påstå at du vil bli mer fotointeressert med et såpass spennende kamera som S5600 / FZ50 enn med et lommekamera, selv om det selvsagt ikke passer å ha med det store absolutt overalt. Det finnes jo da Ole Brumm-løsninger (jatakk, begge deler), der man f.eks. senere kan spandere seg et rimelig lommekamera til å feste i beltet for anledninger da ikke det store er med, mer som en reserveløsning. Jeg har gjort dette selv, og har et Nikon P2 i beltet når jeg ikke kan ha med FZ'en. Men det er ikke til å komme fra at FZ'en tar svært mye bedre bilder enn det lille. Det er fortsatt en del fysiske lover, som spredning av lys i et knøttlite objektiv kontra et stort et, å ta hensyn til. Samt en og annen prioritering.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe mye om de andre kameraene men jeg har selv Canon PowerShot A710 IS og er veldig fornøyd med det .

fordeler:

-forholdsvis lite og lett til å ha 6x optisk zoom (opptil 24x zoom)

-manuelle innstillinger

-bildestabilisator (fordel i dårlig belysning!)

-får akkurat plass i lomma

-god bildekvalitet

-mulighet for å montere vidvinkel og telekonverterer (v.h.a. adapter)

-enkel og god menystyring.

ulemper

-kan være litt treigt ved bruk av blits( litt lang tid mellom tatt bilde og klar til neste bilde)

-litt rar plassering av stativfeste

Når det gjelder bildestøy så går det fint an å ta bilder opptil 200 iso . 400 iso kan brukes til nød, mens 800 iso er så og si ubrukelig vil jeg påstå .

Har selv tatt en del bilder av solnedganger med kameraet og det kan fint brukes til det . Men man må passe på at man ikke får støv inn på linsa da det kan ødelegge for bilder tatt i motlys

Kameraet koster nytt ca. 2500 nå

Endret av Edgel
Lenke til kommentar
Finnes det et fasitsvar på hvilket av disse kameraene som er best eller er det en smakssak? Går det ann å nevne f.eks 3 av de beste, som er best på hvert sitt område?

Her får du sikkert like mange svar som lesere av tråden, men mitt tips er da:

- Canon S5 IS

- Fuji S9600

- Panasonic FZ50

...med de to sistnevne i egen klasse grunnet størrelse og mekaniske ringer, som jeg nevnte lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar

Har utelukket Fujifilm S9600 og Panasonic FZ50 pga. størrelsen, noe jeg sikkert burde ha gjort før... Det står mellom Olympus, Panasonic, Sony og Canon...

Hvilket kamera er beste "allrounder"?

Under er en link til sammenligning av spesifikasjoner til de fire kameraene:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side....lign=Sammenlign

Olympus sin har best tele, den har også flest fokuspunkter ser det ut som(?), den har også "intelligent" følgefokus, også minste nærgrense på tele og vidvinkel, ikke optisk bildestabilisator men ccd stabilisator, kortest lengste-lukkertid på 1sek, panasonic har 60 sek, sony har 30 sek, olympus har bulb eksponering (?), høyest iso, panasonic har størst elektronisk søker, panasonic og olympus har RAW format.

Det er det som skiller olympus og panasonic litt ut ifra de andre men som 100% amatør vet jeg ikke om det har noe å si på hvor mye bedre dette gjør kameraene...

Endret av snillest
Lenke til kommentar
Har utelukket Fujifilm S9600 og Panasonic FZ50 pga. størrelsen, noe jeg sikkert burde ha gjort før...

Sorry, jeg skulle selvsagt ha oppdaget det i ditt startinnlegg før jeg fikk skrivediaré. Men da holder jeg fast ved Canon S3/S5, som er betydelig mindre.

Lenke til kommentar
Har nå funnet ut at PowerShot A710 IS, Fujifilm FinePix S9600 og Panasonic Lumix DMC-FZ50 er utelukket.

Har sett på noen kameraer nå og mange skryter stort av Canon 800 IS og Fujifilm F30, men jeg vil ha et kamera som ikke bare kjører auto men også kan brukes litt manuelt.

Har sett på noen kameraer som er litt under 4000kr ca. og syns det er vanskelig å plukke ut noen som skiller seg ut... Hva er det beste jeg får til rundt 4000kr?

Hvilket er det beste allround kameraet?

Det står mellom disse fire nå:

Canon PowerShot S5-IS

Olympus SP-550UZ

Panasonic Lumix DMC-FZ8

Sony Cyber-shot DSC-H9

8897040[/snapback]

Jeg kjøpte meg Panasonic FZ8 og tok med meg det på 3 uker i Thailand. Kameraet tar glimrende autobilder, og har masse manuelle innstillinger.

Jeg likte spesielt "Sceneries" som er predefiinerte profiler, f.eks bilder av solnedgang, snø, på stranda, portrett osv osv. Tok noen helt fantatiske solnedgang bilder med "Sceneries"

Den har jo hele 12x optisk zoom og optisk bildestabilisator noe som er helt knall når.

Selve kameraet sitter som støpt i mine hender samtidig som det ikke er så stort kamera :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...