HilRam Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Når vi nå skal velge fly kan vi ikke kun tenke på hva Norges rolle har vært hittil, vi må også tenke på hva den kan komme til å bli de neste 30 årene. 8907445[/snapback] Jeg tror for min del at den kalde krigen definitivt er over. Og ikke kan jeg se at Norge går inn i en fullskala krig mot noen annen nasjon heller. Selv uten rødgrønn-regjering. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Når vi nå skal velge fly kan vi ikke kun tenke på hva Norges rolle har vært hittil, vi må også tenke på hva den kan komme til å bli de neste 30 årene. 8907445[/snapback] Jeg tror for min del at den kalde krigen definitivt er over. Og ikke kan jeg se at Norge går inn i en fullskala krig mot noen annen nasjon heller. Selv uten rødgrønn-regjering. 8907463[/snapback] Man vet aldri... man trodde aldri det kom til å bli en fullskalakrig igjen på begynnelsen av 30-tallet heller, hvor sosialistene i Norge førte "Det brukne geværs politikk". Alle vet hvordan det gikk. Lenke til kommentar
Mott Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Det som er kjipt er at Noge har støttet utviklingen av Lockheed flyene, så kan vi ikke kjøpe de med alle dupedittene som VI har hjulpet å utvikle, derfor virker dette utrolig rart selv om USA alltid har solg flyene sine til allierte litt dårligere enn deres. Hadde det vært motsatt hadde USA fått med alt Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Det har vel vært en betingelse hele veien at vi ikke kom til å få alt? Og det er vel USA som har tatt størsteparten av kostnadene ved utviklingen? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Når vi nå skal velge fly kan vi ikke kun tenke på hva Norges rolle har vært hittil, vi må også tenke på hva den kan komme til å bli de neste 30 årene. 8907445[/snapback] Jeg tror for min del at den kalde krigen definitivt er over. Og ikke kan jeg se at Norge går inn i en fullskala krig mot noen annen nasjon heller. Selv uten rødgrønn-regjering. 8907463[/snapback] Man vet aldri... man trodde aldri det kom til å bli en fullskalakrig igjen på begynnelsen av 30-tallet heller, hvor sosialistene i Norge førte "Det brukne geværs politikk". Alle vet hvordan det gikk. 8917210[/snapback] Sant nok, men dersom vi virkelig fryktet en russisk invasjon, så holder det ikke å kjøpe 50 fly, ikke en gang dersom vi får kjøpe "komplett" JSF fra USA. Da måtte vi bygd opp igjen det vi har bygd ned i nordområdene de siste 20 år, samt skaffet oss en flåte på ca 250 fly, fordelt mellom interceptor-rolle, og stealth-bombere. Jeg for min del tror at Nasams (Norges bakke-til-luft system) gjør den strategiske/symbolske jobben her hjemme, sammen med en medium flåte jagerfly. Det er ute i internasjonale oppdrag de nye flyene primært vil bli brukt. Dersom det fantes et fly som spesielt utmerket seg mht. å unngå varmesøkende raketter, ville jeg stemme for det. Men der er de alle like gode/dårlige, har jeg forstått. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 En ting skal være helt klart; det kommer aldri til å skje at Norge engang vurderer et russiskt alternativ i denne saken. Eurofighter er et godt alternativ, men i nåværende konfigurasjon kan det kun leveres i Air-to-air-konfigurasjon, med tilhørende software. Hvis jeg ikke husker feil, er dette trance two. Først i tranche three eller liknende, skulle den komme med air-to-ground kapasiteter, som faktisk er det vi driver mest med i RNoAF. I Tillegg kan Eurofighter leveres tidligere enn det F-35 kan, da EF allerede er i tjeneste i "treenigheten"(tyskland, england og spania). Som tidligere nevnt i denne posten, er det kortere leveringstid på EF fordi den allerede er i produksjon, mens F-35 fortsatt er i testflyingsfasen, og nok har noen år igjen før vi ser det i tjeneste. Alle pilotene jeg snakke med på 338skv var mest intressert i å få F-35 hit til landet, de var meget skeptiske til Eurofighter. Når det gjelder NASAMS II og symbolsk/strategisk jobb - den er faktisk høyst reell, ettersom Luftvernbataljon Ørland går på NRF9-beredskap nå den 1 juli. Da står de klare til å dra hvor som helst i verden som NATO og den norske stat måtte finne det for godt, det være seg perimeter defence av KAIA eller liknende. Selv er jeg på øvelse ELITE i Tyskland med NASAMS II-systemet as we speak, og for å si det slik; det har vært minst ett krisemøte på flyplassen der flyene som flyr mot oss opererer fra angående NASAMS II og hva de skal gjøre med det; de er rent fortvilet for de blir skutt ned allerede før de når øvingsområdet sitt! Go basic! //FLS. Rønning Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 så de drev å trente med "jas 39 gripen" her i forrige uke. heftige fly Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 så de drev å trente med "jas 39 gripen" her i forrige uke. heftige fly 8925541[/snapback] Hvor var det? Jeg jobber på Gardermoen, og plutselig kom det noen jagerfly rett over flyplassen, den ene kom fra sør imellom rullebanene, og gikk rett til værs før den militære flystasjonen i en rask roll... var artig å se på. Mener det var F-16. Lenke til kommentar
Flekkis Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Håper at de velger F/X-35 siden den er stealth og siden det også er Lockheed som produserer og vi er jo godt fornøyd med F-16 flyene vi har fra før som også er produsert av Lockheed eller Eurofighteren. Bare de ikke velger Gripen siden den ikke kan gjøre annet enn å styrte Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Nåja, tror ikke du skal sette for mye lit til at den stealthen der blir veldig nyttig i fremtiden, med diverse høyoppløslige radarer og liknende utstyr. Forøvrig så er faktisk F-16 originalt konstruert og bygget av General Dynamics, og de Norge har er bygget på lisens av Fokker i Nederland. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Håper at de velger F/X-35 siden den er stealth og siden det også er Lockheed som produserer og vi er jo godt fornøyd med F-16 flyene vi har fra før som også er produsert av Lockheed eller Eurofighteren.Bare de ikke velger Gripen siden den ikke kan gjøre annet enn å styrte 8930107[/snapback] Og hvor mange F-16 tror du har styrtet siden den ble satt i produksjon? Er du klar over at (i fredstid) har USA mistet over 200 testpiloter under utviklingen av de forskellige amerikanske modellene ?? Selv om det har vært 4 Gripen-kræsj, så har ingen piloter mistet livet. Alt dette er bare blåst opp noe sinnsykt av media. Lenke til kommentar
Flekkis Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 OPS Jaja syntes fremdeles at de bør velge F/X-35 eller Eurofighteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå